Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 518 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2009-10-07 13:27 | |
![]() | hoppsan mina n ramlade bort i ett par ord...... | |
| nettan23 | 2009-10-07 13:30 | |
![]() | Haha sorry my bad :D Förlååååååt :( Men läste det jag ville, så många andra som ställer de mest konstiga frågor här. Sorry igen Men jagg gå till katter.nu de har ett eget kattforum | |
| nettan23 | 2009-10-07 13:37 | |
![]() | Hmm kan varken läsa eller stava tydligen ;) Men ja gå in på Katter.nu (tror jag) de har ett stort forum med medlemmar som e mkt kunniga bl.a uppfödare m.m. | |
| Mouche - Administratör | 2009-10-07 14:12 | |
![]() | Vad skulle det kosta att testa båda katterna Vindsus? Och...jag frågar INTE det för att vara näsvis eller dum. Mouche | |
| apbur | 2009-10-07 14:24 | |
![]() | Vindsus, som jag förstått finns det ingen effektiv behandlingsmetod om katten insjuknar vilket gör att dina preventiva insatser blir förgäves. Någon av dina katter kanske har FiP, någon kanske insjuknar och du kan inte göra så mycket åt det. Sen att ta reda på så mycket fakta kring sjukdomen är ju aldrig dåligt. Länka de medicinska artiklarna så kanske någon här kan tolka åt dig. | |
| principatia - Ej medlem längre | 2009-10-07 14:25 | |
![]() | Jag har förlorat förtroendet för veterinärer. Botar mina djur här - och det med fint resultat: www.djurenshalsohus....;I temid=36 | |
| vindsus86 | 2009-10-07 18:41 | |
![]() | mouche: jag frågade inte veterinären om exakta kostnader, men kompisen sade att hon betalat ungefär 3000. för EN katt. och här har jag två. så 6000. ge mig gärna pengarna. ;) apbur, jag vet att det inte går att göra något om de eller en av dem är smittade. jag är bara orolig att de skall behöva lida i onödan. så jag vill veta om det finns andra symptom som kommer som man märker mer än en svullen mage som kan betyda så mycket annat med. jag vill ju inte att någon av dem går runt och har ont. principatia: dels så finns ingen medicin mot FIP och dels så vet jag ju inte om de ens är smittade. sedan gissar jag att det där stället är ännu dyrare än vanliga veterinärer. men tack ändå. den bästa länken där det förklarades som jag hittade tror jag var den här www.sva.se/upload/pd...us hall.pdf men jag snurrade bort mig i alla ord. :) | |
| mipmip_ | 2009-10-07 18:47 | |
![]() | www.kattinorr.se maila dom och fråga. Dom jobbar med katter och kan i princip allt. | |
| Mouche - Administratör | 2009-10-07 18:54 | |
![]() | Hade det rört sig om en tusenlapp eller så, så hade jag gladeligen betalat för provtagning. Detta för att jag vet hur fäst man som ägare blir vid sina djur men framförallt för att jag verkligen avskyr att djur kanske ska behöva lida när hjälp står att få. "Hämtat från Agrias hemsida: "En katt med FIP blir aldrig frisk FIP är en allvarlig kattsjukdom som, när den ut-vecklats slutar med döden. Lyckligtvis är det inte alltid som den utvecklas, men smittade katter kan föra sjukdomen vidare till andra katter. Men det går att förebygga FIP! FIP, felin infektiös peritonit eller smittsam bukhinnein-flammation, är en av katternas allvarliga virussjukdomar. Sjukdomen orsakas av felint Corona-virus. Det finns olika typer: de som orsakar FIP och de som i princip resulterar i en lindrig mag-tarm katarr. Den snälla varianten kan genomgå en genetisk förändring hos en smittad katt och resultera i FIP. Orsaken till omvandlingen kan vara ett högt smittryck eller ett nedsatt immunförsvar. Katterna kan till exempel smittas av virus genom att dela kattlåda eller matskål med en symptom-fri, men smittad katt. Två grupper - våt och torr FIP Den våta formen drabbar ofta yngre katter och yttrar sig i vätskeansamlingar i bröst och bukhåla. Katter med våt FIP är runda om magen, har tappat hull och är egentligen magra. Om vätskan finns i brösthålan får katten svårt att andas. Det kan till en början vara svårt att se, men den som är uppmärksam ser att katten andas snabbt och ytligt. Orsaken till vätskeansamlingarna är att viruset skadar blodkärlen och gör att vätska läcker ut i vävnaderna. Om dessa skador är mindre grava får vi istället det vi kallar en torr FIP. Det kan drabba olika organ och katten får symtom efter vilket/vilka organ som drabbas. Förloppet är mera smygande. Katten förlorar aptit, går ner i vikt, blir orkeslös, får feber som kommer och går. Ett insjuknat djur kan också få diarré, ögoninflammationer och symtom från centrala nervsystemet. Det är svårt att ställa diagnosen. Ofta mäts mängden cirkulerande antikroppar i blodet. Men det är svårt att tolka provsvaren! De enda säkra svaren får man vid en obduktion eller genom att ta ett vävnadsprov från angripna organ. Att katten har antikroppar behöver inte betyda att katten är sjuk i FIP. Det enda veterinären kan utläsa är att katten någon gång smittats med Coronavirus som gjort att den utvecklat antikroppar mot FIP. Det kan lika gärna vara antikroppar mot den harmlösa varianten av viruset. Behandling för FIP saknas. En sjuk katt kan behandlas symptomatiskt med dropp och antibiotika en kortare tid. Har den väl fått symptom finns inget att göra för att vända förloppet. Katten bör avlivas så att den slipper självdö. Det finns vaccin mot FIP, men av olika anledningar används de inte fullt ut. För att förebygga sjukdom är det viktigaste att ha en bra miljö med god ventilation och hygien. Du bör heller inte ha för många katter. Frilevande katter är inga flockdjur och om du har fler katter på en liten yta tvingas de leva på ett onaturligt sätt. Det möjliggör för virus att få fäste i besättningen. För att hålla infektionen borta bör du inte ha fler än fem katter. Text: Lotta Möller" | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-07 18:59 | |
![]() | Vet inte om detta är relevant men www.sva.se/sv/navige...ir uspaket/ | |
| vindsus86 | 2009-10-07 19:02 | |
![]() | mouche. sex tusenlappar är väl inte så många fler. kom igen. ;) | |
| vindsus86 | 2009-10-07 19:04 | |
![]() | plumspapper, det testet testar för själva "basviruset" FCoV, grejen är den att även om de visar positivt för det så behöver de inte vara dödssjuka. det viruset är vanligt. det är mutationen till FIP som är farlig och den verkar de inte testa för. den är så vitt jag förstått svårare att hitta. man får testa vätska från svullen mage på katten och så för att veta sedan finns det andra prover som exempelvis det för FCoV som kan ge en fingervisning, men inte mer. (så är det jag förstått det i alla fall.) | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-07 19:07 | |
![]() | Ah, ja jag misstänkte det men inget test verkar ju säga så värst mycket. Hoppas du får svar från dem du mailat! Borde ju gå att få veta mer om symtom oavsett om man vill testa eller ej. | |
| mammamu - Ej medlem längre | 2009-10-07 19:09 | |
![]() | Fixa en insamling, du får minst en hundring av mig:) Sånt är väl lagligt va? Bara 59 hundralappar till så är det klart:) | |
| vindsus86 | 2009-10-07 19:20 | |
![]() | okej. jag startar härmed en insamling. några generösa? kan scanna in veterinärsräkning efteråt ni vet vad det gått till. fast det känns lite awkward att tigga så. | |
| Kozure Okami | 2009-10-07 19:21 | |
![]() | Hade jag haft 6000 så hade du fått allt. | |
| mammamu - Ej medlem längre | 2009-10-07 19:29 | |
![]() | Jag är helt seriös, vart ska man skicka pengarna då? Klart vi ska försöka hjälpa dig! Jag hoppas verkligen att folk kan öppna plåskan för en bra grej! | |
| Evy_83 | 2009-10-07 19:35 | |
![]() | Om det är dyra raskatter kan jag förstå det. Det är väl naturens gång att en del dör i sjukdomar när det gäller djur. | |
| vindsus86 | 2009-10-07 19:44 | |
![]() | mammamu, kan ju vänta och se om några fler offrar sig. det är inte dyra raskatter, men man vill väl inte att de lider i onödan för det? kozure okami, klart du hade gett pengarna om du haft dem. du skall ju ta över katterna sen. :) | |
| mammamu - Ej medlem längre | 2009-10-07 19:50 | |
![]() | Du får gärna hojta till om du får gensvar, jag bidrar gärna med en slant iaf! Kan man skänka pengar till gud vet vad eller dra till bolaget och handla utan att tveka så kan man gott hosta upp en slant till nåt som är bra:) | |