Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| delta9 | 2010-01-20 09:54 | |
![]() | Ni som har läst Sluta-Röka böcker, vad är det som står i dom som inte är tips ala "Ge inte efter för suget!" eller börja motionera? Jag har märkt att motion bara ökar mitt röksug, att sysselsätta mig inte funkar så bra och att käka massa frukter och sånt inte heller fungerar. Ni som har lyckats sluta, har ni bytt ut det pundande (repedativa) mönstret att stoppa fingrarna mot läpparna och inhalera något som gör att hjärnan känner av ett rus mot något annat? T.ex "tvångsmässigt" pillande med något annat? Nästan överdrivet med motion? Hade vart kul att veta. Jag vill _verkligen_ sluta röka men vet inte riktigt hur, fast.. "Det är bara att sluta". Yeah, right :P | |
| snorklan | 2010-01-20 11:02 | |
![]() | Jag firade nio månader som rökfri för några dagar sen. Det tips jag kan ge dig är att bara låta bli att ta nästa cigarett. Fundera sen också på vem det är som bestämmer.. Du eller beroendet? Det skulle ju kännas rätt fånigt att stå som förlorare i den matchen, eller hur? För min del har jag inte ersätt rökningen med tuggummi eller annat, jag vill helt enkelt inte ha något substitut för det gamla beteendet.. och det verkar funka fint :) | |
| nettan23 | 2010-01-20 11:45 | |
![]() | Feströker bara :) Fattar verkligen inte vad exakt det är som gör att alkoholen framkallar ett sånt extremt sug? Ngn som vet? Mitt tips får väl bli att hålla dig undan alkoholen oxå tills abstinensen avtar ;) | |
| kajix | 2010-01-20 11:47 | |
![]() | delta9: bli gravid | |
| monew1 | 2010-01-20 11:48 | |
![]() | var full! Det är vidrigt med cigaretter på fyllan! | |
| verneta | 2010-01-20 17:21 | |
![]() | Till alla ni ovan som slutat: Bra jobbat!!!!! | |
| Ässät | 2010-01-20 18:10 | |
![]() | Tackar *niger fint* :) | |
| delta9 | 2010-01-20 20:56 | |
![]() | Nettan: Jag tror det är för att (alkohol (och sex mm) frigör endorfiner och leker lite med belöningssystemet och triggar b.la Dopamin-receptorerna/syst emet i hjärnan och nikotin är en sån lurig lömsk substans att den förändrar vår hjärna på det sätt att så fort vissa områden aktiveras så behövs den lilla kicken, och redan efter en öl så kan det bli riktigt jobbigt att röka. (För vissa nikotinister alltså) Riktigt *varför* har jag ingen aning om faktiskt. Jag har undrat samma sak. Grattis Snorklan! *Ger dig en Anonyma Rökare-nyckelring* Det tips alla ger är att strunta i nästa cigarett. Hade det varit så lätt hade jag gjort det för flera år sen faktiskt. Ibland går det konstigt nog bra att inte röka på ca: 3-4 dygn, men så fort jag råkar tappa en matbit från gaffeln så har jag en tendens att flippa ur helt omänskligt mycket och göra nästan vad som helst för att få nästa nikotinkick. Det låter kanske lite överdrivet, men det är det inte. Senast jag var utan cigaretter i några dygn t.ex så skulle jag städa och var på bra humör, sen råkade jag stöta i dammsugaren i en stol och sen slungade jag iväg stolen i soffan såden höll på knocka mig på tillbaka-studsen. Och det var bara en av absinensincidenterna. Och nej, jag har aldrig haft aggressiva tendenser i mitt liv förutom då det vart befogat. Jag blir ett monster utan cigg :P "Fundera sen också på vem det är som bestämmer.. Du eller beroendet? Det skulle ju kännas rätt fånigt att stå som förlorare i den matchen, eller hur?" Så sant som det är sagt. Det känns riktigt fånigt att förlora den kampen. Vad är det som gör att vissa fastnar lättare för nikotin medans andra har så lätt egentligen? Slutligen en fråga till er som lyckats slita er: Vad gör ni då suget kickar in igen efter en månad? Ett år? Fem år? Och hur länge sitter den abstinensframkallade irritationen i egentligen? | |
| bujum | 2010-01-20 21:13 | |
![]() | Jag slutade før snart 13 år sedan och jag var storrøkare - 40-60 om dagen. Helt pløtsligt så kænde jag bara att nu får det vara nog. Jag køpte en dosa snus før att ha om det skulle hjælpa mig att låta bli att begå mord. Sedan satte jag mig med en komplicerad stickning och stickade så stickorna glødde. Snusasken tog slut efter en vecka och sedan dess har jag inte smakat tobak. Fortfarande hænder det att jag drømmer att jag glømmer av att jag slutat och då får jag ångest, men det går øver efter en kort stund så det står jag ut med. Jag anser att man ska gøra sig av med nikotinet helt och inte gå øver till nicorett och helst inte snus heller. I mitt fall klarade jag mig med en enda dosa nær jag helt enkelt kænde att jag ville døda, men det går øver. | |
| delta9 | 2010-01-20 21:24 | |
![]() | Då jag blev tvingad att sluta röka i tre veckor av en anledning jag inte orkar gå in på så fick jag bara snusa. Bra! tyckte jag då, och tänkte att nu ska jag minsann försöka fimpa för gott. Dag 3. Fyra portionsnusar inne samtidigt. Haha. Diciplinmannen Delta :D Jag tror dig då du säger att man inte ska använda nicorette och såna preparat för jag anser inte att substititionspreparat hör hemma någonstans alls. Så ditt begär gick över efter bara en-två veckor med hjälp av en dosa? Haha. "stickade så stickorna glödde" :D Det lät roligt :) Ajja, jag ska försöka sluta röka, fast först ska jag faktiskt ta ett återfall eller vad man ska säga. hilfe | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-01-20 21:44 | |
![]() | bli fåfäng bli pank bli gravid bli intresserad av att ha bra smaklökar borsta tänderna ofta bli intresserad av att gå upp i vikt kolla på rökskadade lungor på nätet nyp dig själv hårt på handleden när du blir sugen ja,det finns mycket man kan göra. | |
| dragabol | 2010-01-20 22:04 | |
![]() | Fimpa till att börja med - fimpa mentalt också .. jag slutade för 15 år sedan i samband med en lunginflammation, det var bra att få andningssvårigheter.. tanken på att andas genom ett sugrör i jämförelse är ingen höjdare... testa det. | |
| snorklan | 2010-01-21 18:15 | |
![]() | Delta9.. suget har absolut kommit, men som jag sa tidigare.. det är bara att låta bli. Svårare än så är det faktiskt inte. Självklart kan du göra det svårt genom att tycka synd om dig själv som inte får röka, genom att hålla kvar vid tanken på röksug, sukta efter andra som röker.. Bestämmer du dig för att tänka på annat och inte klamra dig fast vid suget (som går över på ca. 10 sekunder..) så är det inte alls svårt. Lovar! Som sagt.. bestäm dig för att låta bli eller så fortsätter du vara en fjant som låter ett meningslöst beroende styra dig ;) | |
| Satyra | 2010-01-21 18:23 | |
![]() | "jaaa, läs boken "äntligen ickerökare". den funkar! jag lovar." Hm ... Har provat både antirökmedicinering OCH läst ovanstående bok, plus varit otroligt motiverad, eftersom jag är sångerska och gammal astmatiker så det funkar helt enkelt inte att fortsätta röka och ändå så gör jag det och kan uppenbarligen inte sluta. :-O Medicinen skulle funka på så vis att man efter ett par veckor skulle sluta vara röksugen, sa de. Icke då, jag var lika jävla röksugen ändå. Boken, vilken jag dessutom fick som ENDA rökavvänjningsråd/hjälp då jag var på KOL-undersökning på en lungklinik!!!, gav mig absolut NADA. Inte ett smacks skillnad blev det och kände det rent av som ett hån att så simpel psykologi som användes där faktiskt skulle kunna "bita" på en. :-O ... Hur som helst - många verkar ju klara av att sluta röka, vet inte varför jag inte klarar det. Och den där viljan ... eftersom den rena skära viljan inte infinner sig - utan det enbart är förnuftet som talar för att jag behöver sluta - så har jag då alltså försökt förnuftsvägen men det går ju inte heller, tyvärr. Så som det är nu väntar jag på att jag bara en dag ska känna att NU är det nog och slänger ciggen åt fanders. Någon annan väg verkar inte fungera på mig. Är mycket imponerad av er som klarar det!! Grattis till er alla!! | |
| delta9 | 2010-01-21 18:33 | |
![]() | Snorklan: Jag vet att suget kommer komma, det jag är intresserad av är att få konkreta tips på hur man ska undvika dom automatiska tankarna på att ta en cigarett då dom väl kommer. Hur gör du då allting känns bedrövligt och allting du ser, känner, tänker på relateras till cigaretter? Det är en sak att bestämma sig för att tänka på annat och "sysselsätta sig", och faktiskt göra det. Det vet jag för jag har haft bland annat amfetamin, bensodiazepin, alkohol, sutubexberoende i mitt liv som jag slitit mig från. Fast vad vet jag, ni som inte har varit missbrukare, eller har "missbrukarpersonlighet" kanske har det lättare att "bara sluta"? | |
| MisanA | 2010-01-21 19:06 | |
![]() | Jobbar inom landstinget och ett förslag är på gång om att rökare inte ska få bli opererade (akuta operationer undantagna förstås). Inget rökstopp = ingen operation. Ökade motivationen, kanske? :) | |
| snorklan | 2010-01-21 19:13 | |
![]() | Bra jobbat!! Du låter ju onekligen som en viljestark och tuff person, kan inte annat än att gratulera dig till ditt enorma arbete. Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre än att jag inte tillåtit tankarna ta över(för det är mer hjärnspöken än fysisk abstinens det handlar om). Du har ju redan verktygen att hantera detta med tanke på att kommit ifrån andra mycket svårare beroenden, så kanske är det så enkelt att du inte är redo än.. Jag har absolut tänkt tanken att jag vill sluta tidigare utan att lyckas (har rökt i 17 år..) men nu var det tydligen rätt tajmat. Så fortsätt föreställ dig ett liv utan ciggen så kommer nog den dagen (förhoppningsvis snart!) då du också kommer fimpa. | |
| delta9 | 2010-01-21 20:24 | |
![]() | MisanA: För mig är det ingen ökad motivation. Jag har själv märkt två små knölar under huden som inte fanns där förra året som jag inte vill ha undersökta just på grund av skräcken av att bli Tvingad (kodord: Tvingad.) att sluta röka för att få en behandling/operation. Så.. Fail!. :) Snorklan: Svårare beroenden? Där har jag svårt att komma på samma frekvens som dig faktiskt. Tack för att du säger att jag är stark förresten. Mina läkare säger stort sett raka motsatsen :) Grejjen är den att jag ser mitt liv som icke-rökare som ett liv med otroliga aggressioner och irritation för det är det jag associerar med att vara utan cigeretter och det är där flaskhalsen sitter om jag ska vara helt ärlig. Jag vill inte vara irriterad, jag avsjyr verkligen det. Jag var inte så irriterad och arg *nånsin* som innan första gången jag försökte sluta röka då jag var 18 och är 25 nu. Det är ingen lång tid att vara fast i nikotinmissbruk men det är tillräckligt för mig iallafall. Du säger att jag har verkltygen att komma ifrån andra svårare beroenden... Det säger inte jag. Det var "hur enkelt som helst" (obs. jag försökte i x antal år innan jag kom till 80%s frihet ifrån droger och alkohol, speciellt alkohol), men jag lyckades till 80% som sagt. Ja, jag tar fortfarande återfall. En dag på amfetamin varannan månad ungefär, och då lider jag av det också stort sett direkt då jag tagit skiten. Subutex har jag inte tagit sen 2008, tidigt -09, och inte heroin heller som tur är! Benzo tog jag senast senare halvan av 2009, efter att ha varit alkoholpåverkad och rent spontant p..ga alkoholens effekt märkt att en baklucka på en bil var upplåst och där låg en påse med utgågna mediciner, b.la Rohypnol och ett läkemedel med Nitrazepam som inte ens saluförs längre och återfallet var ett faktum. Fast det var ett bra återfall. Bra? Jag åt och rökte en karta rohypnol med flera Nitrazepam (ett av läkemedelna som innehåller nitra som inte saluförs längre) och faktiskt gick in på den lokala affären och, tro't eller inte, faktiskt Köpte mina matvaror istället för som näst senaste ågngen höll på slänga ut väktaren ur fönstret) och med det lärde jag mig det jag har vetat sen dag Ett. "ibland går det bra, men för det mesta går det åt helvete" Orsaken till varför jag skrev den intima detaljen är för att understryka det faktum jag upplever, att nikotinet är en drog som jag just nu inte känner att jag klarar av att sluta använda, och för att måla upp en kontrast om hur det är för Vissa personer. Inte för alla såklart. Men för mig, som individ. | |
| snorklan | 2010-01-21 20:27 | |
![]() | Shit.. vet inte ens vad jag ska svara.. Vi har inte riktigt samma referensramar du och jag :) Har inget vettigt att komma med förutom att önska dig lycka till med ALLT! Ge dig själv en fet spark i röven från mig om du funderar på dumheter.. | |
| delta9 | 2010-01-21 20:38 | |
![]() | Haha jag ger mig själv mer än en spark i röven varje dag då jag vaknar kan jag lova :) Referensramar är aldrig identiska, det är det som gör att individer skiljer sig ifrån och det är det som jag gillar med mänskligheten :) Men tack för dina ord, stavelser och böjningar. Jag kanske inte har svarat på varenda mening du har skrivit, men du har givit mig bra tips och funderingar ändå :) | |