Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 499 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| odin - Administratör | 2009-12-28 12:13 | |
![]() | Jag har varit i Bejing i kanske 2 veckor sammanlagt vilket givetvis inte kan jämföras med dina 4,5 månader. Det gamla Bejing är trevligt men det moderna som verkar ta över mer och mer känns väldigt trist. Jag tycker det högtrafikerade förstör rejält och i jämförelse med Sverige så är givetvis trafiken i Bejing är väldigt mycket mer påtaglig. Att åka taxi där känns livsfarligt. Men vi har alla olika uppfattning och detta är min. Jag föredrar t ex Tokyo framför Bejing, men smaken är som baken. | |
| Bao | 2009-12-28 12:38 | |
![]() | johanjos: Jag har bott som längst i Peking en månad, det var drygt tio år sedan. Då tyckte jag nog om det. Men det var säkert mera för att jag hade en hyfsat tjock plånbok och slapp konfronteras med Kina på samma sätt som kineserna måste göra varje dag ... Shanghai har ett tydligare centrum, bättre stadsstruktur. Och ja, jag tycker bättre om den staden. Vad är det i min personliga smak som stör dig så mycket att du vill förhöra mig? Måste man tycka om allt som är Kina? LOL. Peking är en stor och utspridd stad. Det tar därför tid att ta sig fram. Nu med nya tunnelbanan är det ju lättare förstås. Peking förändras hela tiden. Varje mynt har två sidor, modernisering likaså. Men frågan om modernisering eller icke-modernisering av Peking är långtifrån en av de viktigaste frågorna i Kina just nu.... | |
| Bao | 2009-12-28 12:39 | |
![]() | Johanjos: 15000 till Tiananmen? Du menar 1500? Nej, så dyrt är det inte. En halvdagstur till Huimmelska fridens torg m.m., eller till muren för den delen, kostar ca 500 spänn p/p om du bokar hos resebyrån. Tiananmen kan man ta sig lätt till. Men ska man längre, till muren exempelvis, spelar det inte så stor roll. Det kan vara rätt bekvämt att få hjälp och slippa spendera onödig tid på att ta sig fram själv. Det är faktiskt rätt krångligt och tidskrävande att ta sig fram om man inte kan iallafall hyfsad kinesiska. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 13:17 | |
![]() | 15000 till Tiananmen var såklart lite på skämt. Grejen var att jag ville poängtera resebyråers sjuka överkostnader för resor. Jag såg en resa som var Beijing och Xi'an för 17 000 kr och nån annan typ Bejing, Guangxiprovinsen och Shanghai 2 veckor för 25-30 000. Jag fick Vietnam 1 månad och Kina och Hong kong 2 månader för knappt 25 000 kr inkl flyg, mat, boende, transport, nöjen - ja, allt! Det är helt sjukt vilka priser de tar ut. Man kan flyga till Beijing tur och retur för 3500 kr, bo för 50 kr natten, äta för 20 kr om dan och ta en tågresa för 150 kr till Xi'an. Det blir lite billigare och dessutom roligare att göra allt själv - mer utmaning och dessutom får man se så mkt mer. Men det är klart. Det finns ju de som vill ha det bekvämt för sig men det kostar ju också. Jag tar hellre 2 veckor i Kina för 5000 kr än 25 000 kr. Känns rätt logiskt. Synd bara att folk har så dålig kunskap och tror att det är svårt och dyrt att resa. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 13:19 | |
![]() | Vadå en halvdagstur till torget? Det är ju liksom inte ens en utflykt. Du tar bara tunnelbanen för 2 kr så är du där. Muren kostar 30 kr med lokalbuss och 60 kr i inträde eller 150-200 kr om du åker med kinesisk guidning, engelsk kostar några hundringar mer. | |
| Bao | 2009-12-28 13:37 | |
![]() | Halvdagsturer: Ja, man kan köpa hel eller halvdagsturer till olika ställen. Dom tar dig till två-tre ställen och då ingår chauffr, guide och även lunch. Hos CITS kallas det ex. vis som kallas "Pand Bus Tour". Det går självklart att göra billigare. Men vill man spara tid kan det vara ett helt ok alternativ. Resor i allmänhet: Vissa resebolag är urdyra och du får lite för det du lägger ut. Andra är billigare. Tänk på att även billigare resebolag måste marknadsföra sig själva och ta en rimlig timpenning. Som konsument måste man alltid vara uppmärksam och jämföra priser. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 14:40 | |
![]() | Ja men jag ifrågasätter dessa turer som går till torget. Det är ju helt befängt. Allt är ju effektivare att bara ta tunnelbanan ner till torget. Man tjänar både tid och pengar. Ja och jag är just det - uppmärksam och jämför priser. Det är därför jag har fått 1,5 månad i Kina och 1 månad i Vietnam extra för samma pris. Alltså, jag har betalat lika mkt för 2 mån i Kina och Hong Kong och 1 månad i Vietnam inkl allt som resebyråer tar för 2 VECKOR i Kina. Helt sjukt! | |
| Bao | 2009-12-28 16:48 | |
![]() | Johanjos: Standard på boende? Transportmedel? Två veckor i Kina? Om vi talar om gruppresor kostar en två veckors resa mellan 21-28.000:- Säger vi ett snitt på 24000:- blir det ca 1700:- per dag. I denna resa till fem-sex olika städer ingår helpension (frukost, lunch, middag inkl. dryck), fyr och femstjärniga hotell där rummen i de större städerna kostar minst 800 kr. per natt. Transporter, guide och chaufför ingår, samt kvällsunderhållning. Dessutom ingår självklart flyg, skatter, transfer m.m. Tycker du det är mycket med 1700:- per dag för allt detta? Visst, sänk standarden på allt, bo billigare och res inne i Kina med "hard seat" eller "Hard sleeper", så visst. Men ska du betala allt som ingår i en sån resa och ha samma standard så tvivlar jag på att du kommer undan mycket billigare. Du måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Självklart kan man göra allt billigare. Men du får vad du betalar för, så är det alltid (förhoppningsvis så och faktiskt i regel så). Resebyråerna lägger inte på hutlösa priser, lång ifrån. Dessutom, även om du nu skulle betala något mer än du skulle kunna ordna själv, så betalar du för servicen och att ha allting ordnat. Du behöver inte ta tid på dig att försöka ta dig runt halva Kina själv, allt är ordnat och fixat. Dessutom går allt under gruppresevillkor och du har därmed en juridisk trygghet som heter duga. Allt handlar om vilken typ av resa du vill göra och vilken upplevelse du vill ha, inte om pengarna. Vill du åka omkring och ta dig runt själv på egen hand och rå om din egen tid? Eller vill du ha allting bekvämt, smidigt och välordnat? Jag vet vissa som älskar att resa runt i grupp och vissa som avskyr det. Du måste helt enkelt fråga dig själv om vilken personlighetstyp du tillhör. :) | |
| mrperfect | 2009-12-28 17:02 | |
![]() | Hur mycket rån och stölder, ficktjuv finns i Kina? | |
| HumbleBug | 2009-12-28 17:23 | |
![]() | Bra fråga MrP. Om du frågar turistindustrin och researrangörer så säger det att Kina är mycket tryggt att resa i. Wilma guidens Willy Westby som reser dit frekvent säger att han alltid känner sig trygg på kvällarna. Jag är nog lite mer skeptisk. Tänk på att det finns mycket stora klyftor mellan klasser och befolkningsgrupper i Kina, klyftor som faktiskt ökar allt mer... Man bör i vilket fall vara försiktig, som i vilka städer som helst. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 17:28 | |
![]() | Bao: Jo, jag vet vilken personlighetstyp jag är och jag är inte den som vill ha lyx när jag åker till ett land som Kina. Det förstör hela grejen av att åka dit. Man vill ju känna stämningen att röra sig bland folket och prata med människorna. Jag har bott på hostel som håller väldigt hög standard, kostar runt 60 kr natten och det är en hemtrevlig stämning med trevlig personal som man kan få mkt hjälp av. Jag levde för runt 150-200 kr per dag vilket täcker helpension, boende och nöjen. Transportmedel: tåg och buss, allt för att se så mkt som möjligt och uppleva just detta. Jag förstår inte att man inte vill nå högsta upplevelsen av att vara i en helt annan kultur. mrperfect: Jag har aldrig råkat ut för rån, stölder eller ficktjuvar i Kina. Det är snarare tvärtom. Tappar du något, springer de efter dig och ropar på dig och lämnar tillbaka det. Jag glömde att låsa min cykel i Beijing en dag men när jag kom tillbaka efter jag slutat skolan fanns den kvar. Det är ju väldigt höga straff i Kina så folket vågar väl inte göra så mkt. Det finns ett tiotal olika brott som ger dödsstraff. Kinserna är oftast ett vänligt folk. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 17:39 | |
![]() | Om ni frågar mig, så är Kina ett väldigt tryggt land att resa i. | |
| HumbleBug | 2009-12-28 17:45 | |
![]() | "Det finns ett tiotal olika brott som ger dödsstraff." ha ha! Du önskar va? Senaste jag såg var det faktiskt exakt 65 olika brottsrubriker. "Det är ju väldigt höga straff i Kina så folket vågar väl inte göra så mkt. " Nej du, där tar du faktiskt miste! Tänk dig en urfattig bonde som inte har råd att åka hem från Peking till sin by. Det är dödsstraff för både rån och mord. Alltså väljer han att mörda nån som ser ut att ha pengar. Det är ju säkrast så, då får han pengarna och om han blir fast så går det på ett ut. Det här är det som är problemet när brotten ger samma straff. Förövaren väljer det mest praktiska alternativet, inte det som ger lägst straff. De olika brotten ger ju samma straff. Och det händer att folk blir mördade för några ynka tior. Det här är problemet med de gigantiska klyftorna. Och det här är klyftor som bara blir värre. Man bör nog vara lite skeptisk när man reser runt i Kina och inte tro att ALLA är vänliga. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 17:49 | |
![]() | Ja, jag menade några tiotal. Jag vet att det rör sig om så många, visste inte exakt bara. Jag tror knappast en urfattig bonde ens åker ifrån sin by till BEIJING. Jag har sunt förnuft när jag är ute och reser och tror självklart inte att kineser är vänliga. Men jag har mött många som är det och inte en enda som har försökt lura mig. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 17:50 | |
![]() | Korrigerande: ...tror inte att ALLA kineser är vänliga | |
| HumbleBug | 2009-12-28 17:59 | |
![]() | "Jag tror knappast en urfattig bonde ens åker ifrån sin by till BEIJING." Ursäkta mig, men... LOL/ASG! De åker till Peking och andra storstäder HELA TIDEN för att sälja saker eller för att försöka tjäna pengar på annat sätt. Det finns dagligen en "flytande befolkning" på runt tre miljoner människor som lever utanför Peking men reser in till staden för att försörja sig på olika sätt. ... Ursäkta mig, men hade du bott i Kina sa du? :/ ... | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 18:30 | |
![]() | Varför är du så jävla dryg och otrevlig för? Sluta upp med sarkasmerna och för en ordentlig diskussion! Lär dig också att det heter Beijing. Det är snart 34 år sen det hette Peking. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 18:33 | |
![]() | Kan hända är det som du säger. Då hade jag fel. Det enda jag sa var att jag aldrig har mött en otrevlig kines och att jag förmodade att ingen har försökt råna eller lura mig pga de höga straffen. Jag kan inte allt om Kina bara för att jag vart där mkt. | |