Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 530 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| YamahaJet | 2010-01-06 15:13 | |
![]() | Du läser inte mina inlägg tillräckligt noggrant isåfall. Jag uttrycker flera gånger beundran för vad den tidigare generationens svenskar åstadkommit - en liten nation på några miljoner invånare som på kort tid gick från U-land till värdsledande i tillverkning och utveckling av personbilar, lastbilar, civila och militära flygplan, övrig militär utrustning, småbåtar och fartyg, medicin, stålindustri, tung industri och så vidare. Den generation som med hårt arbete lyckades producera jobb åt alla. Jag har däremot problem med den nya gnäll-generationen som vill rasera allt genom förbud, skatter, begränsningar. Det är samma personer som vill lägga ner vår tunga industri, vår kärnkraft, införa meningslösa betyngande straffskatter för de som redan skattar mest, förbjuda alla vägbyggen, förbjuda bilism, lastbilar, förbjuda att tjugo vargar skjuts, förbjuda att en höna nackas i Robinson,och förbjuda att förbjudna attacker på legalt valfiske får konsekvenser. Jag vidhåller därför att proportionsbedömning är ett nationellt problem unikt för Nordeuropa i allmänhet och Sverige i synnerhet. Engagemangen och debatten i det här landet ligger på det lidande ett tiotal skjutna valar och vargar upplever under några sekunder, eller på isbjörnar som tvingas simma, medan ingen blir ens i närheten av lika upprörd om förteelser som faktiskt påverkar oss. Exempelvis den accelerande flytten utomlands av svenska företag och arbetstillfällen. | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-01-06 15:18 | |
![]() | Vad YamahaJet inte förstår i sin iver att raljera över aktivister med sin tomma retorik, är att huvudsyftet med dessa aktioner inte är att attackera valjägare och dylikt. De gör vad de gör för att offentliggöra ett problem. Om inte dessa organisationer visade världen vad som pågår, så skulle livet i vissa vatten vara hotat på allvar. Dessa valjägare bryr sig knappast om huruvida valbeståndet är stabilt. De fiskar och jagar för att överleva. | |
| mrperfect | 2010-01-06 15:25 | |
![]() | det var ju "tråkigt" civil olydnad är ingenting jag understödjer hur rätt man än har | |
| Mixiplus | 2010-01-06 15:28 | |
![]() | Jag håller med om att personangrepp inte hör hemma i NÅGON forumtråd öht. Å andra sidan kan jag väl tycka att svepande generaliseringar och politiska utsvävningar är lika fel det. Men jag vill bemöta Yahaja i sak. Det är sorgligt, men i stor utsträckning behövs extremisterna. Man kan väl säga att de som propagerar för i stort sett obegränsat fiske/valjakt är lika extrema åt andra hållet. Och om alla tänkte i termen att lagom är bäst så skulle jakten/fisket vara förskjuten än mer åt det hotande hållet. Hotet är inte ett fåtal människors ondska. Det är de goda människornas tystnad. | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-01-06 15:29 | |
![]() | Hahaha, jag måste trots allt skratta lite åt herrn ovanför. Du skulle alltså hellre ställa dig bakom en diktator än att utöva lite civil olydnad för att befria ett förtryckt folk? | |
| mrperfect | 2010-01-06 15:31 | |
![]() | Nej , bara för att klara livhanken, men jag skulle förmodligen hjälpa motståndsrörelsen. | |
| Mixiplus | 2010-01-06 15:31 | |
![]() | The idiot. Ja det viktigaste är ju att man är LAGLIG ;-) (jag vet att det inte var mig du avsåg och jag tycker du har rätt) | |
| Sangria | 2010-01-06 15:31 | |
![]() | Yamaha- Det kallas visst för demokrati om jag inte tar fel. Rätten att faktiskt få gnälla och ha obekväma åsikter utan att bli förföljd för det man står för. Det är ju detta som om inte jag har fattat helt fel har gjort att vi idag trots allt är ett land dit andra kan komma och få en fristad från förföljelse och krig. | |
| apbur | 2010-01-06 15:32 | |
![]() | Nu har jag inte läst alla inlägg men förstår att YamahaJets perspektiv provocerar många. Yamaha tycker att ekonomin ska styra. Profiten går före allt. Egentligen borde det vara mig ni ska vara arga på eftersom han sålde sin moral till mig för ett spottstyver :) | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-01-06 15:32 | |
![]() | There you go mrprefect: Civil olydnad. Eller är det bara du som avgör vad de rätta anledningarna är? | |
| mrperfect | 2010-01-06 15:34 | |
![]() | Jag avgör vad jag själv gör och ingen annan. I en extrem situation som du beskriver så kan jag hjälpa folket. I ett rättssamhälle som ex vis Sverige skulle jag aldrig göra det. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2010-01-06 15:35 | |
![]() | La bruja, om YamahaJet hade skrivit "svenskar" i stället för "svennar", hade du tolkat hans inlägg som mindre rasistiskt då? Hur som helst, jag håller med om att extrema aktivistorganisationer kan behövas i syftet att påvisa olika förhållanden och utmana regeringar att faktiskt skaffa rätt information, och att inte enbart låta marknadskrafter styra. Utan en vettig miljö spelar inte antal arbetstillfällen någon roll, eftersom vi då går mot vår egen undergång ändå. Dock anser jag inte någon part har HELA sanningen klar, men tillsammans kanske en vettig balans uppnås? | |
| Mixiplus | 2010-01-06 15:36 | |
![]() | Katalias, det var ju det jag sa *S* | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-01-06 15:37 | |
![]() | Alltså i princip så håller jag med Greenpeace men jag måste ändå säga att det är lite pundigt att ligga där på oceanen med en sån typ av båt som de gjorde, det är prov på mod bara att ge sig ut i den jollen där. Men jag tycker inte att de ska klaga då de blir sänkta för det är ju de som lägger sig i vägen. Jag såg ett reportage om Rainbow Warriors skeppare och han var då fasen ingen trevlig prick han heller, skulle nog lika gärna kunna vara pirat själv om han hade värvats åt det andra hållet istället. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2010-01-06 15:37 | |
![]() | Mixi, jag missade det. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2010-01-06 15:38 | |
![]() | Själva sänkningen av aktivisternas skepp säger jag inget om. Det var väl ganska väntat? Bara att bygga nytt/köpa nytt skepp och börja om med sina aktioner. Antar jag. | |
| Mixiplus | 2010-01-06 15:45 | |
![]() | Jag kanske låter dyster. Men vi går mot tider då vår rovdrift på naturen och vår självgodhet kommer att slå tillbaka på oss. Det oändliga havet har visat sig vara allt annat än oändligt. Inom de närmaste 50 åren kommer kanske 30% av alla ryggradsdjursarter på jorden vara utrotade, inklusive ett stort antal valarter. Idag kan ekonomer, politiker och forumdebattörer säga att det viktigaste är låga skatter, förhindrad utvandring, sysselsättning osv. I en alltför snar framtid kommer vi att vara begränsade av helt andra faktorer. Som föda, drickbart vatten, energi. Och det är trots allt berömvärt - i mina ögon - att det finns extremister som ser hotet och som försöker göra något åt det. Jag skäms - mot den bakgrunden - över min egen passivitet. Att vi har den här debatten är ett tecken på att kampanjen med Ady Gil har lyckats. Visst, vi lär knappast rädda världen. Men ändå. | |
| Alabaster | 2010-01-06 15:46 | |
![]() | Valjakten japanerna bedriver är så vitt jag hade fattat kommersiell, men de gömmer sig bakom "forskningssyfte". Jag beundrar hejdlöst de där nördarna som far runt och försöker ställa nånting tillrätta i världen med envisa aktioner i stället för att komma med svepande personliga påhopp, jämställa krigsindustri med utveckling och tala om för andra hur de ska prioritera... Mopedkillen får tycka vad han vill, så tycker alla vi andra också olika... Inget dödsstraff för de som sänkte (halvera) båten, men kanske lite dryga böter där pengarna går till Greenpeace...? Och skadestånd; och pengar till en ny båt, förstås! Jag tycker att civil olydnad är bra. Vi måste sluta låta oss vallas omkring som får. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2010-01-06 15:49 | |
![]() | Alabaster, hade ingen aning om att japanerna gömmer sig bakom forskningssyften! Trodde det var uttalad kommersiell jakt. Håller med dig om att dödsstraff knappast är på plats! Men böter... jag tycker nog att nödvärnsargumentet faktiskt håller, även jag moraliskt står på aktivisternas sida. Jag är inte insatt i internationella sjölagar, men nog vore det trevligt om japanerna blir skyldiga aktivisterna en ny båt. :) | |
| YamahaJet | 2010-01-06 15:59 | |
![]() | Det handlar väl inte om att förtrycka någon med en avvikande åsikt - alla har rätt att demonstrera - men dessa valdemonstranter ägnar sig åt fysiskt våld mot enskilda arbetare och försöker rycka undan för dem och deras familjer, för att de råkar fiska val. Däremot går det bra med tonfisk, sill, makrill eller mört. Det är inte profiten jag värnar i första hand utan arbetstillfällen. I andra hand är det profiten - inte just för min personliga anknytning till valjaktsdirektörer utan för principen. Utan profitmöjligheter skulle inga investeringar finnas - inte medicinsk forskning eller ens det varma bostadshuset respektive av oss bor i. Tack vare profitmöjligheter och investerare möjliggörs den välfärd vi har. Problemet är att vi i det här landet (svennar) i allt högre utsträckning INTE tycker att profiten inte ska styra eftersom vi har allt fler unika ideer om vad för verksamheter som är etiskt försvarbara. Till följd av detta flyr investerare till länder med profitmöjligheter med följd att vi riskerar tvingas arbeta för brödfödan i framtiden, istället för att finansieras på högskolor av det offentliga för att filosofiera kring vilka verksamheter som är rätt eller fel. | |