Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 483 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2010-01-18 15:59 | |
![]() | Jag har inte moralpanik. Jag ser bara att det är många behov som måste tillgodoses i Haiti just nu. Om man vill rädda liv, krävs sjukvård, rent vatten, mat, ställen att bo, skydd för barn och unga mot övergrepp, de är särskilt utsatta, hjälp att upprätthålla lag och ordning och motverka laglöshet och allmänt kaos, med mera. Jag har svårt att se hur dessa kan rangordnas. | |
| Minta | 2010-01-18 16:00 | |
![]() | De, är de som hjälper till på plats och som planerar att göra det. | |
| Lautner | 2010-01-18 16:49 | |
![]() | Klart att de samordnar. Minta. Däremot rangordnas människor på ett kanske otäckt och skrämmande sätt. Som vanligt står de fattiga sist i kön för att räddas. FN-personal räddar FN-personal, inget konstigt i det visserligen. Och det är mängder med "väsentliga" människor som ska få räddning först... | |
| Lautner | 2010-01-18 16:52 | |
![]() | Den som har förstått att människovärdet inte är lika (oavsett alla deklarationer) begriper då varför världen ser ut som den gör. Varför rika i Sverige får skattelättnader samtidigt som understödet till sjuka och arbetslösa stått och stampat i många, många år oavsett prisökningarna. Det är därför som fattiga människor får dra ut tänder medan rika väljer implantat. Och nu – det är därför fattiga människor dör och rika överlever. Det är inte slumpen som avgör, det är kalkylering bakom. Av dem som har makten. Ju längre bort från makten, desto mindre värde har ditt liv. | |
| Järnröret | 2010-01-18 17:12 | |
![]() | Nä. | |
| ENAPEON | 2010-01-18 19:16 | |
![]() | Misstänkt av Kuba som har så många läkare att inte bli omnämnda i europeisk media. Vad försöker de dölja? ;) | |
| regression | 2010-01-18 19:41 | |
![]() | Okej, vi säger så minta. Vare sig de som hjälper till på plats eller de som skickar pengar hemifrån behöver prioritera eller rangordna olika hjälpinsatser: vi ska göra allt jättemycket överallt. | |
| tobbetob | 2010-01-18 20:42 | |
![]() | Jag tycker att vi borde förbereda oss bättre för sådana här situationer. Det borde väl i rimlighetens namn finnas en världsorganisation med posteringar i varje enskilt land som har ett samordningsansvar samt ett förutbestämt antal räddningstjänstarbetare av olika form. Denna organisation borde vara skattefinansierad (vilket är mycket mer rättvist och är ett säkrare system än att folk ska betala lite när de vill, om de vill). Vid alla stora och små, oförutsedda och förutsedda katastrofer skulle denna världsorganisation rycka ut och göra det viktiga jobbet som måste ske inom de första kritiska timmarna/dygnen. Visst, vi har FN men de verkar inte ha tillräckligt med medel eller för den delen pondus och opartiskhet för att kunna ta hand om situationer i alla länder. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2010-01-18 20:54 | |
![]() | Citat: "Antal inlägg: 8 Jag tycker att vi borde förbereda oss bättre för sådana här situationer. Det borde väl i rimlighetens namn finnas en världsorganisation med posteringar i varje enskilt land som har ett samordningsansvar samt ett förutbestämt antal räddningstjänstarbetare av olika form." Det är ju därför som FN skapades efter andra världskriget. Som en ersättning för Nationernas förbund, som inte fungerade. Så jag antar att förslagställaren åter vill kasta om initialerna och hoppas att det går bättre. Problemet med Haiti är sannolikt att ingen (eller väldigt få) vågar dela ut hjälp pga att machetes viner i luften. Och jag har full förståelse för det. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2010-01-18 20:57 | |
![]() | Det svenska "hlälpflygplanet" fick ju inte ens komma in på flygplatsen i Port au Prince, utan fick gå till Dominikanska republiken. Och sedan via obefintliga vägar försöka ta sig in. Så problemet med att få in hjälp är politiskt/militärt egentligen inte humanitärt. Alltså om vi tittar utifrån. Därinne dör ju folk som flugor, som kunde räddats om man haft en annan politik. | |
| Minta | 2010-01-18 21:43 | |
![]() | Ja, det var en skrämmande syn att se killarna med machetes, och familjefäder skyddar tydligen sina familjer med machetes också. Jag tror att rädslan spelar stor roll och har undrat hur journalister och hjälparbetare vågar åka dit. Men modigt av dem som gör det. | |
| regression | 2010-01-18 22:15 | |
![]() | ''Det borde väl i rimlighetens namn finnas en världsorganisation med posteringar i varje enskilt land som har ett samordningsansvar samt ett förutbestämt antal räddningstjänstarbetare av olika form.'' I rimlighetens och i de befängda utopiernas namn. | |
| tobbetob | 2010-01-19 01:43 | |
![]() | Jag gillar utopier... | |
| Lautner | 2010-01-19 11:43 | |
![]() | Fakta om Haiti: En enda landningsbana. Flygplatsen saknar flygledartorn. Det kräver plan med radar. Plan utan radar får landa i Dominikanska. Därifrån transport på dåliga vägar. Plötsligt går det att förstå varför hjälpen dröjer. Och: FN fanns på plats, men allt raserades, folk som kunnat organisera är döda eller levande begravda. Av bilderna vi får se och intervjuer med folk tycker jag mig se ett ödmjukt, klokt och välartikulerat folk. Det kommer att gå otroligt bra för haitierna om de bara blir av med sina korrupta ledare och får en startbox i form av fungerade infrastruktur. Jag skulle vilja se hur en svensk hade hanterat situationen om allt rasat ihop här. Vi klarar ju inte ens en influensaepidemi utan att gripas av panik. | |
| tattarfinkel | 2010-01-19 18:22 | |
![]() | På tal om Haiti så vill jag bara upplysa er om en viss facebook grupp med 200.000 medlemmar. Det är ännu en grupp som först sägs vara en välgörenhetsgrej som senare har visat sitt riktiga jag. Ta en titt själva, och lämna den ni som är med. www.facebook.com/gro...94 71062..1 | |
| Nasty Nimrod | 2010-01-19 18:40 | |
![]() | "Riktiga jag", det är ju bara ett skämt... | |
| tattarfinkel | 2010-01-19 18:46 | |
![]() | nähä det menar du inte... men vad är det tiotusentals människor som har dött? Kul grej att skämta om. | |
| regression | 2010-01-19 21:08 | |
![]() | ''Av bilderna vi får se och intervjuer med folk tycker jag mig se ett ödmjukt, klokt och välartikulerat folk. Det kommer att gå otroligt bra för haitierna om de bara blir av med sina korrupta ledare och får en startbox i form av fungerade infrastruktur.'' Jag tror du glömde att skriva ''inte'' efter ord nummer 12 och nummer 22. | |
| Lautner | 2010-01-20 10:05 | |
![]() | Nej, Regression. Mina antaganden visade sig stämma mycket bra, åtminstone enligt intervjun med Handelshögskolans "Haitikännare". På det lilla planet är haitierna mycket hjälpsamma och ödmjuka och det ser vi nu – de räddade varandra till livet när allt rasat samman. Att kriminella i samhällets topp- och bottenskikt gör samhället till en korthus i alla bemärkelser är också ett faktum. Jag hoppas och tror på Haitis framtid nu, även om det också ser mörkt ut. Ungefär som "Haitikännaren" sa. Sen vore jag tacksam om du Regression lade större krut på att formulera egna åsikter än att ändra på andras. En mognare attityd önskas, tack. | |
| Lautner | 2010-01-20 10:06 | |
![]() | Obs. Jag glömde det lilla ordet *försöka", ska in efter ord nummer 17, haha. | |