Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 338 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Celtic Cross - Ej medlem längre | 2009-10-09 14:04 | |
![]() | Och från samma källa kan vi även ta del av följande: fråga Heter det verkligen omständlig? Borde det inte vara omständig? Det heter ju ständig? svar Jo, det heter faktiskt omständlig. Vi har tagit över omständlig från tyska umständlich. Det är alltså bildat med -lig, (motsvarande tyska -lich,) och inte -ig som i ständig. Det betyder ’(alltför) detaljerad och invecklad’ och till det finns substantivet omständlighet. Det är begripligt att många säger omständig, eftersom vi har orden ständig, beständig, fullständig, otillständig, självständig, omständighet – men inget ständlig. Ordet omständighet betyder ’sakförhållande som har betydelse i sammanhanget’. | |
| Tigera | 2009-10-09 14:13 | |
![]() | Så var det med det ;) | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-10-09 14:35 | |
![]() | Jag stör mig på personer som stör sig på korrekt språkbruk. | |
| vindsus86 | 2009-10-09 17:23 | |
![]() | haha roligt. med en trådskapare som klagar på hur folk skriver/talar då de skriver/talar korrekt. även roligt att stavningen *vaddå står med i ett sådant inlägg. det är ju inte särskilt rätt någonstans. | |
| Celtic Cross - Ej medlem längre | 2009-10-09 17:37 | |
![]() | Dags att konsultera Språkrådet igen. fråga Hur ska jag bära mig åt med stavningen av vad då? svar Antingen skriver normalspråkets vad då eller också väljer man vadå som ett sätt att visa hur det uttalas. Stavningsvarianten vaddå förekommer rätt ofta. Men den resulterar inte i något annat uttal än vadå, och den ser egentligen bara ut som en av misstag tillkommen sammandragning av orden vad och då. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2009-10-09 18:23 | |
![]() | Har alltid tänkt/skrivit öppenhjärtLig o omständ(-L)ig. Ska jag nu vid 48 års ålder få reda på att det e helt fel o dessutom minnas det tills nästa gång? Skulle inte tro det... *men jag kommer för alltid skämmas* | |
| Behringer | 2009-10-09 18:52 | |
![]() | Jag vill härmed öppenhjärtigt ge er alla mina hjärtliga lyckönskningar att ni under inga omständigheter i framtiden ger er in i omständliga diskussioner | |
| Celtic Cross - Ej medlem längre | 2009-10-09 18:53 | |
![]() | Buuu, ut med domarn! | |