Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 35 |
Mobilspel
| Pågående | 19 126 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vindsus86 | 2009-10-28 17:47 | |
![]() | och tack till grattiset. :) | |
| Suicider | 2009-10-28 18:15 | |
![]() | Aftonbladet skriver bara om det värsta som händer. Men det är ju klart, det säljer bra. Det snackas mycket, dödsfall hit och dit, folk verkar vara rädda för vaccinet.. Men vet dom vad vaccin är, hur vaccin fungerar? Det är så att vid vaccinationen injiceras i kroppen samma sjukdomsframkallande virus, bakterier eller bakteriegifter som orsakar själva sjukdomen. Skillnaden är att i vaccinet är virus, bakterier och bakteriegifter kraftigt försvagade eller döda. Kroppen reagerar med att bygga upp antikroppar mot vaccinet. På så sätt tränas kroppen i att känna igen smittoämnet och bygga upp ett försvar mot det så att man senare i livet kan övervinna en infektion utan att drabbas av sjukdomen. Jag anser att vaccinera sig är en solidaritetshandling mot samhället. | |
| run-marie | 2009-10-28 18:24 | |
![]() | Suicider (passande namn till ämnet), jag vet hur vaccin fungerar. Vaccinerat mig tidigare mot både det ena och det andra. Skillnaden är att de andra vaccinen varit testade, ofta många, många år. Detta är ett relativt nytt vaccin och biverkningarna fortfarande inte utvärderade. Du kan ha en infektion på gång i kroppen som inte har brutit ut och så vaccinerar du dig och får ytterligare en främmande bakterie i dig. Hur reagerar du då? Det där med solidaritet körs ju också stenhårt med för att bl a såna som jag ska få dåligt samvete. Om de utsatta riskgrupperna vaccinerar sig, de kommer ju i första hand, så borde ju inte jag, om jag nu blir sjuk, smitta nån av dem? Har de struntat i att vaccinera sig själva och blir smittade av ex mig, ja, då anser jag att det är deras eget fel helt enkelt. Sorry, är väl inte tillräckligt solidarisk och omtänksam. | |
| potthuve - Ej medlem längre | 2009-10-28 18:31 | |
![]() | Jag anser att hela grejen är överdriven och folk får både panik och moralpanik i onödan, som vanligt. Tänker inte ta sprutan. | |
| swizzyhotcat | 2009-10-28 18:39 | |
![]() | Grattis Vindsus när är de dax då? | |
| vindsus86 | 2009-10-28 18:46 | |
![]() | i mars | |
| kajix | 2009-10-28 18:49 | |
![]() | "Har de struntat i att vaccinera sig själva och blir smittade av ex mig, ja, då anser jag att det är deras eget fel helt enkelt." klockrent! | |
| apbur | 2009-10-28 18:56 | |
![]() | Ett vaccin är inte ett 100%-igt skydd vilket gör att man visst skyddar immunsvaga om man vaccinerar sig. Risken att de utsätts för smitta blir mindre ju fler som vaccinerar sig. Är det så svårt att räkna ut? | |
| vindsus86 | 2009-10-28 18:59 | |
![]() | det var ju någon annan här på sidan som hade någon sjukdom som innebar både att denne tillhörde riskgrupp och att denne inte kunde ta vaccin. | |
| DennisPlz | 2009-10-28 21:18 | |
![]() | En vaccinerad person kan dessutom vara smittspridare, trots egen immunitet. Låt gå för att risken är mindre än för en smittad person, men risken finns. Inga garantier här heller, som med all typ av medicinska framsteg. | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-10-28 21:19 | |
![]() | lol | |
| apbur | 2009-10-28 21:22 | |
![]() | Man är iaf garanterat ovaccinerad om man inget vaccin tar. | |
| DennisPlz | 2009-10-28 21:24 | |
![]() | Allt för många verkar vara vaccinerade mot sunt förnuft iaf. När skedde det massvaccineringsprogramme t? | |
| apbur | 2009-10-28 21:26 | |
![]() | När man slutade tvångssterilisera. :) | |
| Smutsig Djur - Ej medlem längre | 2009-10-28 21:29 | |
![]() | Spruta från syster apbur i skinkan. tankarna börjar vandra igen. | |
| Tommy 1979 | 2009-10-28 21:31 | |
![]() | Ena dagen står det i tidningen om hur svininfluensan skördar nya offer, och att så och så många av eleverna i de värst drabbade skolorna fått sjukdomen. Andra dagen står det något om att "Vaccinet kan göra dig sjuk" eller liknande. Man kan bli schizofren för mindre. Skämt åsido, jag tycker det är väldigt oprofessionellt av media att köra med dubbla budskap på det här sättet. Många människor litar enbart eller nästan enbart till sådant som står i tidningen, och de som skriver och publicerar artiklarna har faktiskt ett ansvar. | |
| Tess 08 | 2009-10-28 21:31 | |
![]() | Min dotter hör till riskgrupp 1 och har fått vaccinet. Hon lever än och verkar inte ha fått några direkta biverkningar... svullnad och ömhet vid stickstället iofs, men det får hon varje år av influensa vaccinet | |
| DennisPlz | 2009-10-28 21:40 | |
![]() | Självklart ska man vaccinera sig. De biverkningar som vaccinet oftast ger är huvudvärk, feber, ömma muskler och leder och man måste sjukskriva sig en vecka. Detta är *inget* i jämförelse med vad svininfluensan kan innebära: huvudvärk, feber, ömma muskler och leder och man måste sjukskriva sig en vecka. | |
| Tommy 1979 | 2009-10-28 21:45 | |
![]() | Jag tänker inte vaccinera mig, därför att jag inte vill spruta in några främmande ämnen och substanser i min kropp. Dessutom tror jag överhuvudtaget inte på att hålla sjukdomar stången på konstgjord väg. | |
| Tess 08 | 2009-10-28 21:47 | |
![]() | En läkare som diskuterade vaccinet sa en bra sak: Om ditt barn får "den nya influensan" så kommer barnet troligtvis att må otroligt dåligt och bli ordentligt sjuk.. det finns en (minimal) risk att barnet dör... tror du då att du kommer ångra att du inte gav barnet vaccinet? Vi har (här i min stad) en våg av influensa som rullar in... många på skolan, i arbetet osv som är hemma och ligger sjuka. Och rejält sjuk blir de flesta av influensan. Flera har fått diagnosen bekräftad på sjukhuset och jag vet flertalet barn som fått medicin mot den och hur otroligt dålig dom är/var! | |