Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 19 126 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Fluktsoda - Ej medlem längre | 2009-11-01 00:11 | |
![]() | Rally-Harry hade större djup dock - mönsterdjup that is. :-) | |
| micro113 | 2009-11-01 00:14 | |
![]() | Dan Andersson är såvitt jag vet död -- så jag misstänker att ingen har med honom att göra, och att han var - inte är - en av våra största poeter. Själv tycker jag om "Omkring tiggarn från Luossa" "Helgdagskväll i timmerkojan" och "Till min syster" | |
| henrik_l | 2009-11-01 00:19 | |
![]() | Jodå han är död. Dom hade visst avlustat inomhus där han bodde och dog han av giftet. Men inte körde han rally inte. | |
| Fluktsoda - Ej medlem längre | 2009-11-01 00:22 | |
![]() | Skämt åsido, Dan Andersson skrev givetvis många fina dikter. Den här kanske passar bra när jag nu säger godnatt. "Jag sjunger min visa slätt aldrig för dem, som leva med ro intill döden, jag sjunger som den, vilken ej haft ett hem på jorden, en sovplats i nöden. Ej mera jag biktar allt skräp jag har gjort eller tigger om vänners välmening, helt ensam, o Gud, jag står vid den port, där man väntar på dom, eld och rening. Jag sökte en kulle att vila uppå och i drömmar och stjärnkvällen somna, men dömdes att jämt från mitt läger uppstå, tills de värkande lederna bortdomna. För mig ingen tystnad i midnatten fanns, och väl aldrig jag sovit som andra, och de fåglar som jublat i morgonens glans ha blott väckt mig på nytt till att vandra. Men jag vet, att Herren av Ande och Lag min kamp och min strävan känner, förgäves jag icke har levat en dag, fast jag dör utan hus eller vänner. Och jag har väl ej mycket att sjunga för er, en god natt jag önskar er alla, och jag viker från vägen, när solen går ner, för trött av att uppstå och falla. " | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-11-01 00:26 | |
![]() | Dan Anderssons dikter är bland de finaste som finns. "Jag är spelman" spelade Kalle Almlöf på min svågers begravning. De brukade spela fiol ihop. Det var fruktansvärt sorgligt men vackert. En lustigare grej är att jag har varit på Dan Anderssons dass. Vi var i Luossa på studiebesök och jag var så illa tvungen. Dessutom blev jag stångad lite av en kviga. | |
| pianist1 | 2009-11-01 00:37 | |
![]() | Håller med mommes, men jag är ostångad. | |
| Minta | 2009-11-01 00:49 | |
![]() | Han är underbar när man är på vemodigt humör; när att leva är att stenar bära. | |
| pianist1 | 2009-11-01 01:04 | |
![]() | Jo, kom o stå med mig eller har jag fel nu? | |
| pianist1 | 2009-11-01 01:05 | |
![]() | När de vilda gässen flyga över byn. | |
| Minta | 2009-11-01 01:11 | |
![]() | När de gamla såren heta tära, när din kind är vätt av ensamhetens gråt, när att leva är att stenar bära och din sång är sorg som vilsna tranors låt, gå och drick en fläkt av höstens vindar, se med mig mot bleka, blåa skyn! Kom och stå med mig vid hagens grindar, när de vilda gässen flyga över byn! | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-11-01 01:21 | |
![]() | Såna pojkar görs inte längre: "Följ mig broder, bortom bergen, med de stilla svala floder, där allt havet somnar långsamt inom bergomkransad bädd. Någonstädes bortom himlen är mitt hem, har jag min moder, mitt i guldomstänkta dimmor i en rosenmantel klädd." | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-11-01 08:57 | |
![]() | min farmor är från grangärde och vi barn är uppvuxna med att läsa och vara stolta över dan andersson. det har gett en del, alla vi offsprings är litteraturfantaster faktiskt:) | |
| kranglan | 2009-11-01 09:33 | |
![]() | Ja han var fantastisk. Tysk höst är genialisk, och Dagsedlar. | |
| kranglan | 2009-11-01 09:34 | |
![]() | Om aftonen hos Meyers när sjutton vindar klaga/ och regnet står och viskar i en vittrande ruin/ då lyfter mot på luren och ringer Freulein Saga/ som sitter och berättar för snälla barn i Wien. | |
| fansattra | 2009-11-01 09:55 | |
![]() | "Nu mörknar min väg och mitt dagsverk är gjort mitt hjärta är trött, och min säd har jag sått. Som en tiggare står jag, o Gud, vid din port, och blodrosor växa på stigen jag gått." Dan Andersson "Jag är snart glömd och ordningens gång rubbades aldrig av min trasiga sång Ni som höll mig så högt Nu sviker jag er När jag söker nåt mer Nåt jag inte kan se Det tar emot trots att jag vet Den bästa ikonen var den som smet Det bär mig emot Men vanornas doft ska brännas och glömmas vid föryngringens kors" Stiko Per Larsson www.youtube.com/watc...mB mSHQDKK8 | |
| NötCreme - Ej medlem längre | 2009-11-01 10:52 | |
![]() | Har ni hört Dan Viktor (Andersson) tolka Dan Andersson? Han är guld! | |
| eeistan | 2009-11-01 11:04 | |
![]() | Det hände en gång i mitt unga liv - just en sådan kväll som i kväll, att min ringhet betroddes ett vevpositiv på en storslagen hästkarusell. För en barfotaknatte - en småstadsfyr, elektrisk från tå till topp, å, det var ett rent otroligt äventyr, som greps i ett tigerhopp. Min glädje förmörkades dock efter hand och damp ner på allt plattare plan när det skrällde en röst i mitt öra ibland: Veva jämnt, din fan! Tids nog var jag tämligen långtifrån glad, stelnade till i ett flin; och kom hem och drack ur min mjölkchoklad, tyckte mor, men en konstig min. Ja, så var det med det och så hände det sej och sen hände sej ingenting mer - Men jag grämde mej mänge och skammade mej och tryckte mitt huvud ner. | |
| Fluktsoda - Ej medlem längre | 2009-11-01 12:28 | |
![]() | Thårtan tolkar Danne. www.youtube.com/watc...bX 2LZM5oCA | |
| fansattra | 2009-11-01 12:38 | |
![]() | eeistan: Det är skillnad på Ferlin och Dan Andersson... | |