Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 206

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2009-11-16 00:37
Antal inlägg: 7666

179/59 när jag tog studenten - same same. Kan trösta dig med att det går över med åren för de allra, allra flesta :-)

Allvarligt så tycker jag att la voix fått några bra råd på slutet här. Fokusera på att äta och leva någotsånär hälsosamt. Då försvinner nog några kilon med tiden och de kommer att försvinna långsiktigt. Att banta som tonåring tror jag däremot inte är att rekommendera.

leker2009-11-16 00:46
Antal inlägg: 733

hmm, själv har jag alltid hafft motsatt problem.
Jag är också 164 cm och vägde som minst efter att jag födde mitt barn 48 kg.

Nu väger jag dock runt 62 och är nöjd med mig själv.

Så du väger 8 kg mer än mig och om det är muskler eller annat förtäljer ju inte historien.

Jag anser dock att om du är orolig för din vikt, så kan du vända dig till skolsköterska och prata om det.

Då kan du få råd om det behövs!

Tror dock inte det är någon fara, då en kropp under utveckling kan pendla mycket i vikt.

tupplund2009-11-16 01:25
Antal inlägg: 34

MAN SKA ALRIG GÅ EFTER BMI ELLER SIFFRAN PÅ VÅGEN! Speciellt inte när man är 14 år! Tycker du att du är tjock så börja röra på dig (i lagom mängd) en halvtimmes promenad om dagen räcker! Det e bra för både kropp och själ.

fo sho2009-11-16 06:30
Antal inlägg: 72

Om du nu vill gå ner i vikt/få bort bebisen :) så är det betydligt viktigare att röra på sig, t ex börja på en idrott eller lite egen träning, istället för att dra ner på maten.

TomasLeonard2009-11-16 07:22
Antal inlägg: 1563

Jag måste nog säga tvärtom, födointaget är primärt och motionen är sekundär när det gäller att hålla sig/komma i form.

TomasLeonard2009-11-16 07:27

Om man vill hålla sig i form på enklaste tänkbara sätt, gäller det att tänka på energiintaget och att stimulera de större muskelgrupperna ordentligt minst 1gg/vecka.
Vid övervikt rekommenderar jag promenader,cykling,simnin g mm.

För att nå högre grad av fitness ska man börja springa och dylik hårdare träning, men det skall undvikas till en början då man annars lätt ådrar sig skador.

grusplan2009-11-16 07:36
Antal inlägg: 333

Att vara 1,64 och väga 70 kg är inte något konstigt,när man är 14 år! Jag förutsätter att tjejen rör på sig och äter någorlunda sunt. Det är ingen vuxen människa ni ger era råd till. Det är tillräckligt jobbigt att vara tjej och tonåring i dag med alla skönhets ideal utan att behöva höra att man inte duger som man är! Jag blir gärna kallad curling-folk men ni andra kan väl för f-n vakna upp och tänka efter lite.

grusplan2009-11-16 07:37

Har ni nån aning överhuvud taget vad era råd kan ställa till med?

caughtbock2009-11-16 07:41
Antal inlägg: 7699

Det är ingen som har sagt att hon inte duger precis som hon är, men det handlar inte om att duga utan om hälsa. ALLA borde äta nyttigt och motionera några gånger i veckan hur långa, korta, smala, tjocka, raka eller kurviga de än är.

grusplan2009-11-16 07:44

Som sagt : ingen har frågat henne m hon äter och rör sig som hon ska,utan bara kommit med råd om att hon borde,alltså tagit förgivet att hon inte gör det.

caughtbock2009-11-16 07:51

Om man äter rätt och motionerar regelbundet blir man inte överviktig, som hon faktiskt är enligt BMI-skalan. Hon är inte mycket överviktig utan bara snäppet över gränsen, så då tror i alla fall jag att hon skulle behöva lite nya vanor för att inte gå upp ännu mer.

grusplan2009-11-16 07:53

Nä jag lägger ner ," hon är bara snäppet över " hallå!! 14 år inte 40

caughtbock2009-11-16 08:01

grusplan, du har pm

ElinSundin2009-11-16 08:41
Antal inlägg: 119

Håller med grusplan. Du ska inte behöva tänka på din vikt vid 14 års ålder, men självklart kan man tänka på vad man äter. Ät mat, men försök dra ned på godis, chips, läsk mm.
Din kropp är inte färdigvuxen, så det du kan tänka på nu är att inte gå upp i vikt om du ändå känner att det påverkar dig. När barn på några år är överviktiga så sätter man inte de på bantning, utan man ser till att hålla vikten där, och så jämnar det ut sig när de växer och blir längre.
Det viktigaste är att man är lycklig. Känn hela tiden efter hur du mår, och sök professionell hjälp om du inte kommer äver tanken om vikten. Det finns läkare som lägger upp matplaner, så du slipper psykiska problem, för de är väldigt lätt att de uppstår i tonåren.

TomasLeonard2009-11-16 08:46

Jag trodde hon var en kille, nä jag tror inte din vikt är ngt att oroa sig över heller, men om du vill ska du inte vara rädd att gör a ngt åt det heller.

caughtbock2009-11-16 09:02

Förstår inte riktigt resonemanget, ska man vänta med att leva hälsosamt tills man är 40?

ElinSundin2009-11-16 09:24
Antal inlägg: 119

Nej, och det fanns ju ingenting i grusplans ord om att man kan vänta med att leva hälsosamt tills man är 40.
Barn/ungdomar är väldigt lättpåverkade och detta kan bidra till ångest, anorexi eller bulimi.

rockopongo2009-11-16 09:27
Antal inlägg: 231

Hej, Jag brukar inte göra inlägg men detta är ett viktigt område.

För det första, liksom många föregående skribenters antydning, vet vi alla för lite om dig, La voix, och din totala livssituation, hälsa, ditt utseende, levnadssätt m.m. för att kunna ge konkreta råd.

La viox, hur du är, undrar du borde vara är inget bra ämne att ta upp på ett forum likt detta. Följ rådet att prata med någon, live, någon som vet vad de talar om, tex skol-ssk (om hon/han nu är uppdaterad och bra).

Hur någon som helst säger är det allra viktigaste i ALLA lägen, igenom hela ditt liv, att DU älskar dig själv för den du är och accepterar din kropp hur den än är. När du gör det kommer eventuella "dåliga levnadsvanor"/kompensatio nsbeteenden eller annat avdramatiseras och OM det nu finns något sådant att försvinna.

Älska dig själv, lyssna på vad din äkta röst säger om hur du/din kropp mår och behöver.

TomasLeonard2009-11-16 09:27

Jag trodde det rörde sig om en ung man innan puberteten lol!! Men som ung kvinna, 14 år då är man könsmogen och då är det naturligt med viss fettmassa, 7o kg tycker jag inte på ngt sätt låter alarmerande.

-Visst ska man tänka på att röra på sig och inte låta vikten accelerera, men som människa är det mkt man ska hålla koll på, som sagt , jag tycker inte det låter på ngt vis alarmerande.

monew2009-11-16 09:34
Antal inlägg: 823

men tomas om hon var kille och 14 år och vägde 70kg på 165, hade han varit tjock då? killar ska väl väga mer?
Jag anser inte personen i tråden tjock utan ger följande råd:
är du själv orolig? kanske börja simma, röra på dig tänka mer på att inte sitta stilla förmycket för att få igång förbränning och äta vad du vet är bra mat.
kram
inte är du fet iaf.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?