Spelrum
Giraffen54
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade75
Mobilspel
Pågående19 808

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Q-tile - Ej medlem längre2009-11-30 10:52
Antal inlägg: 1319

Nja, för att haka, alltså skapa ytterligare en ord i vinkel fungerar det bara med D(VD).

Drejo, jag tror att Krollspels bräde såg ut såhär:

TV
VD

I, Å, D ger hakningsmöjligheter. Men man kan ju också spela exempelvis U(TV)ÄG som en, öh utväg.

lycopersicon2009-11-30 10:59
Antal inlägg: 355

Ok, fel uttryck av mig....men det finns möjligheter att spela vidare även om man inte har i eller å. Vilket är roligast? Att passa sig ur spelet och få stordäng eller offra några bokstäver och missa en rull? Skulle vara intressant att veta vad det var för rull och hur mycket den skulle ge.

Tess 082009-11-30 11:11
Antal inlägg: 18003

passar man för att man vill få ut sin rull kan man väl inte gnälla för att den andra inte lägger??? Din motspelare kan ju i så fall skapa en liknande tråd...

mollee - Ej medlem längre2009-11-30 11:13
Antal inlägg: 6087

Smart motspelare.
Ni var två om att inte skapa chanser. Tycker han gjorde helt rätt. Sen kan jag förstå att du är frusterad, skulle jag också ha varit.
Men det är en annan sak.

david_842009-11-30 11:28
Antal inlägg: 256

Ratingförändringar räknas procentuellt, inte efter antal poäng. Att vinna med 400-200 ger till exempel samma utslag i rating som att vinna med 200-100 eller 20-10. När du själv inte får några poäng i en match (som i detta fall) får du maximal ratingförlust. Inget konstigt med den saken. Jag tycker inte att du kan klandra din motståndare. Det är du som är i underläge som har pressen på dig att öppna upp spelplanen.
En rullning som inte går att få ut brukar jag nästan alltid se som en förlorad rullning. I detta fall skulle jag utan tvekan bytt bokstäver om jag inte kunde lägga nåt.

david_842009-11-30 11:35
Antal inlägg: 256

Visst kan man stänga en match tidigt och vinna en massa rating på det, men i praktiken är det närmast omöjligt - det finns alltid hakningsmöjligheter. Jag har aldrig hört talats om någon tävlingsmatch som avgjorts på detta sätt.

devilseye2009-11-30 11:50
Antal inlägg: 224

På test öppnade jag mot Steve Zissou på detta sätt alldeles nyss eftersom jag fick möjlighet till det. Både han och jag hakade lätt vidare på detta med två och tvi. Känns som att det enbart är TS fåfänga försök att rulla som skapat denna situation. Att man inte skulle få till något på ett par byten känns osannolikt.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-11-30 11:59
Antal inlägg: 1821

Jag kan intyga att devilseye talar sanning. Han nämnder dock inte att han sabbade dock min planerade störtsköna rullning av "utbrytarkung"! ;)

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-11-30 12:00
Antal inlägg: 1821

(yes, en 12-bokstäversrullning som öppning! har ni några problem med det!?)

Epsil - Ej medlem längre2009-11-30 12:09
Antal inlägg: 134

"Öppning" var står det?

Krollspell - Ej medlem längre2009-11-30 12:15
Antal inlägg: 58

Naturligtvis handlar det om frustration. Och nu har den lagt sig en aning. Det handlar egentligen inte så mycket om min motståndare, som om situationen som uppstod och den efterföljande ratingförlusten.

Dessutom var jag så sjukt snurrig att jag inte tänkte på dvd-hakningen.
Det förhöll sig nämligen så att min rullning var demagog, som jag hade kunnat haka på vd.

Tycker dock fortfarande att -182 är helt orimligt.

vulcan2009-11-30 12:17
Antal inlägg: 7666

Suveränt bra spelat av vinnaren! Det var du som lirade taktiskt uselt käre Krollspell och förlorade matchen och ratingen synnerligen välförtjänt.

Det är sällan såna här lägen inträffar, men när de gör det så ska man såklart passa på. Det har hänt en gång i en tävlingsmatch för några år sen och även då var det ett mindre genomtänkt spel av förloraren som bäddade för det hela. Det roliga i den matchen var att vinnaren satt med en blank och möjlighet att ta det enda hakningsläget och lägga ut sina brickor i godtycklig ordning och säga "jag rullar XXXXXXX - 74 poäng". Den andra spelaren hade då inte haft något annat val än att godkänna draget, eftersom matchen annars skulle bli utpassad. Nu insåg vinnaren - en av Sveriges bästa tävlingsspelare f.ö. - helt korrekt att det inte fanns någon anledning att göra det då han ju med 100% säkerhet skulle vinna matchen på att passa.

Krollspell - Ej medlem längre2009-11-30 12:19

Jag korrigerar min rullning. Det var inte i den matchen. Jag hade stollens.

vulcan2009-11-30 12:19

David: Denna turnering, rond 2 :-)

www.scrabbleforbunde...;t urntyp=0

Krollspell - Ej medlem längre2009-11-30 12:21

Vulcan: Du kan väl ändå inte påstå att -182 är en välförtjänt ratingförlust när man förlorar med 26 poäng.
Jag har förlorat med 50 poäng mot folk med en rating under 1000, vilket skedde på fyllan ska påpekas, men då förlorade jag ändå "bara" runt 100.

vulcan2009-11-30 12:24

Jag tycker inte heller att ratingändringen är "orimlig". Vi har använt den här ratingalgoritmen på både Betapet och dess föregångare Ordspel i 7 år nu och den har visat sig väldigt bra på att spegla folks spelstyrka i mitt tycke. Att låta den procentuella skillnaden i resultat styra mer än skillnaden i absoluta tal är bra därför att det helt enkelt är en mer klar seger i realiteten att vinna en stängd, defensiv match med 325-250 än att vinna med 550-475 i en öppen match på ett slumpbräde. Och faktum är ju att slutar matchen så här så har vinnaren fått in dubbla poängskörden mot förloraren.

Jag ser det också lite som en Scrabblets motsvarighet till patt och evig schack i schack - man får helt enkelt som en del av sin strategi se till att inte försätta sig i situationer där motståndaren genom blockering kan uppnå såna här effekter.

Krollspell - Ej medlem längre2009-11-30 12:33

I see your point och håller delvis med.
Jag har även tävlingsspelat i schack, så jag är bekant med ratingsystem.

Mitt problem är kanske snarast att jag inte gillar att spela taktiskt på det sättet i scrabble. Det är trots allt för mycket slump iblandat, om man jämför med till exempel schack.
När man sedan förlorar så mycket i rating blir man inte direkt glad.

Jag har förövrigt "rett ut" saken med min motspelare, och syftet från den personen var inte att spela taktiskt eller stänga.

mrperfect2009-11-30 12:57
Antal inlägg: 11437

Jag ä för dålig för att vara med i diskussionen och tycker att ni är imponerande kunniga...rent av nördiga.. ( ni skulle hört mej snacka om pianomusik... ) men jag har nog aldrig fått så mycket minus, kanske nånstans runt 50-60 då jag åkt dit mot nån som haft tur på ett slumpbräde, jag trodde inte man kunde få så mycket som -182, det låter ju helt sjukt :)

Folkvagn - Ej medlem längre2009-11-30 13:01
Antal inlägg: 6

Jag förstår inte vad det finns att "reda ut" med motståndaren eller varför det är viktigt att veta om motspelarens syfte var att spela taktiskt eller stänga. Vad spelar det för roll liksom? Jämför man med dig spelade ju motståndaren väldigt kreativt och taktiskt. Och är man så passiv att man inte ens försöker göra något tycker jag att det är bra att ratingförlusten blir stor!

Krollspell - Ej medlem längre2009-11-30 13:04

Folkvagn: Det finns en anledning till att jag satte reda ut inom citationstecken.
I övrigt tänker jag inte gå in i polemik med dig, eftersom du inte ens försöker förstå.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?