Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 134 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rhotheta | 2009-11-06 15:14 | |
![]() | Åtminstone var dealen så för något år sedan. Tror ej att det ändrats. | |
| spider_f | 2009-11-06 15:57 | |
![]() | "Det spelar roll. Att vara funktionsnedsatt innebär inte att man är korkad." sina-shataz: Men i det här fallet handlar det om downs syndrom som bland annat yttrar sig i ett intelektuellt handikapp. För övrigt är även jag ett Jerry-fan! | |
| sina_shataz | 2009-11-06 16:02 | |
![]() | den som startade tråden refererade till utvecklingsstörda. och det år en jäkla skillnad på ett sådant uttryck och IFNS | |
| sina_shataz | 2009-11-06 16:06 | |
![]() | och Mora Xella menar att det är "Same shit - diferent name" vilket ofta uppfattas som en kränkning | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-06 16:08 | |
![]() | Men jag är alldeles säker på att du förstod mej ändå sina_shataz:-) Har själv jobbat inom den sektorn men slutat för tre år sen. Har nog missat att de bytt namn. Tror det kommer ta lång tid innan det funktionsnedsatt kommer bli det allmäna ordet för gemeneman. Vi vet ju hur det blir när de byter namn på olika saker som tex dagis heter nu förskola och städare som heter lokalvårdare. Men det viktigaste är nog att vi förstår varann:-) | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-06 16:10 | |
![]() | Ursäkta mej,det kanske inte heter lokalvårdare längre utan städtekniker?? :-)) | |
| sina_shataz | 2009-11-06 16:13 | |
![]() | Självklart förstod jag ^^ har själv arbetat med funktionsnedsatta i över 10 år, och nu som FLare så kommer jag att arbeta med normer och tycker att uppdateringar i hur man bemöter och benämner andra är viktigt. Stävar i att få bort vi och dem blocken. De flesta av oss har någon form av funktionsnedsättning och vill absolut inte bli kallade för korkad. | |
| grusplan | 2009-11-06 16:34 | |
![]() | golvkosmetolog ! | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-06 16:40 | |
![]() | Det håller jag med dej om sina_shataz. Att kalla människor korkade för att de har ett funktionsnedsättning är verkligen klumpigt. | |
| sina_shataz | 2009-11-06 16:44 | |
![]() | Den nackdelen jag märkt av ICA reklamen är ett endel börjat kalla funktonsnedsatta för praktikanter .. men hellre det än för idioter. men men, jag tycker ändå att karaktären Jerry är ball =) | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-06 16:47 | |
![]() | Måste få säga att jobba med människor som har down syndrom var det roligaste jag gjort i mitt arbetsliv. De flesta är underbara och varma människor. Det var glädje och kärlek varje dag man kom till jobbet:-) | |
| Leopardhonan | 2009-11-06 17:04 | |
![]() | om du jobbat med funktions"nedsatta" i 10 år, borde du också veta att det finns något som heter utvecklingsstörning...... ... ... | |
| le-lou | 2009-11-06 17:12 | |
![]() | Jag tycker reklamen känns helt sjuk faktiskt. Fattar inte syftet förmodligen, jag tycker det känns som att de hånar utvecklingstörda mer ju. Nej gillar den inte alls. | |
| lsaw | 2009-11-06 17:25 | |
![]() | Leopardhonan har helt rätt! Utvecklingsstörning (retardation) är en diagnos och har inte ändrats... ICD 10 och DSM-IV heter systemen som används i världen idag. Det finns således inte någon laddning i ordet, utan ordet är ett namn på ett visst tillstånd (utvecklingsstörning är ett funktionshinder som innebär en begränsning i förmågan att tänka och förstå, de s k kognitiva funktionerna). Jag gillar ICA-filmerna (med eller utan Jerry), men glömmer inte ICA:s köttsnusk på grund av dessa! | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-06 17:29 | |
![]() | Jag kände precis som du le-lou när jag först såg det. Men ändrade uppfattning när jag såg mer av den och även efter intervjun med Jerry själv. Den länk som jag har i första inlägget. | |
| Mikael | 2009-11-06 17:55 | |
![]() | Ser fram mot nästa del nästan lika mycket som jag ser fram mot nästa avsnitt av Lost. | |