Spelrum
Giraffen35
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 486

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2009-12-28 17:51
Antal inlägg: 5539

Men pseudo-har du barn och isåfall är dom tonåringar?
Och du min barnuppfostran är inga problem med alls. Min sjuttonåring(snart arton) har tex inte en enda gång druckit med sina polare, aldrig skolkat eller på annat sätt missskött sig. Likadant är det med min femtinåring. Så jag kan lugnt säga att jag nog lyckats rätt bra och detta trots att dom spelat en massa blodiga våldspel på datorn i flera år nu eller kanske är det tack vare detta vem vet?

Sotfinger2009-12-28 17:52
Antal inlägg: 22361

Jag ser saken ungefär som ANDERStG. Och alla är vi barn av vår tid. Allt kan också missbrukas. Skulle mina barn inte göra annat än sitta och spela mördarspel dagarna i ända skulle jag bli orolig. Lyckligtvis gör dom inte det, utan spelar gärna snälla spel med mamma, bakar bröd, musicerar, går ut på promenad, tecknar och målar, ser en romantisk film eller syr egna kläder. De verkar också rätt nöjda och harmoniska.
Att spela mördarspel fyller troligen även det något slags behov. Kanske är det ett sätt att bearbeta allt det verkliga våld som barnen möter överallt i samhället. Barn har "alltid" lekt krig, fast med olika medel.
Jag har aldrig själv köpt såna spel till dem, nu är de stora och köper egna julklappar till varann. Men jag skulle heller inte komma på idén att förbjuda dem att spela det.

slånbär2009-12-28 17:57

Kan ju tillägga då att mina barn visst har spelat vanliga spel som Fia ,läst mycket barnböcker och sett alla snälla filmer på video.Dom har varit med i fotbollsklubb sedan sexårsåldern och vi har varit mycket ute i naturen och plockat svamp och sånt och varje dagspromenader med våra hundar. Men nu som äldre tonåringar så är deras värld en datavärld där dom umgås med sina polare när dom spelar med eller mot varandra. Dom sportar självklart fortfarande och träffar ju sina polare i skolan och på bio ibland och så går dom på rockkonserter ibland. Men jag föredrar att dom sitter vid datorn framför att festa omkring ute.

Noctera2009-12-29 10:54
Antal inlägg: 25

Med tanke på att Pseudonymf sitter här ONLINE och klagar på att slånbärs barnuppfostran i stället för att spela Fia med alla sina vänner IRL så drar jag följande slutsatser:

1) Fia är tråkigt
2) Även människor som spelade Fia som små ist för "mördarspel" saknar vänner när de blir vuxna.
3) Fia skapar verklighetsfrånvända individer

Jag antar att det är dålig uppfostran att låta sina NÄSTAN vuxna barn att se på filmer som innehåller våld (som de förhoppningsvis vet är fejk) men helt ok att titta på nyheterna där det visas sönderskjutna och blodiga barn...

Visst kan jag hålla med om att vissa barn kanske går lite väl långt i sitt spelande - med det beror ju inte på spelen i sig - utan på föräldrarna till dessa barn som inte sätter rätt gränser. Jag hoppas att slånbär har talat om för sina "barn" att de inte skall spela HELA dagarna och förklarat för dem att det som händer i spelet inte är på riktigt... ;)

För övrigt är jag glad att det ordnade sig med spelet!!!

Själv ska jag slänga på mitt gamla hederliga ps2 och spela lite God of War där man slaktar till höger och vänster (monster iofs men ändå) och dessutom sätter på två brudar samtidigt... ^^

Både blodigt och kvinnoförnedrande - precis ett spel i min smak! ^^

slånbär2009-12-29 11:19

Huvet på spiken Noctera. Jag kan dessutom lugna dig med att mina NÄSTAN vuxna barn absolut inte får spela hela dagar och nätter och självklart vet att det är på låtsas. Jag tror mest att det är dom som själva växte upp före dataåldern som inte kan skilja på verklilghet och fiction utan tror att ungarna blir skadade av att spela eller titta på våld. Föredrar som sagt att mina barn sitter hemma och "slaktar" div motståndare i ett dataspel än att dom drar runt på stan och super och slåss. Mina gossar är jätteskötsamma, hälsosamma, bra betyg i skolan och aldrig sjuka och detta trots att dom spelar våldspel och älskar våldsamma actionfilmer.
. Det är nog förövrigt svårt att uttala sig om barnuppfostran om man inte har egna barn. Jag försöker undvika att ha uttalade åsikter angående ämne jag inte har egen erfarenhet av. Men som sagt vi är alla olika en del av oss är allvetande och det är ju jättebra det.

Noctera2009-12-29 11:34

Hmmm... nu har jag förvisso inte heller några egna barn - så ska väl kanske egentligen inte uttala mig om barnuppfostran... Dock är jag ganska säker på att kommunikation och kompromisser fungerar bättre på tonåringar än bannor och förbud...

Dina pojkar låter som välartade unga män och jag tror nog du kan vara stolt över din roll som förälder :)

dgeo27 - Ej medlem längre2009-12-29 11:48
Antal inlägg: 450

jag håller på noctera och slånbär :D

Noctera2009-12-29 11:49

dgeo27 får gärna hålla på mig ... var han vill.... ;P

dgeo27 - Ej medlem längre2009-12-29 11:50

hahaha man tackar ;)

Noctera2009-12-29 11:52

det var så lite så... ^^

dgeo27 - Ej medlem längre2009-12-29 11:53

skulle du inte bott så långt bort så kanske jag skulle hållt på dig ;)

Noctera2009-12-29 11:58

*s* nu är det jag som ska tacka.. ;)

dgeo27 - Ej medlem längre2009-12-29 11:58

så lite så :D

Noctera2009-12-29 12:02

lång och långt.. kunde varit längre... tycker alltid att norrköping passeras ganska snabbt när jag åker åt det hållet.. ;)

dgeo27 - Ej medlem längre2009-12-29 12:04

hallå.norrköping är stort :p.och iofs så är de ju inte så långt mellan sthlm och norrköping :p

Noctera2009-12-29 12:06

ok förlåt mig... I rephrase: passeras tidigt.. ;P

Stockholm - Norrköping = jättenära.. såvida man inte går eller åker häst och vagn - då förstår jag om det känns långt...

dgeo27 - Ej medlem längre2009-12-29 12:36

nja går man så är de ju en bit o vandra,men annars går de ju ganska fort :P men ropa gärna när du är i sv'ngarna :P

Noctera2009-12-29 12:52

Sure... Jag vevar ner rutan och skriker när jag börjar närma mig. Nåde dig om du inte står någonstans längs E4 och viftar... :P

Funderar på om vi kanske ska fortsätta eventuell konversation någon annanstans än i den här tråden kanske... Känns som vi är lite off topic.. :P

dgeo27 - Ej medlem längre2009-12-29 12:59

jo de kan vi göra,men jag tycker vi håller oss ganska bra inom ramarna för vad topicen är :P hehe.du vet var min sida bor så bara ropa :P

slånbär2009-12-29 13:16

Nej fortsätt!!! Det är roligt att läsa era småflörtiga inlägg!! Vi kom väl från ämnet redan när vi började prata barnuppfostran. Och du Noctera-visst kan man ha en åsikt om en sån sak som barnuppfostran men det är faktiskt något helt annat när man verklligen har barn. Gissa hur många som har sagt att dom minsann aldrig skulle göra si eller så med sina framtida barn och sen när dom små liven väl är där så gör dom varenda jäkla miss i boken. I en perfekt värld så skulle jag ju önska att mina barn kanske höll på med nåt kreativt istället men å andra sidan så kanske det är kreativt på något sätt det dom gör. Föressten så har båda mina killar blivit skitbra på att lira elgitarr enbart på gehör och med datorns hjälp. det är metal på tvären och korsen här hemma nu. Utan datorn hade dom nog inte ens börjat spela.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?