Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 338 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| fo sho | 2009-10-07 17:04 | |
![]() | Bra initiativ imo, lär märkas på mängden motivering om eleven är seriös i sitt betygsättande och det är väl nästan bara elevernas åsikt som räknas angående lärarens förmåga. | |
| janne121212 | 2009-10-07 17:08 | |
![]() | Jag tror inte Behringer skämtar tyvärr. Så här ser många personer i dagens samhälle på skolan och tyvärr gör även Reeåalu det. För att friska upp minnet så blev herr politiker Reepalu inspirerad av tv-såpan 9a där en klass lyfte sitt betyg (tack vare superpedagoger!!!!!!!) enormt mycket. Detta program gick han på utan att fatta att allt var tillrättalagt av dessa superpedagoger. Ett av de mest bedrägliga program jag sett eftersom det skapade tron att problemet enbart låg hos läraren. När man följt dessa elevers utveckling på gymnasiet har man sett att många av dem saknar basala kunskaper och långt ifrån levde upp till sina betyg, men det var god underhållning tydligen. Istället är problemet att alltför många elever delar Behringer syn på skolan att vi skickar dit barnen för att plåga dem, men slaveri var trots allt ändå ett steg värre. Är du kommunalpolitiker Behringer? | |
| fo sho | 2009-10-07 17:16 | |
![]() | Är ganska säker att ha syftar på ofrivilligheten i det hela, inte att det skulle vara plågsamt. | |
| micro113 | 2009-10-07 17:17 | |
![]() | Fast Behringer har en poäng - vissa olämpliga lärare kan man nog spåra genom betygssättningen. Därför vore det bra om det faktiskt fanns en uppföljning på just IG betygen -- och att det fanns ett ansvar hos lärarna att man gjort vad man kunnat för att hjälpa de elever som ligger på IG varning. Istället för en lapp hem vid IG varning vore ju till exempel obligatorisk elevvårdskonferens önskvärd -- där har ju både lärare, föräldrar och elev möjlighet att komma till tals -- och handlingsplan kan upprättas. En lapp hem berättar ju inget om problemet eller om vilka möjligheter till hjälp och förkovring som finns. | |
| Frk Panik - Ej medlem längre | 2009-10-07 17:28 | |
![]() | Om jag tänker tillbaka på när jag gick i grundskolan så skulle jag givetvis ha givit vissa lärare bra betyg och vissa andra IG. Det skulle naturligtvis inte ha varit avhängigt lärarens kompetens utan hans/hennes personlighet. Trots eget bra betyg i vissa ämnen skulle läraren fått IG utan tvekan just pga att man mer eller mindre avskydde dem som person. Jag tror inte man kan begära av högstadieelever att kunna se lärarens kompetens... | |
| apbur | 2009-10-07 17:37 | |
![]() | Jag tycker inte skolan är någon unik organisation där man har svårt att hitta arbetstagare som faktiskt är olämpliga och inte sköter sina åtaganden. | |
| Behringer | 2009-10-07 17:52 | |
![]() | Skämt eller inte, vi kan kalla mitt förra inlägg något tillspetsat - "hårddra" skrev jag. Jag är inte kommunpolitiker - längre. Kommunpolitiker väljs som bekant av oss allihop, vi får alltså precis de politiker vi förtjänar. Vad jag menar är ungefär såhär: Jag avlönar, via skattsedeln, skolpersonalen för att de ska få mina barn vetgiriga och studiemotiverade - åtminstone under den tid som skolplikten säger att de ska vara där. Misslyckas skolan med detta uppdrag blir jag som "kund" naturligtvis missnöjd. Skulle dessutom mina barn inte vara tillfreds med hur personalen vägleder dem i sitt kunskapsinhämtande, så tycker jag det är bra m skolledningen får veta detta. Barn är det mest underskattade som finns, jag tror mycket väl de kan avgöra om en lärare är bra eller inte. Vem kan annars avgöra det? Självklart skulle ett visst mått av godtycke infinna sig - men detta finnsäven i betygssättningen som lärarna gör. Om en lärare får en massa IG av eleverna säger väl det en del, precis som det säger en del om en läkare för en massa anmälningar på sig om felbehandlingar. | |
| apbur | 2009-10-07 18:05 | |
![]() | Det är nog lite svårt att vara professionell och noggrann i sitt yrkesutövande och samtidigt se till att alla man kommer i kontakt med upplever att de är nöjda. Jag undrar mest vilka som vill jobba under sådana omständigheter. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-07 18:05 | |
![]() | Behringer, vilka som får dina skattepengar kan väl med fördel bestämmas redan innan barn och lärare får agera försökskaniner, genom att man gör det svårare att komma in på och klara av lärarutbildningen samt höjer lärares löner? | |
| salty | 2009-10-07 18:06 | |
![]() | apbur: Behringers påstående att varje IG är ett misslyckande är inte särskilt kontroversiellt, det håller många lärare med om. Det är väl klart att lärare hade velat vara så fantastiska att de fick med sig varenda unge o slapp underkänna. Det är nog de flesta lärares mål - att få så många som möjligt att klara studierna så väl som det bara går. ------------------------- ------------ Sedan tror inte jag att det här med att låta elever betygsätta läraren är någon bra idé. Lärare betygsätter efter olika kursmål, de är utbildade (förhoppningsvis) och arbetar med att lära ut och sedan bedöma och betygsätta elevernas utveckling och hur väl de når målen. Vad är det eleverna ska betygsätta? Och på vad sätt är de kapabla till det? Vanliga motiverande kursutvärderingar räcker väl? Jag brukar gilla Illmar, men det här är ju helpuckat.. | |
| apbur | 2009-10-07 18:13 | |
![]() | salty, att lära upplever det som ett misslyckande är en annan sak än att det faktiskt är ett misslyckande från lärarens sida. | |
| salty | 2009-10-07 18:16 | |
![]() | Sedan är det lite lustigt av Behringer att kalla skolplikten för slaveri, säg det till de många barn runtom i världen som inget hellre vill än gå i skola. Skola är ett privilegie, inte ett straff. Det som aldrig varit slaveri kan nog inte sägas vara de sista resterna av det heller... | |
| Behringer | 2009-10-07 18:58 | |
![]() | "Det är nog lite svårt att vara professionell och noggrann i sitt yrkesutövande och samtidigt se till att alla man kommer i kontakt med upplever att de är nöjda. Jag undrar mest vilka som vill jobba under sådana omständigheter. " Vi i tillverkningsindustrin har det just så. Varenda produkt som kunden inte är nöjd med skickas tillbaka till oss för att kasseras eller justeras på vår bekostnad. Ska vi ha jobben kvar måste våra kunder vara nöjda. | |
| Evy_83 | 2009-10-07 19:06 | |
![]() | Det är bara att inse att en del föds dumma och är nästintill oskolbara. Tyvärr har dessa person det svårt i dagens utvecklade samhälle då maskiner tar över deras arbetsuppgifter (ofta enkla och monotona). Behringers inlägg vara roliga och verklighetsfrämmande, tur att alla inte har hans åsikter. | |
| apbur | 2009-10-07 19:16 | |
![]() | Nu drivs ju tillverkningsindustrin av profit till skillnad från den offentliga sektorn varför det blir lite svårt att jämföra. Det viktigaste är inte att eleverna känner sig nöjda utan att undervisningen håller god kvalitet. Elevens missnöje kan ju också vara en del i det pedagogiska arbetet. Känner att den här diskussionen kan bli en evig sådan. Har ingen lust med det. | |
| micro113 | 2009-10-07 19:22 | |
![]() | Evy_83 De med begåvningshandikapp återfinns i särskola med särskilda pedagoger -- och är på intet vis oskolbara, även om de inte når upp till normalskolans krav. Du har en skrämmande människosyn - och jag kan bara hoppas att du inte valt att arbeta med människor på något vis. | |
| fo sho | 2009-10-07 19:26 | |
![]() | "Det viktigaste är inte att eleverna känner sig nöjda utan att undervisningen håller god kvalitet." Men nu när undervisningsmaterialet håller riktigt dålig kvalitet vad är viktigast då? Nöjda elever som vill lära sig något eller missnöjda som blir tillsagda massa ointressant saker. | |
| apbur | 2009-10-07 19:32 | |
![]() | Om nu undervisningsmaterialet håller dålig kvalitet ska det åtgärdas utan att behöva jämföras med andra saker. Jag antar att du inte menar eleverna själva som undervisningsmaterial :) | |
| fo sho | 2009-10-07 19:36 | |
![]() | Nej syftar på att man lär sig oviktiga saker, t ex istället för att lära sig lösa ekvationer så kunde man lära sig betala räkningar etc.. | |
| Rhotheta | 2009-10-07 19:38 | |
![]() | Eller så kunde man lära sig vad en ekvation är;) | |