Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 374

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ANDERStG2009-10-10 08:32
Antal inlägg: 7560

Ska vi som forumanvändare kliva in? Här är en man som planerar att attackera någon. Det enda vi behöver ta ställning till är egentligen om vi har rätt till våld.

äadlkfw2009-10-10 08:43
Antal inlägg: 157

Jag tycker du ska agera, oavsett på vilket sätt personen är elak. Däremot får du inte manipulera

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-10-10 08:50
Antal inlägg: 2521

Vilken märklig tråd...
Och TS växlar i sina intentioner så det står härliga till...

Var nu i allafall försiktiga med era råd till TS, så ni slipper finna er åtalade för anstiftan till våldshandlingar...

äadlkfw2009-10-10 08:53
Antal inlägg: 157

haha ... om du har rätt till våld...? Grundsnygg...nej.

y not2009-10-10 09:00
Antal inlägg: 9014

Kajix är som vanligt tydlig och klar.

Inte ens våld ger automatiskt rätt till att använda våld. Som civil har du nödvärns och envarsingripanderätten. Men du får då även vara beredd på att det prövas du inte använt mer våld än vad nöden kräver.

Våld föder våld och är alltså alltid en dålig lösning

Sen att du tycker du var "extremt tydlig" genom att definiera honom/henne som en skitstövel håller inte jag med om.

Jag googlade lite på Skitstövel, och om det var det här du menade så tycker jag inte du skall ingripa

www.myspace.com/skitstove lhc
images.google.se/img...X% 26um%3D1

pion ekrot2009-10-10 09:52
Antal inlägg: 3340

Har du testat att för det första visa din guddotter den enkla och grundläggande respekten genom att ha en seriös kommunikation med henne angående om hur DU upplever och ser på hennes situation? Fast du kanske inte är så intresserad av att lyssna på henne? Det verkar gränslöst alltihop.

mrperfect2009-10-10 10:12
Antal inlägg: 11437

Det enda våld som är tillåtet är att hålla fast en misstänkt gärningsman tills polisen kommer.

y not2009-10-10 10:33

som envarsingripande ja, som nödvärn så kan du i värsta fall tom döda, även om det oftast är svårt att hävda i rätten

y not2009-10-10 10:36

men att ingripa med våld för att man har den subjektiva uppfattningen att någon är en skitstövel, inte närmare preciserat, ger nog knappast rätten att hålla fast. Jag bifaller Pions råd om att börja med att prata med guddottern och hör hon ser på det och förklara hur du ser på skitstöveln. kanske är det baa brist på förståelse. Eller om du vill ha stöd härifrån så utveckla mer vad skitstöveln gör mot henne som gör att du anser att du bör ingripa med våld?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-10 11:18
Antal inlägg: 7605

"
Grundsnygg 2009-10-10 02:08
micro 113: Jag tyckte att jag var extremt tydlig i min trådstart. Vad jag egentligen undrar över är om jag har rätt till våld.

micro113 2009-10-10 02:11
Om det förekommer våld i förhållandet och du bevittnar det - så absolut ja "

Våld ska med våld bekämpas, eller?
Helt okej att ta lagen i egna händer?
När blev det normalt med våld, både fysiskt och psykiskt, hårda tag, kontrollbehov och maktbalans?
Jag har sett ett tydligt spår hos en del människor, att grov misshandel och vanvård är ett genomgående tema från generation till generation, även om det uttrycker sig på olika sätt. Tyrannen håller familjen i ett järngrepp och ingenting gott kommer därur, bara nya individer som lär att livet är att plåga eller plågas.
Det mest skrämmande är att vederbörande brukar förakta och avvisa alla möjligheter till ett normalt liv.
Som väl är, är de allra flesta människor i grunden goda med intentioner att göra livet så gott som möjligt, för den egna familjen och sina medmänniskor.

Hur mycket får man förhindra en pågående misshandel, utan att det bara blir allmänt slagsmål?
Grundsnygg, vi läsare vet ingenting om hur era situationer ser ut, men våld är aldrig rätt väg.
Som väl är har vi myndigheter och institutioner i Sverige, där väldigt mycket hjälp och råd finns att hämta.
En sak är att tjejen kanske inte uppfattar realationen som du gör, utan kan ta avstånd ifrån dig, om du försöker att påverka deras liv allt för mycket.
Jag förstår att du var upprörd och kände vanmakt i natt men tyvärr kan vi nog inte hjälpa dig särskilt mycket, utan du får gå vidare på plats och göra så gott du kan, helst med samtal av erfarna människor som är vana att hjälpa.

micro1132009-10-10 11:49
Antal inlägg: 17542

mommes
Man får förhindra tills misshandeln upphör -- övertagande av nödvärn.

Jag menar att om man bevittnar misshandel så lägger man sig i - man kan inte stillatigande låta det ske inför ens ögon.

Tess 082009-10-10 11:58
Antal inlägg: 18003

Har läst tråden en massa gånger nu, men har än inte hittat där Grundsnygg skriver att guddottern blir misshandlad....

Guddottern far illa!
Det är inte bra, men det finns miljoner sätt att fara illa och kanske ibland är det bäst för tjejen att få göra sina egna misstag coh inse att det är fel.
Detta gäller INTE misshandel (verbal eller fysisk) utan kanske mer att karln är en skitstövel om det betyder att han är lat, inskränkt i könsroller eller vad det nu kan vara (orkar inte dra upp allt här).

Blir guddottern misshandlad är det viktigt att visa att du finns där i alla lägen, att få henne att förstå att det inte är hennes fel och att hon bör lämna förhållandet snarast.

micro1132009-10-10 12:16
Antal inlägg: 17542

Tess
Grundsnygg frågade om man hade rätt att ta till våld -- mitt svar var att om det förekommer våld och man BEVITTNAR det, så absolut ja.

y not2009-10-10 12:25

Förekommer det våld?

cokki2009-10-10 12:42
Antal inlägg: 290

Jag undrar om det bara är du som reagerar * Grundsnygg*
Det måste ju finnas fler i hennes omgivning.

Är ni fler ska ni ju göra nått....är det bara din åsikt.... ja då kan man ju undra

run-marie2009-10-10 15:12
Antal inlägg: 1806

Lena, jättebra skrivet!

Frågade redan igår om din guddotter blir misshandlad. Var finns föräldrarna?

Naturligtvis kan inte du ta till våld gentemot honom om det nu skulle vara så att han slår henne och du inte ser det (= närvarande).

För många år sen hade jag en kompis vars kille gick emellan för att försvara mig mot en helt främmande människa. Kompisens kille åkte på misshandel, men inte den där främmande typen.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?