Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade35
Mobilspel
Pågående19 126

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2009-10-27 00:03
Antal inlägg: 11612

Micro,nej,

sås-claes - Ej medlem längre2009-10-27 01:07
Antal inlägg: 401

Fattar inte heller hur artikeln skulle kunna få mig att (kanske då omedvetet) vilja dricka mer.

En sak jag funderat på är det här med "nya droger". Tex svamp man först kan köpa lagligt på nätet....sen dröjer det några månader ..och vips är den natkotikaklassad. Undrar hur lång tid det skulle dröja innan alkoholen blev det, om den dök upp idag vill säga.

Rhotheta2009-10-27 01:07
Antal inlägg: 4992

Här är några test som faktiskt är ganska relevanta.
Det är lätt att överskatta vad kroppen tål i det långa loppet. Alkoholskador kommer smygande vid lägre konsumtion än man kanske tror. Levern tar stryk så att man kan bli gul efter ett par veckor på Ibiza bara.
www.huddingelankarna...g/ test.htm
www.alkoholprofilen.se/#0
www.alna.se/tester/test2b .htm

Se även
www.huddingelankarna...13 steg.htm

Tess 082009-10-27 01:24
Antal inlägg: 18003

Det var väl ingen nyhet att 2 glas vin om dagen räknas som låg konsumtion...?

caughtbock2009-10-27 01:26
Antal inlägg: 7699

Gjorde det där testet...

Här är din Alkoholprofil!

Din konsumtion är inte helt ofarlig eftersom du verkar dricka det mesta vid ett eller två tillfällen.

Ursäkta mig för att jag kanske vill supa mig redlöst full 2 gånger om året. :P

caughtbock2009-10-27 01:28
Antal inlägg: 7699

Men jag tycker det är lite konstigt att man kan dricka två glas vin om dagen utan att det anses vara något konstigt med det. På två glas vin blir jag lullig och det tycker jag inte mán ska bli varje dag, det hör helgen till isf.

micro1132009-10-27 01:28
Antal inlägg: 17542

Tess
Jag tycker två glas vin om dagen låter väldigt mycket, om jag skall vara ärlig.

Daglig konsumtion av alkohol överhuvudtaget är över gränsen i mina ögon -- även om det inte är kroppsligt skadligt.

Måns_E2009-10-27 01:31
Antal inlägg: 12051

Fast om man ökar konsumtionen så ökar också i regel alkoholtoleransen, vilket innebär att man inte längre blir lullig på två glas vin.

Jag är förvisso medveten om riskerna, men samtidigt så tycker jag inte att man skall moralisera allt för mycket, i Frankrike och Italien så är man ovanlig om man inte dricker ett par tre glas vin om dagen minst, samtidigt så har de ju ändå inte direkt någon suparkultur.

micro1132009-10-27 01:37
Antal inlägg: 17542

Måns_E

Jag moraliserar inte -- jag tänker tänker på för min egen del - fast jag kanske uttryckte mig otydligt.

Andra får sätta sina egna gränser, så länge det inte blir overspill som drabbar omgivning och arbete.

Måns_E2009-10-27 01:39

Absolut Micro, jag håller med, naturligtvis så är det ingen fördel att tävla i att ha en så hög alkoholkonsumtion som möjligt :)

Samtidigt så tycker jag att det är värre att supa sig till minnesluckor och göra dumma saker varje helg, än att dricka ett par tre glas vin om dagen. Både personligen och för samhället.

Rhotheta2009-10-27 01:48

Frankrike har höga vårdkostnader för alkoholskador.
Vi tar stryk av alkohol vid lägre konsumtion än vi tror. Det är inte samma sak som ett socialt katastrofsupande, men något att beakta. Testerna är mest till för att man skall ställa frågor till sig själv. Vi överskattar gärna vad som är ett ofarligt drickande.

Rhotheta2009-10-27 01:49

Hoppas ingen ligger sömnlös över detta nu;)

Måns_E2009-10-27 02:12

Absolut Rhotheta, och många dricker nog betydligt mer än vad de först tror. Att dricka tio öl två gånger i veckan är dock ändå värre för såväl samhälle och kropp än att dricka tre öl om dagen. Men självklart så är det allra bästa att nyttja alkohol med måtta, eller inte alls. (fast det är väl knappast någon nyhet för någon?)

Sote2009-10-27 07:53
Antal inlägg: 3557

Jisses!Jag dricker inte ens två glas om året!!Vad räknas jag somdå?

Hyperspace - Ej medlem längre2009-10-27 07:57
Antal inlägg: 171

Sote, enligt Socialstyrelsen ligger du i riskzonen. Du bör försöka dra ner lite på alkoholintaget. ;-)

ramsay - Ej medlem längre2009-10-27 08:30
Antal inlägg: 9204

jag dricker stooora mängder vin varannan helg. det har blivit så då jag är barnfri varannan helg och alkohol är helt banned när jag har barnen. känner att jag behöver det för att koppla av från ett i övrigt hårt pressat schema med mkt höga ambitioner på alla plan mammaroll, yrkesroll, perfekt städat hem etc.

känner att det är lite osunt att det är så antingen eller i mitt liv men just nu får jag det inte att gå ihop på annat sätt. kan inte vara så otroligt duktig jämt utan att ha en ventil.

Hyperspace - Ej medlem längre2009-10-27 08:53

Det är ganska enkelt egentligen. Känner man att man mår dåligt av sitt alkoholintag dricker man för mycket. Sedan kanske man anser att man är beredd att ta det onda med det goda, alltså man tycker att det är värt att må lite dåligt för att få ta del av alkoholens positiva egenskaper.
Alla måste göra sitt eget val, och känna efter vad som är bäst för just dem.

mrperfect2009-10-27 08:56
Antal inlägg: 11437

Jag är helnykterist och har aldrig druckit mer än några enstaka glas vin för ytterst länge sedan. jag har lärt mig att slappna av utan alkohol, kanske inte alla klarar det?

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-10-27 08:58
Antal inlägg: 1821

Enklast vore väl att kolla upp SVT:s källa. Man talar inte om lågkonsumtion av alkohol inom forskningen så vitt jag vet. Man talar om intensivkonsumtion, högkonsumtion, riskkonsumtion etc, d.v.s när konsumtionen INTE är låg.

2 glas vin per dag skulle innebära 14 glas vin i veckan, vilket FAKTISKT INNEBÄR RISKBRUK AV ALKOHOL INOM MÅNGA LANDSTING.

Så, kort svar: SVT-artikeln innehåller sannolikt ett FEL:

Hyperspace - Ej medlem längre2009-10-27 08:58

Ja, Perfa, men så är du en jäkla torrboll också. He he, skojar. :-))

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?