Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 106

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CroCop862009-11-11 16:59
Antal inlägg: 445

Håller bara med dig, Caughtbock...

mollee - Ej medlem längre2009-11-11 17:00
Antal inlägg: 6087

Ja, visst är det så.
Folk kan exempelvis säga till mig (trots att dom vet att jag ogillar det) att "Guuud, vad mager du har blivit! Du måste nog äta upp dig"
Men skulle man gå fram till någon och säga att de ser lite fet ut, skulle det nog bli ett jävla liv.

Men men, så funkar det tyvärr...

angie_hell2009-11-11 17:00
Antal inlägg: 494

Jag jobbade på lindex förr och då hade dem dem kläder som började på L och gick upp till 3XL.Tror kappahl kör något liknande också. Så det finns ju åt båda hållen.Det måste ju endå få vara upp till varje företag att bestämma vilken kundkrets dom vill vända sig till.

le-lou2009-11-11 17:01
Antal inlägg: 17500

ja jag håller med. Det ska alltid gapas högt om inte en affär erbjuder ALLT till alla. Svenskar känner sig väldigt lätt diskriminerade. Lindex har väl ingen plikt att göra alla till lags? Gå till en annan affär, det gör jag.
Skulle vilja se en 44 gå till en toppdesigner i USA och "kräva" att han/hon börjar göra större storlekar. Kära nån.

angie_hell2009-11-11 17:02
Antal inlägg: 494

Håller med dig mollee!

mollee - Ej medlem längre2009-11-11 17:02

Haha, Lelou! :)

kermis2009-11-11 17:02
Antal inlägg: 1323

men VEM gör det? (alltså tycker att det är ok att diskriminera mindre men inte större)

Själv pratar jag om övervikt och stora kläder för att jag är stor. Likadant som att jag pratar mer om katter än om hästar för att jag har katt men ingen häst.

Det jag märkt på forum är att folk som är mindre verkar TRO att man bara pratar om banting och aldrig om att bygga större kropp (hallå, läst en träningstidning nångång?) och att "folk" tycker att det är ok med avdelningar med kläder för större människor men aldrig nån särskild avdelning för väldigt små storlekar. Det är bara en massa "tror"... inget som baseras på verkligheten. För mig känns det mer som att man vill ha uppmärksamhet.

Och tydligen var ju så fallet även här.

apbur2009-11-11 17:03
Antal inlägg: 9699

caughtbock, det är för att vi har lärt rultiga att tycka synd om sig själva som det blir sån skev inställning.

caughtbock2009-11-11 17:03
Antal inlägg: 7699

Skönt att nån håller med! ;D

Men eller hur Mollee! Hur många gånger har man inte fått höra att man borde äta upp sig. Inför vad? Vintern?

annakarineli2009-11-11 17:04
Antal inlägg: 2519

1.59 lång och 55 kg. Inte alls mager, men kräver då och då XS på tex Lindex då storlekarna där inte är lika små som exempelvis H&M's och Gina Tricot's. Jag är bara liten och tycker inte alls att Lindex gör enbart tantkläder numera. Det är några år sen. Jag hittar ganska mycket kläder just på Lindex och tycker det är bra. Jag är modeintresserad utan att vara någon slav under modet och behöver snygga kläder som inte är För snygga för mitt jobb. Lindex har bra priser varför jag är glad om jag slipper gå i mindre butiker för att hitta storlekar... Tycer det är synd de gånger man hittar nåt som börjar på S...
Kläder borde finnas i en större uppsjö storlekar. Med något färre antal i de minsta och största, men ändock. Är man liten är det inte så lätt att hitta sånt som passar alla gånger. En välsittande BH tex går inte att finna för mig i varuhusen utan måste letas med ljus och lykta i underklädersutiker och tenderar att gå loss på en sisådär 500...
Tradigt. Vi borde kommit längre...

apbur2009-11-11 17:05
Antal inlägg: 9699

Det är ganska bra att äta upp sig inför vintern. Själv går jag alltid upp ett par kilo under de kallare perioderna.

kermis2009-11-11 17:05

Vilka feta tycker synd om sig själva här? Hela tråden går ju ut på att hon tyckte att man ska tycka synd om smala människor...

mollee - Ej medlem längre2009-11-11 17:05

När jag var yngre och gick i grundskolan. Var det en tjej som kallade mig för ett "jävla benrangel" Hon var ganska tjock så jag kontrade med att kalla henne för en fet jävla kossa :)

Då började hon givetvis gråta och gick till läraren.
När jag sedan fick utskällning för det jag sagt, frågade jag givetvis varför det var okej för henne att kalla mig för ett jävla benrangel men inte att jag fick kalla henne en fet ko.
Hon sade att " det förstår du när du blir lite äldre"

Efter 12 år förstår jag fortfarande inte tyvärr :/

le-lou2009-11-11 17:06

det är mycket mer accepterat att säga åt någon att "äta upp sig" än att påpeka att "du behöver hålla in på maten hörru".
Undrar varför.

wildman2009-11-11 17:07
Antal inlägg: 3860

Eftersom samhället tenderar till att uppmuntra smalhet i motsats till dom som är lite för stora så är det ju per definition mer synd om dom som är för stora. Fråga 1000 pers om dom tycker det är ok att vara för smal kontra för tjock så är jag dessvärre övertygad om att de flesta tycker det är ok med smal men inte tvärtom.
Sen är det säkert trist att få höra att man är smal. Men ärligt tror jag faktiskt man lider mer om man är "för stor".

le-lou2009-11-11 17:08

wildman - så kan du inte säga, att man per automatik lider mer för att man är "för stor". Det beror ju helt på vem du frågar ju.

kermis2009-11-11 17:09

"En välsittande BH tex går inte att finna för mig i varuhusen utan måste letas med ljus och lykta i underklädersutiker och tenderar att gå loss på en sisådär 500..."

Kvalitet kostar. Problemet är väl mer att H&M och liknande kedjor har inbillat oss att en BH kostar kring 100-250 kronor... Men det är ju bara priset för skräp. :)

Jag kan inte heller hitta en BH annat än i fackhandeln men å andra sidan är det ju charmigare och trevligare med småbutiker så jag handlar gärna i såna.

le-lou2009-11-11 17:09

Menar, finns människor som trivs oavsett vikt. Sedan finns det de som inte trivs alls i sin vikt, för lite eller för mycket. Själv mår jag mycket sämre av när jag droppar i vikt än tvärtom tex. Ändå är det precis just då som jag får höra alla kommentarer om hur "du måste ju äta upp dig" och "oj vad smal du är".

mollee - Ej medlem längre2009-11-11 17:09

Jag tycker det är rätt snyggt med lite kurvor och folk som är mulliga!
För mnågot år sedan vägde jag 10 kg mer och var rätt nöjd med mina former.
Har hellre lite att ta i, än är för slank!

Det tar nog lika mycket oavsett om man är för tjock eller lite för smal om någon påpekar det hela tiden.

caughtbock2009-11-11 17:10
Antal inlägg: 7699

Låt mig klargöra en sak... Jag har inte påstått att man ska tycka synd om smala människor. Sådär, då var det sagt!

Jag har iaf fått uppfattningen att större människor känner sig träffade rätt ofta, typ som att samhället borde anpassa sig efter deras övervikt. (nu kommer jag få skit, det känner ju jag...)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?