Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-01-09 00:19
Antal inlägg: 4561

Q-tile - har läst dina inlägg här och tolkade det som att du tycker att det ska vara som det är. Håller med dig om att supportdelen bör finnas arkiverad ja. Det är ju inte frågor av diskussionsart utan mer faktabaserade sådana, vilka då inte ändras med tiden hur som helst, förmodligen. ;-)

Satyra2010-01-09 00:22

Miss Yoco - jamen härligt, då är vi tre i alla fall med liknande tankegångar, hahaha ;-)

Jag har inte så noga tänkt över hur länge jag tycker en tråd ska arkiveras och återöppnas men när det handlar om åratal så känns det lite väl överdrivet att behöva söka upp dem och fortsätta på ämnet där, tycker jag absolut.

katalias - Ej medlem längre2010-01-09 00:24
Antal inlägg: 2032

Nu skulle jag kunna länka till fyra-fem trådar i samma ämne, men låter bli. Ja, saken har diskuterats förr, och som gammal medlem Satyra borde du väl ha känt till diskussionen.

Hur det än är så har Betapets ledning bestämt att om det finns någorlunda aktuella trådar så ska en eventuell diskussion fortsätta där. Är det en jättegammal tråd med ett inte helt relevant innehåll så kan en ny tråd självklart få vara kvar.

Om du, Satyra, gav ett exempel på vilken trådlåsning det är som du eventuellt opponerar dig emot (som kanske ligger till grund för det här?) så blir det lättare att motivera för dig.

Tanten M - Ej medlem längre2010-01-09 00:24
Antal inlägg: 5126

Du frågade Satyra, jag är medlem - så jag svarade.
Nu har jag inte samma åsikt som dig, vilket jag la fram.
Tydligt men inte med sur anda. Mer uppgivet.
Om du uppfattar det annorlunda så e det upp till dig.

Så nu ska vi diskutera hur man ska göra sina inlägg o hur andra uppfattar dom också eller? Som det också finns massor av trådar om.
Bäst jag lägger till ett par smajlisar :) :)

Satyra2010-01-09 00:45

katalias - nej, jag har faktiskt aldrig - trots mina 5½ år i Beta - sett detta ämne diskuteras förut. Men som jag sagt så är det ytterst sällan och sporadiskt jag alls deltagit i forumet.

Och dumt nog så memorerade jag inte vilka de exakta trådarna var jag syftat på i det jag tagit upp nu, men jag upplever det hur som helst som att det sker ganska ofta, att folk hänvisas till gamla trådar och däribland så gamla som flera år gamla trådar. Skulle förmodligen inte alls stört mig på det här om det inte vore för att det händer så pass ofta och just på det viset.

Och igen - min point med den här tråden är att checka hur andra upplever det - inte att försöka tillrättavisa Betapets ledning. ;-)

Satyra2010-01-09 00:48

Tanten M - Ok, du vet väl bäst själv hur du menade så jag väljer att tro att det är så då, att du inte alls lagt någon "låg" ton i det hela.

katalias - Ej medlem längre2010-01-09 00:48

Ofta är det andra medlemmar som vill vara hjälpsamma och länkar till redan befintliga trådar. Om en värd låser en tråd beror det säkerligen på att det redan finns aktiva/relativt nya trådar i samma ämne.

katalias - Ej medlem längre2010-01-09 00:50

Förtydligande, om en värd låser en tråd och hänvisar till annan tråd, är det för att den andra tråden är aktiv/relativt aktuell. Självklart kan vi låsa trådar av andra anledningar också. *trött*

impala-582010-01-09 01:01
Antal inlägg: 535

Tanten M varför verkar du så sur(eller snarare syrlig) i dina inlägg?
Det är nästan likadant i alla trådar där du dyker upp och ändå så tror jag att du är en mjuk o fin människa innerst inne.

Satyra2010-01-09 01:01

katalias - Ja, det är nog framför allt andra medlemmar som gjort som jag beskrivit det och/men fortfarande även till trådar som varit flera år gamla och inte uppdaterade vad jag kunnat se när jag då kastat mig in i sista sidan av den. Hur länge arkiveras trådarna - finns det något slutdatum överhuvudtaget eller är det i all evighet, så länge Beta finns kvar, som gäller? Är nyfiken - inte sarkastisk. ;-)

katalias - Ej medlem längre2010-01-09 01:03

impala-58, tråden handlar om gamla trådar. Om du vill diskutera Tanten M:s inställning gör du det lämpligast via pm direkt med henne.

impala-582010-01-09 01:06
Antal inlägg: 535

jag tycker alla trådar skall stängas veckovis så kan det aldrig bli massa tjafs o gnäll om att det redan finns en tråd med detta eller detta

Satyra2010-01-09 01:08

impala-58 - hahaha, mm, den idén hakar jag gärna på! ;-)

Miss Yoco - Ej medlem längre2010-01-09 01:11
Antal inlägg: 2521

katalias -------> 2010-01-09 00:24

Jag kan ge dig ett exempel på detta (och jag skulle tro att det finns fler ex att plocka fram för den som vill...)

Detta nedan skrev Mouche i en SD-tråd som hade öppnats av Lordi06 per 2006-09-09 12:33
......................... ..................

Forumvärd 2009-10-15 18:45
"Det är -inte- fel på de inlägg som postats här ovan utan jag stänger tråden därför att det öppnats en likadan tråd i Snack och den är mer aktuell än denna.

Risken är annars att det blir väldigt förvirrande för många skribenter.

Mouche"
........................

Observera ordvalet, "jag stänger tråden därför att det öppnats en likadan tråd i Snack och den är mer aktuell än denna."

....................

Och när jag öppnar en tråd om Let's dance 2010, så känns det inte såå motiverad (eller lyckad) att hänvisa/plocka fram en tråd om Let's dance 2008. Innehållet blir ju hur struligt som helst när man blandar ihop flera olika års tävlingar, det säger ju sig självt.

Nåväl, världen, tillvaron, livet varken står eller faller med några forumtrådar, så visst är detta en bagatell, men nog känns trådhanteringen något ologisk emellanåt....

Eller hur ser du på detta, katalias?

katalias - Ej medlem längre2010-01-09 01:15

Satyra, frågan om hur länge trådarna finns kvar på databasen är en teknisk fråga som jag inte har något svar på, det kan Odin bäst svara på. Skicka gärna ett pm till honom, inte säkert att han går in här och läser och väljer att svara.

Att medlemmar själva hänvisar till redan befintliga trådar är i de allra flesta fall för att vara hjälpsamma. De ser det som om ifall någon är intresserad av ett visst ämne så vill de säkert läsa mer om det, och få enkel tillgång till redan skriva inlägg. Åtminstone är det ett resonemang som dykt upp i tidigare trådar med denna diskussion.

Men många gånger retar sig forumister, som ofta är här, på att trådar med precis samma innehåll skapas under så kort tid som samma dag! Och då kan dylika hänvisningar ske med lite surare ton. Det har jag sett flera exempel på.

Jag kan tycka att innan man skapar en ny tråd att man åtminstone kikar på de två-tre första sidorna av trådlistan, för kanske finns det redan en precis likadan tråd? Som exempelvis Let's Dance senast. Men det förutsätter att folk sätter relevant rubrik.

Hoppas du känner dig lite mer informerad nu, och som sagt, vill du få veta mera om hur databasen fungerar så är det Odin du ska kontakta.

Ha en fin kv.. jag menar natt. Oj. Sängdags. :)

katalias - Ej medlem längre2010-01-09 01:18

Den Let's Dance-tråd som jag lät vara kvar (för det var jag som stängde din) valde jag för att det redan hade tillkommit nya inlägg i den. Det kan du se via tidsstämpeln. Och den hade betydligt fler inlägg och även om trådens början handlade om tidigare säsonger (givetvis) så är det en tråd om en viss tv-serie och alltså bör nya diskussioner om samma tv-serie kunna få nystart i samma tråd.

Nu måste jag knoppa. Godnatt.

Satyra2010-01-09 01:21

Miss Yoco - det är bra att du har minne och huvudet på skaft där jag tycks sakna det. ;-)

Ja, håller med om Let´s dance-tråden - tappade helt lusten att alls skriva vidare i den när man abrupt blev hänvisad till den äldre tråden. Lite samma känsla när man som barn fick en snärt på fingrarna om man försökte peta på något man inte fick peta på, :-O hehe.

Och nej, såklart är det här inte något superviktigt för mig heller. Å andra sidan - inte så många ämnen här i forumet verkar ju vara det heller så jag antar ändå att det är ok att även dryfta mindre viktiga ting, som ändå har ett visst irritationsmoment i sig. (För vissa av oss i alla fall.) ;-)

Satyra2010-01-09 01:23

Sov gott katalias och tack för dina svar!

Miss Yoco - Ej medlem längre2010-01-09 01:31
Antal inlägg: 2521

Satyra; "Ja, håller med om Let´s dance-tråden - tappade helt lusten att alls skriva vidare i den när man abrupt blev hänvisad till den äldre tråden."

Hahha, likadant här. Skulle nog kännas som att tugga på något gammal, där bäst-före-datumet gått ut. ;D

Men "Stjärnorna på slottet" är ju kvar och aktuell åtminstone ett tag till, så där kan vi fortsätta och frossa - och analysera. :))

Satyra2010-01-09 01:47

Miss Yoco - tyvärr så tappade jag lusten även för "Stjärnorna på slottet"-tråden - av diverse orsaker. Men jag kanske kan återskapa den efter nästa program. ;-) Natti, nu ska jag också försöka sova lite.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?