Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 194 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-10-28 08:45 | |
![]() | nöthjärna nästa gång? | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-10-28 08:46 | |
![]() | ifs, äter man kött, lever man kortare alltså spenderar man mindre pengar Är det vad det handlar om så fortsätt med förgiftningen jag tvingar ingen | |
| wildcard | 2009-10-28 08:47 | |
![]() | En annan aspekt på frågan är hur länge man håller sig mätt på en portion linser och hur länge man håller sig mätt på en lika tung portion kött. För mig vinner det animaliska alla gånger (och ja: jag har provat båda varianterna) när det gäller den aspekten. Jag måste äta en STOR portion linser, eller många små portioner för att hålla mig lika mätt som om jag äter ägg och kött. | |
| wildcard | 2009-10-28 08:49 | |
![]() | Jag har inte provat nöthjärna, kanske vore nåt? Nöttunga är något som jag har problem med, gillar inte porerna, rent visuellt. Om jag var hungrig på riktigt skulle jag äta det och vara glad, för smaken är det inget fel på. | |
| wildcard | 2009-10-28 09:05 | |
![]() | Jag har en sak till: vad är snabbmat? Om jag värmer upp ugnen till 125 grader, tar inte många minuter, (jag står inte och väntar på att ugnen skall bli varm utan startar en tvättmaskin medan detta händer eller dammsuger eller något annat tråkigt måste-göra, t.ex) sticker i en stektermometer och stoppar in steken i ugnen (ca 2 minuters arbete). Medan denna stek är i ugnen så sticker jag och handlar eller tränar eller något annat kul, jag vet ju att det tar ett par timmar. När jag kommer hem drar jag igång vattenkokaren, medan den värmer vattnet skär jag broccoli i småbuketter som jag lägger i en kastrull med salt i botten. När vattnet kokar (ungefär när jag är klar med broccolin, tar MAX 3 min, alltihop) så startar jag plattan, låter broccolin förvällas i ett par minuter medan jag rör ihop cremé fraiche och kryddor. Jag vet inte men den effektiva arbetstiden kan omöjligt vara kortare för fyra portioner Quorn? Säg: 10 min MAX? Det beror på hur man räknar och om man måste stå och övervaka hela tiden. Nu snackade jag söndagsmiddag. På måndagen, då vi har bråttom iväg efter jobb och skola till stallet, då finns resterna från söndagsmiddagen kvar att äta. Går hur snabbt som helst att värma i mikron eller t.o.m. på spisen i kastrull. Med planering blir nästan all mat snabbmat! mvh Fröken duktig =D | |
| magnusito | 2009-10-28 09:06 | |
![]() | Det blir mycket billigare att äta vegetariskt what so ewer! | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-10-28 09:11 | |
![]() | ..och man blir snyggare! | |
| magnusito | 2009-10-28 09:12 | |
![]() | Jag hade aldrig kunnat ana hur man tjänar inte bara ekonomiskt på att äta vegetariskt. Jag längtar i princip aldrig efter kött som jag tycker är ganaka motbjudande att äta numera. Lär man sig äta rätt så håller man sig mätt och belåten. Det är mycket psykologi i det här också. Vissa kanske inte känner sig mätta precis som de inte förmår sluta röka utan att hela tiden känna suget. Så kan det vara med mat också. Det finns så oändligt mycket att hitta på och det blir roligare nu för tidigare åt jag mer slentrianmässigt kött o potatis, kött och parta, ris o sv. Det tvinhgar fram nåt nytt och det är kul och mycket mer variationsrikt. | |
| wildcard | 2009-10-28 09:14 | |
![]() | Snyggare? Nej, kolla mig! Ett lodjur är snyggare än en giraff i mina ögon men det är klart att man inte kan vara en köttätande giraff?! | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-10-28 09:15 | |
![]() | jag tycker TS man är snygg iaf verkar vettig med | |
| wildcard | 2009-10-28 09:16 | |
![]() | magnusito: jag håller med om att man inte skall äta pasta, ris och potatis samt annan mjölmat. När jag slutade med sånt så tappade jag blodsockerfallen som jag tidigare haft men jag blir ändå inte lika mätt på linser o dyl (i längden) som jag blir av kött och grönsaker. | |
| le-lou | 2009-10-28 09:20 | |
![]() | "Vegetarianer bör inta en väl blandning av de livsmedel som innehåller mest protein för att få i sig alla essentiella aminosyrorna, eftersom det finns olika mycket av dem i olika livsmedel. Vidare så anses kroppen bara kunna uppta ca 80 - 90 % av de vegetariska proteinerna i jämförelse med de animaliska, 95 - 100 %. Därför bör proteinintaget även vara lite större hos vegetarianer och veganer. " Taget från www.halsosidorna.se/...te iner.htm Menar att det verkar som att man bör äta lite mer proteiner som veggo än som köttätare? | |
| le-lou | 2009-10-28 09:25 | |
![]() | skit samma, verkar som att en del drar in på andra argument än ekonomiska för att bli vegetarian...och för att ta det i aspekt: för min del är det uteslutet totalt att bli vegetarian. Dels är jag övertygad om till 100 % att människan är och ska vara en allätare (där kött ska ingå), dels har jag varit veggo en gång i tiden och min kropp mådde alldeles för dåligt av det i längden. Detta gällde dock när man köper vegetarisk "snabbmat" och "vanligt snabbmat", vi jämförde helt enkelt köttbullar med vegetariska köttbullar, qårnfiler med tex panerade snitzlar osv. | |
| le-lou | 2009-10-28 09:25 | |
![]() | alltså menar detta gällde det ekonomiska... | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-10-28 09:27 | |
![]() | menar att fakta är förvanskat hälsa david | |
| wildcard | 2009-10-28 09:42 | |
![]() | Jag tror iofs att köttbullar, fiskpinnar mm är i samma prisklass om du handlar på den butik som du nämnde som en påse Quorn för 28 kr/350 gram eller vad du nu använde som exempel. Billys panpizza kostar knappt 9 kr/150(?) gram om du köper dem styckesvis. Oxpytt 29:90/kg? Denna rätt är ju den enda som är helt komplett? Quorn två valfria sorter för 49 kr? Varmkorv 29.90 för 900 gram? Köp till bröd eller pulvermos så blir det inte dyrt per kilo. Rent ekonomiska aspekter som du efterfrågade. Det är bara att kolla kilopriser, de flesta affärer har nog satt ut det senaste bladet med prisinformation på nätet. Ge din sambo olika adresser och ta det lugnt, du kommer nog att få äta blandad kost även i framtiden. Om det bara är det ekonomiska som gäller för gubben, så kan du rekomendera honom vitkål stuvad i grädde och hälsa från mig. Vitkålen kostar under 4 kr/kg eller under 19kr/kg (ekologisk) i min butik just nu och grädde ligger på ca 30 kr litern. Billigt, snabbt och gott! | |
| wildcard | 2009-10-28 09:45 | |
![]() | Färdigmat kommer dock ALDRIG att slå hemlagad mat med ekologiska produkter i näringsvärde, så mitt råd är att köpa mat som är ekonomiskt försvarbar och som är så miljömedvetet framtagen som det är möjligt. Köp gärna viltkött av någon jägare om du har möjlighet, t.ex. Eller fiska din egen matfisk, både trevligt och miljövänligt om du inte åker jättelångt för att dra upp den. | |
| magnusito | 2009-10-28 10:09 | |
![]() | Ja vi svarar kanske olika på detta då. Jag mår ju mycket bättre. Och det blir faktiskt billigare. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-28 11:01 | |
![]() | Om du bor i en stad där det finns varierat utbud kan du kolla efter miso, netto eller tempeh. Soja ska man nog vara skeptisk till. Äter själv inte tofu eller sojabönor annat än i mycket små mängder. Men fermenterad soja ska vara bättre och ovan nämnda produkter är sådan. Har ingen aning om priset men du kan ju kolla :) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-10-28 11:18 | |
![]() | Qourn och vegetarisk snabbmat blir dyrare än köttdito. Mysko gegga av torterade kycklingar och grisar blir de facto billigare att mätta sig med. Enligt mig blir veggomat ekonomisk först när man kokar baljväxter själv och tillverkar sovel av dem. Har ganska lång erfarenhet av båda köken. | |