Spelrum
Giraffen34
Krokodilen4
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 419

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132009-10-09 16:10
Antal inlägg: 17542

sorryme
Fast jag tror att det är ni som tänker fel

Han har frys och köper storpack -- det tjänar man in massor på.

Köper han ett paket kycklingfile för 50 kr på rea så har 4-6 middagar där - en falukorv är 3-4 middagar, ett paket hamburgare för 50 kr är 8 middagar osv..

Han köper inte 1kg ris utan 5 kg ris eftersom de är billigare

Han bakar sitt bröd själv -- eftersom glutenfritt bröd är tokdyrt

Han väljer hellre ris och potatis än pasta, eftersom glutenfri pasta är dyr... och hellre ris än potatis eftersom potatis är dyrt

Han tänker med plånboken och inte med magen när han handlar -- och det gör mycket när man kommer till kassan.

När han fick socialbidrag hade han 2200 kr kvar att leva på när hyran var betald -- och det ansågs skäligt, så jag tror nog många i sverige lever under samma villkor som honom.

Nu klarar han sig själv -- också de månader han hamnar under -- och jag tror han känner en viss stolthet i det.

micro1132009-10-09 16:13

sorryme
Nej, han har inte extrajobb -- men han skulle gärna ta ett.

Nu är han lovad fast heltid på detta jobb till våren, om företaget överlever vintern -- så han hoppas på det.

Men tills dess skulle han absolut jobba extra om han fick tag på något.

Malisens2009-10-09 16:16
Antal inlägg: 1

gå till närmast friskis och svettis, och börja som receptionist eller värd eller så... det är ideelt, så man får inget betalt, men då får du träna gratis iaf :) jag gjorde det när jag var arbetslös, väldigt kul med det sociala och man knyter nya kontakter, under säsongsstarten var vi på kvantum i staden. kvantumägaren gillade med och jag fick jobb där...

sen är det bara till att skära upp tandkrämstuben när den är slut så du använder allt. "låna" diskmedel, toapapper, tvål o.dl. av vänner, släkt och bekanta. i min familj brukar vi två gånger om året rensa ur garderoben, sen har vi knytkalas en söndag, alla tar med något att äta eller dricka och sina kläder så byter vi med varandra och fikar/äter... brukar bli rester kvar ;)
annars kan du sälja på tradera, kläder, skor, filmer och så....
när det kommer till att spara pengar och gå ut, skaffa en liten och söt plunta som går ner i handväskan :)

Du kommer klara det :)

micro1132009-10-09 16:22

1stclassriot

Förlåt min OT utläggning.

Har du frys är dock just storpack när man handlar ett tips -- det blir billigare i längden -- även om man får äta lite tjatigt.

Sen att köpa lågprismärken förstås när det gäller diskmedel o dyl.

Bor du själv? Har du kollat om du har rätt till bostadsbidrag?

barbi2009-10-09 16:36
Antal inlägg: 1924

Oki micro då borde du vara jätte stolt över honom att han klarar det så bra!:))

Plinka2009-10-09 16:37
Antal inlägg: 78

Ät vegetariskt! Jag och min kompis som jag bor med äter vegetariskt minst fem gånger i veckan. Vitkål och andra rotfrukterär sjukt billigt, och håller länge. Kyckling eller kött köper vi bara om det finns på extrapris och fryser in. Havgregrynsgröt till frukost är också jättebra. Man håller sig mätt och slipper köpa dyrt bröd och framförallt pålägg.

Jag har inget studielån, utan lever på pengar som jag tjänade i sommar plus studiebidraget. Efter hyran har ja ca 2000 till mat och andra utgifter (runt 200-400 går till studiematerial; jag pluggar kläddesign), och jag känner mig inte alls fattig! Tycker faktiskt att det är lite kul att leva sparsamt. I och för sig var det två månader sen jag flyttade hemifrån, så vi får väl se hur less man blir efter ett tag :P

YamahaJet2009-10-09 16:40
Antal inlägg: 2239

Den här tråden understryker än mer vikten av att ha en ekonomisk buffert oavsett vad man gör i livet.

åsnis2009-10-09 16:44
Antal inlägg: 215

Det är svårt att komma med billighetstips till någon som lever runt existensminimum, blir lätt floskelaktigt. Är det tips på billigt leverne eller strategier för att hitta bättre försörjning som du frågar efter?
Billig mat = linser. Gott och nyttigt också. Baka eget bröd är väl en annan klassisk besparingsåtgärd. Förfesta hemma.

Ett annat ekonomiskt tips som kanske låter befängt men som är viktigt: Spara. Helt ovetenskapligt tycker jag mig märka att de i min omgivning som har ont om pengar tenderar att göra av med pengar "eftersom de ändå är så fattiga". Genom att aldrig tycka att pengarna räcker gör man av med dem på en gång medan de med bättre ekonomi lättare kan se poängerna med att lägga undan en slant för att kunna göra större inköp vid ett senare tillfälle.

Du verkar ganska ung, klart att det här är temporärt. Du är mer än bara en anställning, det är inte hela du som ratas när du inte blir kallad till intervju. Det är assvårt att peppa sig själv men du måste försöka. Ta hjälp av en vän som lovebombar dig, eller en fd arbetskamrat som kan hjälpa dig med att se över ditt cv.

Hoppas det löser sig.

micro1132009-10-09 17:03

Barbie
Tack - jag är stolt över honom, tycker han gör det bra :)

Yamaha Jet

Hur sjutton skall man hunnit skapa en buffert när man står i början av sitt yrkerverksamma liv, eller kanske inte ens hunnit påbörja det?

Och ja, bröd är dyrt -- och smörgåsar är definitivt dyr mat.

YamahaJet2009-10-09 17:07

Som alla andra - jobba typ två månader innan man flyttar hemifrån, gärna fem månader. Alldeles för komplicerat tycker många, och väljer att äta pissmat som beskrivs här istället för att vardagen ska gå runt.

micro1132009-10-09 17:15

YamahaJet
Det förutsätter ju att föräldrarna har plats och råd för de vuxna barnen -- tror du på fullt allvar att det alltid är så?

Plinka2009-10-09 17:21

Vad som är "pissmat" kan ju diskuteras... Själv gör jag hellre billig och god mat från grunden isället för att äta äckligt halvfabrikat.

YamahaJet2009-10-09 17:21

Ja, har man haft det i sisådär 18-19 år så kanske man har det i några månader till. Det torde vara fallet med minst två inkomster i hushållet, oavsett om det är bidrag eller lön.

Usch, nu börjar det bli för mycket white trash för mitt huvud. Folk som tycker bröd är för dyrt, föräldrar som inte har plats för barnen hemma och måste köra ut dem omedelbart....

leker2009-10-09 17:22
Antal inlägg: 733

står ju ofta på nätet och i tidningar om folk som vill ha hundpassning, kanske inte så mycket, men defenitivt trevligt :)

Erbjud dig att ta hand om vänner och bekantas pantburkar och flaskor, många blir gärna bara av med dom och skiter i pengarna.

Se om du har något som går att sälja på tex tradera, kanske har dina föräldrar något? Folk har ju en väldig förmåga att samla på sig saker dom inte behöver eller vill ha.

Kanske ett sånt där praktikjobb i någon butik man kan få genom arbetsförmedlingen, med chans att få in en fot om man är duktig.

Sen hur man gör för att leva billigare ska jag inte uttala mig om, jag är toooootalt värdelös på det. Lyckas alltid blåsa mer pengar än jag bör.. *suck*

leker2009-10-09 17:25
Antal inlägg: 733

Knäckebröd är både billigt och oftast nyttigare :)

micro1132009-10-09 17:39

YamahaJet
Öppna en dagstidning och välkommen till verkligheten -- vi har en ungdomsarbetslöshet på 27%, hur många tror du får jobb inom ett par månader?

Att du är uppväxt under tämligen goda förhållanden och uppenbarligen vant dig vid att kunna ligga dina föräldrar till last när du inte klarar dig själv, det är ju gott för dig -- jag tror dock att ett stort antal av sveriges ungdomar har sitt ursprung i just låginkomstagar familjer, och därför inte har det fullt lika förspänt.

Personligen tycker jag att den som klarar sig själv så långt det är möjligt också är den som har anledning att känna sig stolt över sin insats.

Den som lever hemma på mamma och pappa får nöja sig med att vara stolt över mamma och pappas inkomst -- och tacka mamma och pappa för sin eventuella buffert, som då får ses som en gåva från dem.

White trash kan säkert ha fler betydelser -- men den jag är lärd betyder inte att den som arbetar och försöker göra rätt för sig är WT -- tvärtom faktiskt

Plinka2009-10-09 17:44

Men eller hur! Och white trash kan du vara själv, jag tycker att det är töntigt att bo hemma när man har ett jobb. Pucko.

YamahaJet2009-10-09 18:03

Bla bla bla. När jag blev 18 och färdig med gymnasiet bodde jag hos mor som har inkomst på 9000 kr varav 6000 kr gick till hyra. Jag kommer således inte från "tämligen goda förhållanden" och jag har inte heller "legat förläldrarna" till last efter det, utan tvärtom finansierat henne sedan jag började jobba. Vi är dock inte white trash - mina föräldrar kastar inte ut sina barn med hänvisning till sin ekonomi, och jag har inte behövt svälta för att jag ville förverkliga alla mina drömmar en och samma dag - flytta hemifrån utan pengar för att plugga något utan en arbetsmarknad, typ kläddesign.

Dessutom har vi inte 27% ungdomsarbetslöshet, i statistiken är inkluderat heltidsstuderanden som söker extrajobb. Borträknat dessa är ungdomsarbetslösheten 9%.

Jaja, jag vet inte vad jag orkar bråka om. Vissa försätter sig i skräpsituationer hela tiden, andra har en ordnad ekonomi - trots samma grundförutsättningar. Det enda töntiga Plinka är att tycka att bröd är dyrt och äta sådant som mättar längst tid. Jag vet för övrigt inte alls varför ni svennar hatar era familjer så mycket, att ni kör ut barnen så fort det blir myndiga och att det anses allmänt skamligt att bo hemma även medan man jobbar.

run-marie2009-10-09 18:09
Antal inlägg: 1806

Men herrejösses Yama, vet inte varifrån du kommer och hur många syskon du har heller, men det finns familjer som helt enkelt inte har plats eller råd heller för den delen med många barn.

Du har en väldigt självuppoffrande mamma tydligen och låter faktiskt ganska bortskämd. Jag anser mig också ha varit och är en god mamma, men när ens barn är 24 och har 3 yngre syskon så kanske det är dags att stå på egna ben. Trots att man får betala hemma för mat och husrum. Alla barn vill ju dessutom inte bo hemma hos mamma om de har minsta chans att hitta något eget. Det är inte lätt i och runt Stockholm om du inte har en massa pengar.

pion ekrot2009-10-09 18:13
Antal inlägg: 3340

Tycker inte Y låter ett dugg bortskämd, tvärtom. Jäkla ryggmärgsbitterreaktioner .

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?