Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 482 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| regression | 2010-01-18 19:58 | |
![]() | OneW ger 10 spänn till en tolvåring för att städa hemma. Jag hoppas att bitte, micro eller minta har uppmärksammat detta så att de kan skriva till sin lokala fackpamp. Så här FÅR det väl ändå inte gå till? Märk kuvertet ''misstänkt lönedumpning + barnarbete''. | |
| Gunilla _ | 2010-01-18 20:04 | |
![]() | 10p à 10 kr = 100 regression. Rätt okej. Jag får inte en spänn... :) | |
| apbur | 2010-01-18 20:19 | |
![]() | Jag tycker det är lite märkligt att man ska kunna spara till en laptop när man är 11 år. Skulle jag haft en elvaåring som önskade sig en laptop hade jag nog bara sagt "glöm det". | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-01-18 20:24 | |
![]() | Jag tycker det är lite konstigt att man ska måsta ge pengar för helt vanliga grejer, tex. att ta hand om tvätten. Det borde liksom vara en naturlig sak. Kanske inte för mindre barn men tex. tonåringar. Istället då ge pengar i slutet av veckan eller månaden, beroende på vilket man bestämmer sig för att ha. Dagens ungdomar är så lata, de ska ha pengar för allt de gör! Men ett poängsystem som du beskriver One W, är nog bra, då lär de sig göra något och tjäna en liten slant. Fast jag skulle nog inte ge 20 kr för en disk men det bestämmer man ju själv. :) | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-01-18 20:25 | |
![]() | "Sonen som fyllt 15 får 40 kronor i veckan" Omg! Skojar du? Jag fick hela mitt barnbidrag när jag fyllt 13... :S | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-01-18 20:26 | |
![]() | Tess 08, hur kan 40 kr räcka till mobil-pengar, när minsta du kan fylla på med är 100 kr? | |
| apbur | 2010-01-18 20:40 | |
![]() | Jag tycker av principskäl att det är fel att avlöna sina barn. Inom familjen ska enbart gåvor ges, aldrig värdera goda gärningar i pengar. På samma sätt ska man ge sina barn det de vill ha, inom rimliga gränser såklart, för att man vill, inte för att ungen har presterat. | |
| OneW | 2010-01-18 20:42 | |
![]() | barnarbete? tja, vill man kalla det så så. Barnen har aldrig klagat och det är huvudsaken. Dom har även lärt sig att pengar är inget vuxna bara får från ett hål i väggen. Jag hade gladligen tagit fram dammsugare och disktrasa för en hundralapp när jag var ung. | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-01-18 20:44 | |
![]() | Jag tycker inte det är fel med att ge tillbaka i pengar om barnet gjort något bra. Önskar det varit så för mig, hade nog uppskattat pengar mer då. | |
| ViktorWig | 2010-01-18 20:46 | |
![]() | SiriusMusta, jag tycker inte att det är konstigt alls att barnen får pengar när de gör "vanliga" hushållssysslor hemma. Jag tror de lär sig att man måste jobba för att tjäna pengar och det inte alltid är så kul. När jag va liten fick jag göra mycket för pengar. Tvätta bilen, klippa gräset, måla huset, trädgårdssysslor mm. På så sätt har jag lärt mig att man måste jobba för att tjäna pengar. Tess08, 40 kronor i veckan å 15 bast, jag skulle strejkat iaf ;) | |
| Virvelie | 2010-01-18 20:46 | |
![]() | När mina var i den åldern fick de 50 kr i veckan, men fick då köpa allt godis själva. Ville de gå på bio eller nåt fick de spara ihop till det. Allt övrigt stod jag för. Sen har vi under åren ökat pengarna men också vad de måste köpa själva. Nu är mina 14 och 16. Den yngre har 400 i månaden och får stå för alla sina nöjen själv, och en del kläder, mest underkläder och billigare plagg. Båda får själva stå för mobilpengar. 16-åringen får studiebidraget och köper det mesta av sina kläder själv. Vi brukar dela om det ska köpas ex vis en vinterjacka eller nåt dyrare. Jag betalar också halva hans busskort. Med den äldre funkar det bra, har alltid gjort. Den yngre vette 17 om han nånsin kommer att kunna hantera pengar... Han är alltid black. Men han väljer själv.... Min förhoppning är ju att de ska lära sej att planera ekonomin och prioritera. Jag sparar dessutom på konto åt dem till körkortet, för jag vill att de ska ha sitt körkort när de blir 18, annars är jag rädd att det inte blir av. | |
| 1335991 | 2010-01-18 20:47 | |
![]() | Så här är rek Ålder Veckopeng Månadspeng 7 år 20 80 8 år 25 100 9 år 30 120 10 år 35 140 11 år 40 160 12 år 55 220 13 år 350 14 år 500 15 år 650 16 år 800 17 år 950 Dock finns det inga begränsningar. Gillar iaf One´s poängsystem! Att man skall hjälpa till hemma för att få pengar!Att veckopengen inte är ngt som man bara skall ha, man skall faktiskt förtjäna veckopengen! | |
| Virvelie | 2010-01-18 20:50 | |
![]() | Hemma hos oss finns massor av "jobb" man kan göra eftersom vi bor i villa som vi håller på att bygga ut. Det finns ett stående erbjudande om att hjälpa till om man vill tjäna extra pengar. Tyvärr väljer de sällan att göra nåt. | |
| annelille | 2010-01-18 20:50 | |
![]() | ... håller med apbur... barnen ska väl lära sig att hjälpa till för att det behövs, hjälpa för att man känner att man gör en insats.... inte för att de ska ha pengar...... | |
| Tess 08 | 2010-01-18 20:50 | |
![]() | Haha, jomen det är sant! Han får 40 kronor i veckan :) Han ringer iofs mycket sällan med mobilen och köper godis för kanske 15 spänn i veckan.... Jag skrev ju också att han kan få lite pengar till kontantkortet emellanåt, men inte ofta. Vi funderade ett tag på att vi skulle fylla det med 100 kronor/ månad, men det har vi glömt bort (kom precis på det) Egenskap... Jo, men om han aldrig skulle köpa kläder frivilligt tex så funkar det inte att han ska få så mycket pengar. Vi sätter över pengar varje månad till honom som han får när han blir myndig. Om vi säger såhär så har pengar aldrig varit ett trätoämne, varken mellan oss vuxna eller mot barnen. Det finns pengar även om det inte är mycket... och är det ingen big deal i familjen så är det lugnt! | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-01-18 20:52 | |
![]() | ViktorWig: det var inte så jag menade. Det är klart de är bra att de lär sig att man måste arbeta för att få pengar. Men också visa på att tvätt och disk är helt vanliga saker som även berör dem. Inte liksom "du får 50 spänn om du sätter disken". Jag tycker inte det är fel om barnen hjälper med disk och dukning tex. Sedan om man klipper gräset, skottar eller andra saker, så är det en annan grej. | |
| apbur | 2010-01-18 20:53 | |
![]() | Varför ska föräldrar lära barnen att man måste jobba för pengarna genom att sätta dem i arbete? Det är ju precis det man ska slippa inom familjen. Inom familjen ska man bry sig om varandra för att man vill, inte för att man ska få vinning i form av pengar. Jag fattar inte att alla missar den pedagogiska biten. Den är ju faktiskt oerhört viktig. | |
| annelille | 2010-01-18 20:53 | |
![]() | ....där har du ett praktexempel Virvelie...!.... ansvarskänslan försvinner iom att de känner inte att de behöver pengarna... alltså ställer de inte upp.... det är väl bättre att få dem att förstå att de gör en bra insats för någon annan om de hjälper till... medkänsla, empati, solidaritet.... utan att få pengar för det....=) | |
| apbur | 2010-01-18 20:54 | |
![]() | Och folk beklagar sig över att ungarna är egoister. Börja med att inte fostra fram egoister då. | |
| lycopersicon | 2010-01-18 20:54 | |
![]() | apbur: Så när tycker du att barnen ska lära sig att pengar inte kommer flygandes utan att man faktiskt måste jobba för att kunna försörja sig? Vi har bekanta där pappan tjänar sisådär en halv miljon i månaden. Han är VD på ett stort företag. Deras dotter har lite svårt att förstå det där med pengar och att det inte bara är att hämta nya i bankomaten. När hon är hos kompisar mitt i natten kan hon mycket väl ta taxi hem och ringa in till mamma som kommer ut och löser ut henne. Det kan vara taxiresor för en tusenlapp. Nu kommer hon aldrig att behöva jobba om hon inte vill, det finns pengar ändå, men för de allra flesta är det nog inte fel att lära sig att man måste jobba för att kunna köpa saker. De kan annars få en chock när de kommer ut i verkligheten... | |