Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 499 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| devilseye | 2009-12-27 21:56 | |
![]() | Blågul. Skattemärket är bara aktuellt i mindre än en vecka till, sen avskaffas skattemärken.... | |
| slånbär | 2009-12-27 22:06 | |
![]() | vadå pengar tillbaka på skatten? Vi bytte vår yaris mot en corolla i oktober hos en toyotehandlare och inte har vi fått några pengar tillbaka. Däremot fick vi ju betala skatt och påställningsavgift för corollan. Sk inte sånt gå automatiskt då eller måste vi kolla med någon om det finns pengar att få tillbaka? | |
| Måns_E | 2009-12-27 22:10 | |
![]() | Man får enbart tillbaka pengar på skatten om man ställer av bilen. Om det är en billig bil så är det ju inte så konstigt om den tidigare ägaren ställer av bilen för att slippa betala skatt, men det klargör man väl alltid vid ett bilköp? Att skatten är betald, och bilen är påställd är ju annars ett försäljningsargument. | |
| devilseye | 2009-12-27 22:33 | |
![]() | Som Måns säger så är det om man aktivt ställer av bilen som man får pengar tillbaka. Ofta annonserar man ju ut precis så som M säger, med skatt och besiktning som försäljningsargument. Men det gäller ju privat. Köper man bil på en firma så kan man i praktiken räkna med precis tvärtom, dom ställer ALLTID av bilen så att dom håvar in skatten. Nu finns ju praktiska skäl till det också, det är kanske inte rimligt att tänka sig att dom ska ligga och betala skatt på ett stort lager bilar heller. Men the bottomline är ju som M säger, man ska ju alltid klargöra vad som gäller vid ett bilköp. Det jag dock är en smula fundersam till vid TS inlägg är ju huruvida det sagts si eller så när TS inte verkar ha koll på något kring detta. Då kan säljaren mycket väl sagt något som kanske inte uppfattades av köparen. Vad vet vi? | |
| Mamik | 2009-12-27 22:33 | |
![]() | En seriös säljare brukar annonsera bilen skattad och ange hur länge. En oseriös säljare gör som nämnda säljare, säljer bilen skattad och går hem och ställer av den. Han behöver inte ens kryssa på bilens handlingar eftersom han kan ställa av på nätet. Enligt skattemärkessystemet ska man skrapa märket, men vad säger att han inte redan gjort detta och köparen varit för godtrogen för att kontrollera. Eller möjligen var inte det rätta märket fastsatt på bilen. Det finns många sätt för en säljare att bluffa om denne vill, det är på köparens ansvar att kontrollera att bilen inte är behäftad med skulder, skatteskulder eller lån kvittar. | |
| devilseye | 2009-12-27 22:43 | |
![]() | Mamik, hur vet du att säljaren var oseriös i detta fallet? Hur vet du att det inte är köparen som är naiv och missuppfattat vad som sagts? | |
| TomasLeonard | 2009-12-28 07:50 | |
![]() | Jag tror flera har förväxlat ordet oseriös med okunnig, kanske en hermods-kurs i svenska skulle va nåt? ;) | |
| Tur-Tomten - Ej medlem längre | 2009-12-28 11:05 | |
![]() | Kan inte du hålla en kombinerad kurs i knäböj och korrekt svenska Tomas? | |
| Noctera | 2009-12-29 09:21 | |
![]() | myra64: Jag tycker det är oseriöst att göra affärer, oavsett vad det gäller, om man inte vet hur det skall göras. Jag köper tex inte en båt utan att ha någon båtkunnig med mig vid köpet. Att lita på "folk" idag är dock inte oseriöst - bara dumt - tyvärr. Kalla mig bitter, cynisk eller pessimist - men jag lever tyvärr i en verklig värld som inte är kantad av rosa moln... TomasLeonard: Jag har inte förväxlat någonting - jag vet skillnaden på oseriös och okunnig. Dock kan det ju vara så att en person både är okunnig och oseriös. En annan sak slog mig: Varför skriver man och frågar om detta på ett forum i stället för att ringa KO, VV eller kanske till och med Polisen för att fråga vad som gäller och hur man skall gå till väga? | |
| Pseudonymf | 2009-12-29 09:25 | |
![]() | För att detta forum är allvetande. | |
| Noctera | 2009-12-29 09:39 | |
![]() | Aha. Då skulle jag gärna vilja veta vilka nummer som kommer dras på Lotto i morgon ;) | |
| Pseudonymf | 2009-12-29 09:44 | |
![]() | 76 | |