Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 408

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pion ekrot2009-10-13 09:57
Antal inlägg: 3340

CM - Det låter superskönt. Skulle gärna göra en sån där grej. Jag brukar vara i väldigt mycket stillhet och tystnad när jag är i mitt sommarhus, men jag skulle vilja prova på att vara i "det där" även i ett sammanhang med andra människor. Jag kan tänka mig att det blir väldigt befriande och vilsamt. Kommer att tänka på när man var barn och ingen egentligen hade som krav på en att säga en massa saker eller säga nåt speciellt, och hur man då hade som en helt egen fri sfär på ett lite annat sätt än som vuxen.

vulcan2009-10-13 14:32
Antal inlägg: 7666

Jag känner inget behov av direkt meditation, men jag tror däremot att jag skulle behöva gå en ensam långpromenad varje dag. När jag gör det så brukar jag ganska snabbt komma in i ett tillstånd där jag stänger av "piloten" och låter tankar, funderingar och associationer runt allt möjligt flöda som de vill. Tystnad och ensamhet behöver jag däremot och det i ganska stora mängder - ett personlighetsdrag som varit oförändrat sen jag var dagisbarn. Ett behov som naturligtvis skapar en del problem när det gäller att "få ihop det" med olika sociala relationer. Möjligt att jag skulle kunna fixa det bättre om jag hittade sätt att få det här behovet tillfredställt på kortare tid. Borde kanske börja meditera ändå :-)

... nu fick jag dessutom lust att läsa om "Hemulen som älskade tystnad" av Tove Jansson. En av flera geniala berättelser i "Det osynliga barnet"

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-10-13 14:53
Antal inlägg: 31064

Inte jag.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-10-13 15:22
Antal inlägg: 5000

ja inte jag heller...det där är en jäkla utmaning för mig det,snacka om att få myror =/

Smutsig Djur - Ej medlem längre2009-10-13 15:40
Antal inlägg: 430

Jag har numera överseende med att folk inte förstår att jag driver med dom.

snorklan2009-10-13 15:42
Antal inlägg: 1686

Hur skiljer sig meditation från avslappnings- och andningsövningar?

pion ekrot2009-10-13 17:08
Antal inlägg: 3340

Givande svar, Sylvia. Not.

Årets man - Ej medlem längre2009-10-13 17:11
Antal inlägg: 242

Låt bli beta en dag eller två.. mycket avslappnande.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-13 17:12
Antal inlägg: 1005

Jag önskar jag hade en pilot som behövde stängas av.

y not2009-10-13 18:19
Antal inlägg: 9014

Vipassana CarlMartin?
Min fru har vart iväg på några sådana vipassanaretreater och tycker ungefär som du. Själv har jag faktiskt inte vågat. Tror inte jag pallar att möta mig själv så totalt i tio dagar.

abramelin2009-10-13 19:19
Antal inlägg: 43

"Hur skiljer sig meditation från avslappnings- och andningsövningar? "

Det som skiljer meditation från avslappningsövningar är att medidation kan ses som en aktiv handling. Det finns många olika typer av meditationer så det är lite lurigt att generalisera allt för mycket.

Men hur jag ser på meditation är att låta medvetandet vila i sig själv, utan andra tankar. Avslappning är ju vad det låter som slappna av.

När jag mediterar kan jag uppleva själva processen som ibland jobbig och för stunden inte så avslappnande. Dock kommer belöningen efteråt iform av ökad fokus, glädje osv.

Det finns mängder med information på nätet och det är bara att titta runt tills man hittar en metod som verkar passa ifall någon är intresserad.

//Abra

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?