Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 37 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 389 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| L-G | 2009-11-23 15:40 | |
![]() | Jag håller med BOVE om överpriviligierade som är rädda för att deras reservat skall bli "smittat" av något okänt. Vellingeborna (inte alla) men de som som hörts och synts genom åren är rädda om sin låga kommunalskatt och vill naturligtvis inte ta på sig något ansvar och några kostnader för de här ungdomarana. Jag tror att integrationen om vi nu har någon ambition att integrera flyktingar, blir mycket bättre om alla kommuner hjälper till. Det håller inte i längden att storstadsregionerna och vissa andra ex. Södertälje tar på sig för mycket. Jämnt fördelade över landet har alla större chans till ett jobb och därmed lättare att integreras i det svenska samhället. | |
| motta | 2009-11-23 15:52 | |
![]() | Hörde på radio att självklart skall de få ta hit sina nära ock kära när dom fått uppehållstilstånd. men vad fan skicka hem dom till föräldrarna. dom kommer ju för att resten kommer sen. våra minderåriga kan vi inte skicka för att alla i familjen ock släkten skall få det bra.TECKOMATORPSBO | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2009-11-23 16:08 | |
![]() | nej katilas de mena jag inte | |
| larit | 2009-11-23 16:14 | |
![]() | Bränder i Rosengård m fl platser resulterar i uttalanden med hätska förtecken, men vad gäller i fallet Hököpinge? Samma metoder , men inget "man ska seden dit man kommer" nu??! Jag är för att vi arbetar med Fn: s mål som riktpunkt och tar VÅRT ansvar och då ska det gälla oss alla lika( Alla kommuner- delar av vårt land- och med ett gemensamt betalnings- (mm) ansvar!) Förföljelse pga ursprung kanske visar de kulturkonservativas agenda i verkligheten , men vem ska förföljas när det är "rent" i vår kultur? De handikappade? Vänsterfolk? HBT-personer? Kvinnor? Visst har främlingsfientligheten som mål att ta makten??! Över sinnena! Svara gärna på ett sätt så att även jag förstår!! Jag tar helt avstånd ifrån bilar, utanför skolväggen , och lövhögar såväl som containrar som sticks i brand. Vidare tar jag avstånd ifrån stenkastning osv. Våldet lockar kanske någon , men inte mig!! En fråga: Om vi nu är så bra och dugliga som nation/-er , så varför visar vi det ej genom annat än att stänga ute och skapa avstånd? Vidare varför utbildas vi inte istället för att ställas utanför om vi nu inte duger? Finns det egentligen ett egenintresse i botten? | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-23 16:14 | |
![]() | Det mest pinsamma var när de intervjuade en del in invånare i Vellinge och en parant dam uttalar sig något i stil med.... "jag känner mig inte riktigt bekväm med att de ska använda vandrarhemmet till det för där brukar våra gäster bo när de hälsar på oss!" Snacka om att leva i olika världar. De borde skämmas hela bunten som inte kan känna in mer med dessa utsatta barn. | |
| limona | 2009-11-23 16:23 | |
![]() | Om Vellinge kommun skall ta emot några flyktingar/ensamma flyktingbarn vill vi nog gärna själva bestämma över. Att få en verksamhet pådyvlad genom att Malmö lägger ut det på Carema som skall bedriva verksamheten i Hököpinge visar bara på förakt för vår egen fria vilja. Nästa val får väl utvisa vad Vellingeboarna vill, tills dess vore det skönt att slippa få utföra uppdraget som Malmökommun har tagit på sig. L-G, ja vi har låg kommunalskatt, ja vi vill behålla denna låga kommunalskatten. Du pratar om kostnader för dessa.. Såna blir det inte många för våran kommun, men nu blir jag fundersam. I alla andra trådar skrevs det att invandring är en gigantisk tillgång.. i så fall borde väl storstäderna och Södertälje gnugga sig i händerna? Men som sagt, låt Malmö stå för sina åtagande, så bestämmer vi gärna vad vi vill ta på oss. | |
| bove | 2009-11-23 16:50 | |
![]() | limona - Invandring kan både vara en tillgång och ett problem. Problem kan uppstå då många invandrare kommer till ett och samma område under en kort tidsperiod. Dels för att det blir lättare att klara sig ganska långt på sitt eget språk vilket gör att det tar längre tid innan man lär sig svenska och dels för att det bildas områden med stor social utslagning eftersom arbetsgivare i större utsträckning väljer att anställa infödda svenskar, eller i vart fall invandrare som pratar god svenska. Jag tycker inte att det ska vara upp till den enskilda kommunen att avgöra huruvida man vill ta emot flyktingar eller inte, vi har ett gemensamt ansvar för dessa och Vellinge har minst lika goda förutsättningar som vilken annan kommun som helst att ta emot dem. Varenda människa förstår att dessa ungdomar får en chans till ett drägligare liv här än i sina oroshärjade hemländer och då tycker jag att vi har en moralisk skyldighet att erbjuda dem det, det är lätt att sitta och gnälla när man själv inte har några problem av samma kaliber. Sen kan jag i och för sig tycka att Malmö kommun kunde ha skött det lite snyggare genom att ge Vellingeborna något längre tid att vänja sig vid tanken, men det är ändå en bagatell i sammanhanget. | |