Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 180

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Comeon - Ej medlem längre2010-01-03 22:22
Antal inlägg: 456

Exakt apbur håller med dej. Jag tog på min hund kläder när det började krypa ner mot minus 10 g.

leker2010-01-03 22:22
Antal inlägg: 733

Apbur: enda sättet för hunden att få sin välbehövliga vinterpäls är att utsättas för kyla.

Detta innebär inte att man kan sätta ut hunden i en bur och vänja den när det är -10 grader.

Man ska vänja den succesivt genom de promenader och aktiviteter man har under hösten och vintern.

En hund som är van vid kylan fryser om den blir stillastående och då behöver den något att sitta på, om man nu måste ha den stillastående.
En rörlig hund som är van, fryser inte om den inte är sjuk.

Comeon - Ej medlem längre2010-01-03 22:25

Men vad är problemet?
Är det störande att se en hund med täcke? Måste man leva som på stelåldern när vi nu har kläder som vi kan sätta på oss och våra hundar?

Comeon - Ej medlem längre2010-01-03 22:25

"stenåldern"

bostonchick2010-01-03 22:27
Antal inlägg: 571

Ja, min hund tar då inte skada av att ha "jackan" på... Även människor kan härda sig till att utstå kyla och annat. T ex så kan ju den som vill skippa skor under större delen av året. Fotsulorna växer till tjocka "sulor" och då är skor överflödigt ju! Bra va? ;-)

leker2010-01-03 22:27

Comeon: ja, jag anser det störande, då hundarna oftast lider av det. Dom blir utstötta av andra hundar och verkar oftast må dåligt av det.

Så nu ska vi klä på alla våra djur då? vad ska jag ta på mina katter då? tomteluva med tillhörande stövlar?

leker2010-01-03 22:29

Varför kan inte djuren få vara just djur? Varför tro att vi gör dom gott med all idioti vi håller på med?

magnusito2010-01-03 22:29
Antal inlägg: 5004

Man ska kanske inte vara så snabb att kalla saker sjukt. Vissa hundar, t ex spaniels får stora tyngande snöbollar när det är kramsnö. Då är det bra att ta på en overall.

lolacola2010-01-03 22:30
Antal inlägg: 194

leker jag fattar inte varför du bryr dig så möe om vad andra har på sina hundar. Jag har ett back on track täcke på min setter för att de är bra för lederna nu när vi springer i kylan ute. Dessutom har hon tasssockor på sig när vi cyckeltränar för att inte slita ut trampdynorna på vägsaltet. Jag badar henne på vintern eftersom jag ställer ut henne och vill ha en nybadad o trimmad hund. sålänge "kläderna" har ett syfte och hunden inte far illa spelar de väll ingen roll.

leker2010-01-03 22:30

magnus: det här med att klä på alla djur har då inte funnits länge, vad gjorde dom innan? det måste ju ha funkat med, för jag har inte hört att nån hund har dött av snö?

apbur2010-01-03 22:30
Antal inlägg: 9699

leker, jag sa att jag inte tyckte det var klokt att tidigt sätta på hunden täcke. Klart den ska få möjlighet att få en ordentlig vinterpäls men om det plötsligt skiftar från +4 till -10 grader så är det lite av en omställning. Hundar kan frysa trots vinterpäls. Det finns djur som fryser ihjäl på vintern, vilda djur.

leker2010-01-03 22:31

lola: när är din hund just en hund då?

markoolio5 - Ej medlem längre2010-01-03 22:32
Antal inlägg: 1825

Jag klär på min hund en "jacka" på vintern, hunden är född och uppvuxen på varmare breddgrader, och det är tydligt hur han - precis som husse - darrar som ett asplöv så fort det är minusgrader.

Nu när det är så kallt som det är, är det väldigt få hundar jag möter som INTE har kläder på sig, bortsett från långhåriga historier (som man för övrigt borde klippa kort på somrarna enligt min åsikt).

Det är inte tal om att förmänskliga hundarna, och ta på dem kläder för att det ser "gulligt" ut - det är för att inte hunden ska behöva frysa, precis som jag inte heller gärna går ut i t-shirt och röker när det är -10 grader.

Comeon - Ej medlem längre2010-01-03 22:32

Skulle hunden lida av det??
Nu fattar jag inte uppriktigt sagt på vilket vis du menar att den skulle lida. Om du menar att den skulle bli utstött av andra hundar så undrar jag vem som försöker förmänskliga dom!?

leker2010-01-03 22:33

Comeon: testa att släppa en hund med ett gulligt litet täcke på sig bland andra hundar :)

Wilma u-a2010-01-03 22:34
Antal inlägg: 147

Själv klär jag inte på min rottis något och har aldrig heller gjort det med någon av mina hundar men kan förstå dom som sätter på ett täcke i värmande syfte men absolut inte annars. Finns inget värre än när folk klär sina hundar som små dockor..Urrk

bostonchick2010-01-03 22:35
Antal inlägg: 571

Min hund leker med andra hundar som även de har jackor på sig. Har aldrig varit något som helst problem!?? Vari skulle problemet ligga, berätta gärna? Blir de andra rädda? Biter de sönder jackan? Tell me!

leker2010-01-03 22:35

Markoolio5: är den inte van vid kylan, så är det en annan story.

Comeon - Ej medlem längre2010-01-03 22:36

Jaa det har jag gjort en massa gånger. Min hund hade många hundkompisar som den lekte med trots sin röda, svarta eller leopardfärgade täcke.
Tycker du förmänskligar hunden nu. Tror inte de bryr sig i hundens värld om kläder eller inte. De är vi människor som bryr oss om sådant och kan vara utstötande mot de som inte följer klädnormen.

leker2010-01-03 22:36

boston: ja, mina hundar reagerar på sånt... tar avstånd.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?