Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Konradkorp | 2009-11-30 10:27 | |
![]() | Steve, tyvärr blev aldrig Cornelis svensk medborgare men enligt egen utsago var det mest "en formalitet" (som dock säkert brände i mästarens hjärta). Han är dock troligen den mest svenske icke-svensken. | |
| Akame - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:28 | |
![]() | monew, säkerligen! Tyvärr gör hans sätt att vara och se på saker honom också lätt att tycka illa om. | |
| monew | 2009-11-30 10:29 | |
![]() | nej jag tycker han är bra och fokuserad, han gör ju rätt att tala gott om sig själv ger framgång. tyvärr är jantelagen trist och kan vara ett hinder | |
| Akame - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:30 | |
![]() | det var så jag menade...kunde ha varit lite mer detaljerad. | |
| monew | 2009-11-30 10:31 | |
![]() | ingen fara. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:32 | |
![]() | Jag tycker det är ett problem att det krävs så mycket framgång för att få kallas "svensk" så att det nästan är löjligt. För mig säger det på något vis något om vårt lands litenhet, och hur hur otacksamt det måste vara att vara "invandrare" i vårt land om man inte kan nå svenskarnas hjärtan (acceptans) genom att bli superbäst på något. Nu målar jag med bred pensel doppad i viss syrlighet och tillspetsningsvätska, men ändå! Ludmila tycker jag är ett utmärkt exempel, så folkkär svensk till dopningsskandalen då hon förpassades till att åter beskrivas som "ryska"! Zlatan är ju juste som låter oss känna oss glada och tacksamma för att ha fostrat en sådan framgångsrik fotbollsspelare i Rosengård som svensson i vanliga fall ser som ett invandrarghetto. Den största nationalromantiska självmordet zlatan kan göra nu är att börja "dissa" sverige och tala ut om hur ironisk verkligheten i sverige kan vara! Ja, det är måndag - så jag lägger tongången ungefär så här! | |
| caughtbock | 2009-11-30 10:35 | |
![]() | Det är väl skönt att jag har dig Steve som kan förklara det jag inte ids formulera såhär på morgonkvisten! | |
| Benknäckare - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:36 | |
![]() | Akame, är Du bekant med Z personligen?...eller tar Du på medias bild på allvar? | |
| Akame - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:38 | |
![]() | Problemet ligger ju i just benämningen svensk. Vissa kanske inte ens strävar efter att bli "svensk" eller ens få bli kallade vid namnet. Skulle jag själv flytta till ett annat land skulle jag nog anpassa mig så mycket det bara gick, men inte så långt att det gick ut över min identitet. I djupet kommer jag alltid att vara svensk oavsett var jag bor. (ur)Svensk = svenskar, samer, tornedalingar, inflyttade finnar från 1700-talet, valloner? Var går gränsen? | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:41 | |
![]() | Caughbock, så din frågeställning handlar mer om orättvisan gentemot invandrare i Sverige (dvs invandringspolitik), än om hur jobbigt det är att media basunerar ut att Zlatan kommer från Sverige? | |
| caughtbock | 2009-11-30 10:44 | |
![]() | Lite både och, mollee. Zlatan var bara ett exempel som jag hämtade ur "el clasico-tråden", men det har stört mig ganska länge. | |
| Akame - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:44 | |
![]() | Känner honom personligen? Den var bra! haha... Vad än media skriver eller rapporterar måste man ju själv ha lite sunt förnuft till förfogan när en målar upp en bild av Zlatan. För mig råder det dock inga tvivel på att mannen nästan blir sårad när han får kritik och utebliven beröm som han själv anser förtjänar (vilket han också gör). Det mesta av kritiken runt Zlatan cirklar runt landslaget och hans dåliga resultat i form av mål och målgivande passningar, men då talar vi om en av världens bästa anfallare som spelar för lilleputtlandet Sverige. Det är inte lätt att leverera när man begränsas av sämre medspelare och en förbundskapten som hellre spelar 0-0 än försöker vinna. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:48 | |
![]() | Men caughtbock, håller med om att det finns stora fördomar mot invandrare, och att de ofta placeras in i fack. Men det gäller ju även Svenskar. Antingen är man en helt vanlig svenne, tills man gör något stort och blir känd och uppmärksammad av media. Precis som att man antingen är en helt vanlig jugoslav som invandrat till Sverige, eller en duktig fotbollspelare med ursprung från jugoslavien, som genom att ha invandrat till sverige i unga år, fått möjligheten att visa upp sina talanger. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:49 | |
![]() | som caughtbocks språkrör en grå måndagmorgon skulle jag våga påstå molle att "orättvisan mot invandrare i Sverige" inte alls handlar om invandringspolitik utan om något mycket mer grundläggande och svenskt än vad jag kan sätta ord på... Vi har ju lite svårt att hantera framgångar, som svenskar, och då är det härligt med en sån där "invandrare" som zlatan som ogenerat brer på... det får oss plötsligt att känna oss lite mer tuffa, och det kräver naturligtvis den psykologiska processen att vi först gör denna invandare till "svensk", annars skulle vi ju inte kunna ta åt oss av äran liksom. | |
| Benknäckare - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:49 | |
![]() | Andra källor än media...har gett mig en helt annan bild av Z än den gängse, framställd just i media. Av olika anledningar litar jag mer på dessa källor. Så, Du ska nog inte tro på allt som skrivs i tidningen :-) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:49 | |
![]() | ja visst mollee, men det är alltid mer ok att vara en vanlig svenne än att vara en "invandrare". | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:52 | |
![]() | (Det hävdar jag tills den dagen då jag sitter i bastun på ett kommunalt badhus och ogenerat hör ett gäng invandrare basunera ut hur jävla bakis de var i veckan så det var lika bra att ringa sig in sjuk till jobbet och vila upp sig lite höhö. Svenssons behöver inte oroa sig för att stämplas för att säga något sånt! ;)) | |
| Akame - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:53 | |
![]() | Vilket jag inte heller gör... :) Det jag läser och ser om Zlatan kommer i alla fall inte från varken Aftonbladet eller Expressen. De tidningarna är numera som Se & Hör. | |
| caughtbock | 2009-11-30 10:55 | |
![]() | Det är ju en sak att vara en helt vanlig svenne men när det är okej att ena dagen kallas blatte och andra svensk för att man har gjort nåt bra är det ju något som är fel. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-11-30 10:57 | |
![]() | Jaja, det är just detta Theodor Kallifatides talar om i denhär radiointervjun: www.sr.se/webbradio/...p; IsBlock= | |