Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 116 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tydal | 2009-11-08 15:18 | |
![]() | vulcan, det var en bra utläggning, men när jag gick i skolan fick jag lära mig att kolla var en sammandragning av det längre ordet kollationera. | |
| årsta | 2009-11-08 15:48 | |
![]() | VC är ju förkortningen för Vårdcentral och de som använder den i syfte att mena WC... riskerar nog att bli missupffattad av mig i alla fall :-) | |
| Epsil - Ej medlem längre | 2009-11-08 16:04 | |
![]() | vulcan - idag håller jag på dej! På sikt kommer väl vedertagna kortisar från webkulturen också in, tex tex, iaf och tt? | |
| Epsil - Ej medlem längre | 2009-11-08 16:05 | |
![]() | Utan ... emellan, menar jag. | |
| slånbär | 2009-11-08 17:23 | |
![]() | DS är inte alls svenska utan latin Deinde Scriptum vilket på svenska betyder "den samme". Så eftersom det är vedertaget att använda PS i ett brev och det efterföljs av DS så borde ju båda förkortningarna gälla. Dom hör ju så att säga ihop. | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-11-08 18:22 | |
![]() | Mäh..nurå? | |
| Tess 08 | 2009-11-08 18:26 | |
![]() | Nej, jag tror inte det | |
| vulcan | 2009-11-09 10:28 | |
![]() | kollationera -> kolla? Ja, det stämmer säkert. Idag används ju dock kolla lika mycket som en kortform av kontrollera och uppfattas även så av de flesta. Alla tre orden är upptagna som synonymer i olika synonymlexikon på nätet. | |
| Mojhito - Ej medlem längre | 2009-11-09 10:33 | |
![]() | I SAOL står det iallafall att KOLLA är förkortning av kontrollera..... | |
| vulcan | 2009-11-09 10:52 | |
![]() | En intressant fråga också om hur chattspråket i mail/msn med alla dess förkortningar och sammandragningar kommer att påverka språket och i förlängningen ordlistorna. Det kommer det säkert att göra. Men även det gamla vanliga, mossiga skriftspråket innehåller som vi redan har konstaterat ett antal mycket vanliga förkortningar (dvs, mm, tex etc) som trots sin flitiga användning under lång tid inte tagit steget till att bli "ord i sin egen rätt" Men om yngre engelsktalande personer exempelvis skulle börja säga "tajj" (för ty) till varandra istället för thank you så skulle det kanske inleda en process där ty så småningom blir ett parallellt alternativ till "thank you" och inte "bara" SMS och chattspråk. Om man ser SMS/chatt som en slags subkultur så är det egentligen inget nytt eller konstigt i sig att en rad nya förkortningar uppstår. Det är snarare rätt typiskt. Inom områden som medicin eller det militära så är alla förkortningar som används i dagligt tal och skrift närmast ett utmärkande drag hos fackspråket. I min egen bransch är det också poppis: "specar" för specifikationer, "affar" för användningsfall. Just nu håller vi på med en applikation där man ska kunna ställa in konfigurationen för de tjänster vi leverar. Den heter "konfigurationsapplikatio n" i officiella dokument, men nästan alla säger "konfigappen" Jag har lärt mig att svenska tillhör de språk som har en särskilt stark tendens åt förkortningar och sammandragningar av ord pga att vi i de flesta fall lägger betoning på första stavelsen i ord. | |
| ANDERStG | 2009-11-09 10:57 | |
![]() | Betonar vi faktiskt första stavelsen övervägande ofta? (Det är en bra regel om ni ska uttala finska, betoningen på första stavelsen.) | |
| ANDERStG | 2009-11-09 10:59 | |
![]() | Det stämmer säkert. Men än hårdare i finskan då. | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2009-11-09 22:00 | |
![]() | spunk som pippi brukar prata om :=) | |