Spelrum
Giraffen24
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 380

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-01 15:22
Antal inlägg: 4050

Får man inte lämna blod om man väger under 50 kg?

upan2009-12-01 15:27
Antal inlägg: 177

Nej, man har för liten kroppsvolym och riskerar att svimma :)
Tror de tappar alla på 4.5 dl om jag inte minns fel.

Vill man bli av med lite blod får man bada i en grumlig insjö istället.

upan2009-12-01 15:29
Antal inlägg: 177

www.geblod.nu/main.a...x? PageId=1

Rhotheta2009-12-01 15:30
Antal inlägg: 4992

De enda som infekteras i Sverige är i princip homosexuella män och sprutnarkomaner. De som sprider smittan är de som ännu inte vet om att de bär på viruset. Kända bärare behandlas mycket effektivt och är generellt ansvarstagande, även narkomaner.
I Malmö har de sprutbytesprogram och har därmed mindre problem med narkomaner som inte vet om sin smitta.
Övriga smittade har i princip varit bosatta utomlands.

Källa:
www.aidsrestherapy.c...?i d=661693

Rhotheta2009-12-01 15:33

Jag tror att det här landet skulle behöva lite krig och naturkatastrofer och några rejäla farsoter på det för att få lite perspektiv på tillvaron.

Rhotheta2009-12-01 15:34

Det gäller så klart även undertecknad, f.ö.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-12-01 15:41
Antal inlägg: 634

Larvbrud, nej det gör det kanske inte.

Så här skriver en manlig homosexuell på sin hemsida, som enligt honom själv blandar ''vetenskap och personliga reflektioner'':

''Homosexuella, framför allt bögar, har i regel en förmåga att skilja på sexualitet och emotionellt engagemang. I manliga homosexuella relationer upplevs ofta sexuell monogami som viktigt tidigt i en relation, medan man blir mer sexuellt "öppen" ju längre relationen varar. J. Harry och W.B. DeVall (1978) menar att det kanske till och med är så att sexuell monogami gör manliga homosexuella långvariga relationer känsligare för uppslitande problem. En hel del bögar påstår till och med detta själva.

En studie (McWirther & Mattison, 1984) visar att samtliga homosexuella män som levt i förhållanden som varat mer än fem år, rapporterade minst ett tillfälle av förbindelse utanför parrelationen. Varför det är så skulle kunna förklaras av de annorlunda normer som förekommer inom den manliga homosexuella subkulturen (Se vidare "Homokulturen"), som uppmuntrar till sexuell öppenhet. En annan förklaring är de lättillgängliga miljöer som finns för homosexuella män som vill knyta kontakter (barer, parker, o.s.v.).

Men så lättillgängliga är inte miljöerna i Sverige, om man jämför med t.ex. Danmark och Holland. I Sverige har mycket av bögkulturens sextraditioner försökt suddas ut genom lagstiftningar som förbjuder offentliga badanläggningar, klubbar med mera att uppmana till sex.''

www.anrell.nu/homo/f...a/ sex.html

emmylish2009-12-01 16:15
Antal inlägg: 406

Allt blod testas ju innan så jag har aldrig riktigt förstått varför inte homosexuella får lämna blod. Diskuterade detta med en kompis häromdagen och tydligen är det så att HIV-testet är uppdelat på tre tester. De två första kan visa negativt och det sista kan vara positivt. De första visar då alltså "fel".

Men jag kommer ändå aldrig förstå förbudet.. HIV kan ju även kvinnor ha, och heterosexuella män, så dom måste ju testa allt blod för det ändå? Jag fattar verkligen inte..

emmylish2009-12-01 16:16

...och det måste gå en viss tid mellan testerna kanske jag ska säga också.

Lusse Lelle - Ej medlem längre2009-12-01 16:24
Antal inlägg: 12

www.rfsl.se/halsa/?p=1466

_Candid - Ej medlem längre2009-12-01 16:27
Antal inlägg: 2602

Jag tycker inte man kan tala om diskriminering, det är att en man har sex med annan man och inte att man är homosexuell som ses som ett risktagande. På ett års karenstid efter risktagandet räknar man väl att det måste vara fastställt ifall man bär på blodsmitta, för även om allt blod testas efter givningen så är inte de testerna hundra procent tillförlitliga.

Araknoidea2009-12-01 17:33
Antal inlägg: 783

"heterosexuella kvinnor som ställer upp på analsex då?"

Ursäkta att jag anmärker på ord, men det finns väl tjejer som tar initiativ till analsex med, hur menar du med att ställa upp?

Jumanjia2009-12-01 17:38
Antal inlägg: 539

en sak bara. det ÄR diskriminering mot homosexuella män, pga det tar inte ett år att se om en person har hiv eller ej, det tar max ett halvår 3-6 månader att se om ngn bär på hiv efter smittotillfälle.. hepatit kan man se efter bara några veckor..
Ja men det finns också dom som är heterosexuella som går runt med hiv, har oskyddat sex och dyl, men samma regler gäller inte för dom,, det tycker jag är dumt, det skall vara lika rätt i samhället,, skall homosexuella/bisexuella män vänta ett år. skall även heterosexuella också göra det! samt lesbiska osv osv... samma regler för alla tack

micro1132009-12-01 17:53
Antal inlägg: 17542

Löjligt - har man bedömt att det finns överrisker för en grupp, så skall säkerhetsföreskrifterna självklart avspegla det - jag ser inget konstigt eller diskriminerande alls i det.

Jag förutsätter att inte heller narkomaner eller drogfria narkomaner kan lämna blod hur som helst - i konsekvensen namn

monew2009-12-01 19:16
Antal inlägg: 823

man får väl inte ge blod om man går på benzomediciner! då vill inte jag ha det blodet iaf!

monew2009-12-01 19:16

haha, har analsex med homosexualitet att göra? herregud
1800tal

emmylish2009-12-01 19:26

Från Lusses länk:

"Testning av blod

Givaren testas för hiv vid varje donationstillfälle. Men testerna ger inte 100%-ig säkerhet eftersom de inte alltid ger utslag när blod från en person som nyligen fått hiv undersöks. Detta beror på att blodet oftast inte testas för hiv utan för antikroppar mot hiv. Från överföringstillfället dröjer det ett antal veckor innan man utvecklat antikroppar mot viruset, därför kan en påse från en person som nyligen fått hiv innehålla virus utan att det visar sig i testet. Antikroppar bildas inte heller i påsen om den får ligga ett tag."

Det var det jag syftade på med mina inlägg. Och anledningen till att det är ett år är kanske för att extremfall ska undvikas där det inte visat något på ett halvår?

Jag tycker att det HAR VARIT diskriminerande att inte låta homosexuella män donera blod överhuvudtaget, men det här är ju ett steg i rätt riktning. Jag kan förstå anledningen mer nu än vad jag kunde innan. Det är helt enkelt vanligare bland homosexuella (och narkomaner)

falafelibröd2009-12-01 19:39
Antal inlägg: 782

"Ställa upp" var väl mer min syn på det hela, eftersom jag personligen inte är något större fan.

Men min undran kvarstår. Jag kan gott förstå att narkomaner generellt har högre prevalens av HIV. Men vad gäller sexuell överföring så är ju risken större vid analsex, och i sådana fall tycker iaf jag att det ska gälla alla som idkar analsex att man inte får lämna blod på ett år, oavsett sexuell läggning. Däri tycker jag diskrimineringen ligger.

micro1132009-12-01 19:48
Antal inlägg: 17542

falafelibröd
Fast här handlar det ju inte om analsexet i sig, utan att om att man kommer i kontakt med kroppsvätska från någon ur en högriskgrupp.

Det är till exempel helt otillåtet för prostituterade att lämna blod - oavsett vilken form av sexuellt umgänge de idkar -- eftersom det handlar om att de har många partners och därmed utsätter sig för stor risk för smitta.

monew2009-12-01 20:24

MEN VEM SVARAr på om man har analsex eller ej , man testar sig väl innan man får ge blod och bara för att man har vissa former av sex får man inte hiv

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?