Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 530 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2010-01-09 23:16 | |
![]() | Angående trådämnet och varför man bör belysa det, så tycker jag att det är av vikt att förstå att man väldigt sällan - för att inte säga aldrig - kan vara helt objektiv som människa. Just för att man använder sin egen upplevelse/minnesbank och tolkningarna av dessa som grund i varje värderande av andra människor och deras situation. Att överhuvudtaget lära känna sig själv så väl att man förstår sin egen tankegång och slutsatsprocess gör att man förmår förstå andra bättre. Hur bakvänt det än må låta så tror jag att det är så att man behöver förstå sin egen begränsning för att kunna bredda sig i tankarna/känslorna helt enkelt. | |
| Scarpetta - Ej medlem längre | 2010-01-09 23:24 | |
![]() | Man kan inte lära känna andra genom sej själv. Man måste medlidande. | |
| DollyP | 2010-01-09 23:25 | |
![]() | Jag måste säga att jag är lite lost i diskussionen, men... Jag tror att folk upplevt jobbiga saker har lättare att känna empati för andra människor som upplever jobbiga saker. Vi projicerar alltid våra egna erfarenheter på allt vi ser, såklart. Hur skulle vi annars kunna tolka världen? Just därför uppplever två personer samma sak på olika sätt. Nu blev jag luddig. Min slutsats är: -Du relaterar allt till dig själv och dina upplevelser. -Saker som du själv upplevt har du lättare att relatera till och känna empati inför. | |
| TomasLeonard | 2010-01-09 23:28 | |
![]() | Att "förstå sin egen begränsning" känslomässigt innebär svår depression och sin ytterlighet suicid. Att söka förstå sin begränsning konkret innebär att försöka misslyckas på så många sätt man kan dagligen, dvs inget jag kan rekommendera. Jag anser detta vara kvalificerat mumbo-jumbo. | |
| TomasLeonard | 2010-01-09 23:31 | |
![]() | Det är i sig en paradox, att man skulle förstå sin egen begränsning. | |
| mrperfect | 2010-01-09 23:35 | |
![]() | Visst kan jag ge beröm till en kvinna för hennes handlande, men då jag ju hellre ger beröm för utseende innan jag känner personen i fråga så håller jag mig till kvinnor i detta avseende då jag helst inte ger beröm till män för deras utseende eftersom detta kan misstolkas och framför allt att jag aldrig har förstått hur kvinnor tänker då det gäller mäns utseende, exempelvis kommer du aldrig att se mig orakad och iklädd jeans, trots att någon av dessa ingredienser tycks vara förutsättningen för att bli utvald till "snygg" av expertpaneler bestående till 100% av kvinnor :P | |
| TomasLeonard | 2010-01-09 23:35 | |
![]() | Dvs. i det ögonblick man förstod sin begränsning skulle ju denna flytta sig och återigen var utom räckhåll för intellektet. | |
| apbur | 2010-01-09 23:36 | |
![]() | haha, det är inte alls en paradox om det handlar om något specifikt och utgår ifrån att man inte har någon begränsning vad gäller förståelsen för just den begränsningen. | |
| TomasLeonard | 2010-01-09 23:37 | |
![]() | Ta ett exempel då apbur? :) | |
| Frälsaren - Ej medlem längre | 2010-01-09 23:43 | |
![]() | Du tappar en tennisboll mellan skinkorna på en ko. Du har lika korta armar som Jan Guillou. Du når inte tennisbollen som irrat sig in i bladmagen. Där har du det. | |
| TomasLeonard | 2010-01-09 23:44 | |
![]() | Haha!!! lol ja ungefär så. | |
| Satyra | 2010-01-09 23:44 | |
![]() | "Att söka förstå sin begränsning konkret innebär att försöka misslyckas på så många sätt man kan dagligen, dvs inget jag kan rekommendera." Tvärtom TomasL - genom att förstå att vi fungerar som vi gör, dvs. per automatik värderar andra och andras situation genom våra egna upplevelser/erfarenheter och tolkningar, så kan vi försöka bortse med våra färdiga slutsatser och lättare se saker ur vinklar vi inte prövat. Inget mumbo-jumbo med det alls. | |
| apbur | 2010-01-09 23:45 | |
![]() | Tack frälsaren, jag satt just och skrev om fet mage och jeansrea men ditt var nog tydligare :) Du har alltså tillräcklig kunskap för att förstå att de korta armarna inte kommer nå tennisbollen, hur mycket du än vill. | |
| TomasLeonard | 2010-01-09 23:48 | |
![]() | Denna kunskap du talar om är ju i sig ngt du då får bortse ifrån osv, du är tillbaka på ruta 1 igen. Detta du talar om är ett cirkeresonamang, och kunskapen du talar om existerar inte. | |
| TomasLeonard | 2010-01-09 23:48 | |
![]() | Ett cirkelresonemang. Detta kommer av att detta är en paradox. | |
| Frälsaren - Ej medlem längre | 2010-01-09 23:49 | |
![]() | apbur, du vet att en åtta etsar sig in i hjärnbarken om man använder huvet för mycket: www.konsumnorrbotten...l6 7-95.jpg Nu tar vi fram mattpiskan istället va? | |
| apbur | 2010-01-09 23:53 | |
![]() | Varför måste jag bortse från det? Jag har bara förstått min begränsning i det specifika fallet bollen i komagen. Konstaterar jag att jag är helt begränsad, att jag inte kan skaffa kunskap om någonting kan jag givetvis heller inte förstå detta faktum. | |
| Frälsaren - Ej medlem längre | 2010-01-09 23:55 | |
![]() | Du glömde att besvara min fråga. | |
| TomasLeonard | 2010-01-09 23:56 | |
![]() | Dvs att söka förstå sin egen begränsning är i sig omöjligt -en paradox. Det är som "katten som jagar sin svans". | |
| apbur | 2010-01-09 23:57 | |
![]() | Jag tycker du kan bränna in oändlighetstecknet på min ena skinka istället. Nu när vi ändå talar om kreatur och skinkor. | |