Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Zizzzi | 2010-01-20 17:59 | |
![]() | Jag är agnostiker men tror på möjligheten att Gud(ar) finns - och att evolutionsteorin stämmer. Jag varken tror eller inte tror. Om Gud skapade världen - vem skapade Gud? Om 2 partiklar (eller vad det nu var) krockade och skapade universum - var kom de ifrån, och vad fanns innan dess? Måste det ena utesluta det andra när det gäller evolution och kreationism? (tittar man symboliskt på bibeln istället för bokstavligt, så beskrivs olika tidsåldrar istället för 7 dagar t ex) | |
| Stringmuskel | 2010-01-20 18:00 | |
![]() | Det är väl ändå så att hur liten möjligheten till evolutionen är så är oändlig tid tillräcklig för att skapa det som skapats här. Oändlig tid är beviset. | |
| Zizzzi | 2010-01-20 18:03 | |
![]() | Det universum vi har idag har inte funnits i oändlig tid. | |
| Kewla | 2010-01-20 18:09 | |
![]() | swingmatism: Vill börja med att säga att jag inte alls är obehaglig på något sätt :) Jag tycker det är väldigt konstigt att folk kan förkasta evolutionsteorin helt enkelt. Det finns så mycket som pekar på att den är san. Att mutationer förekommer vet man, och do mutationer som på något sätt gynnar djuren/växten/m.m kommer att föras vidare till kommande generationer tills den "svagare" genen är helt utrotad. Detta finns det belägg för. Hur mycket bevis finns det för att Gud skapade jorden och allt däri? och hur gjorde han detta? och hur kan det då uppkomma nya raser? | |
| fugi | 2010-01-20 18:13 | |
![]() | Just ordet teori missuppfattas väldigt ofta. Jag saxar från wiki: "Vetenskap: Komplex vetenskaplig slutsats och förklaringsmodell, alternativt system av desamma, till exempel Einsteins relativitetsteorier eller gravitationsteorin. I motsats till i dagligt tal används ordet "teori" inom vetenskapen inte som en nära synonym till ordet "gissning", utan en teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen" Vetenskap och religion går inte ens att jämföra, de förklarar helt olika saker. Läs gärna om vetenskapsteori om du vill lära dig mer: sv.wikipedia.org/wik...sk apsteori | |
| Stringmuskel | 2010-01-20 18:14 | |
![]() | Så klart att det inte finns någon gud!!! Om du var gud och helt plötsligt befann dig i universum, inte skulle du väl skapa en planet med massa konstiga varelser? Till vilken nytta? Nä, om det funnits en gud hade han skapat en kvinna till sig själv och kanske några polare och en pub sen hade han vilat. | |
| Kewla | 2010-01-20 18:16 | |
![]() | Stringmuskel: Haha ;D sant! | |
| Stringmuskel | 2010-01-20 18:17 | |
![]() | Sådana ÄR män, inget snack om det. ;) | |
| kajix | 2010-01-20 18:19 | |
![]() | gud har inget kön. till sin avbild skapade han adam OCH eva. | |
| Stringmuskel | 2010-01-20 18:20 | |
![]() | Fel faktiskt, han ska pade Adam till sin avbild. | |
| Zizzzi | 2010-01-20 18:21 | |
![]() | Om JAG vore Gud hade jag sannolikt gjort något i den stilen ja - men själva tanken med en gudom är väl ändå att den/det antas stå över oss vanliga dödliga? Talar vi för övrigt endast om den kristna guden här, eller om gudar i allmänhet? | |
| kajix | 2010-01-20 18:23 | |
![]() | 1 Mos 1:27 Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. | |
| Stringmuskel | 2010-01-20 18:24 | |
![]() | Gud i Sverige blir ju kristendomen men eftersom det inte finns någon så spelar det ingen roll. | |
| Stringmuskel | 2010-01-20 18:26 | |
![]() | Kajix läs igen (även om det är en saga) han skapade adam till sin avbild och sedan Eva av hans revben. Alltså inte Eva som replika efter han själv utan som en gåva till Adam. | |
| Zizzzi | 2010-01-20 18:27 | |
![]() | Stringmuskel - jag gör faktiskt ingen som helst skillnad på ditt envisa "Gud finns inte" mot en starkt troendes "Gud finns visst det"... Du kan inte säga med säkerhet att Gud inte finns lika lite som en troende med säkerhet kan säga att han gör det. | |
| kajix | 2010-01-20 18:27 | |
![]() | Läs igen själv. | |
| Stringmuskel | 2010-01-20 18:29 | |
![]() | Inte min mening att hacka på troende, alla får tycka som de vill. Jag vet att han inte finns, andra får tro/veta vad de vill. Detta är ju en diskussion. | |
| Zizzzi | 2010-01-20 18:35 | |
![]() | Jo, men är intresserad av definitionerna. Jag funderar på om det finns någon form av gudomlig kärna (jag är lite osäker på hur jag skall förklara det) - som inte behöver utesluta några som helst vetenskapliga teorier, utan tvärtom harmoniserar med dem. Det var framförallt därför jag frågade om det bara var den kristna (abrahamistiska kanske är bättre?) guden som räknades. | |
| Stringmuskel | 2010-01-20 18:39 | |
![]() | Kanske svaret (beviset?) ligger i att det enligt människan finns flera gudar. Detta skulle ju göra den teorin ännu mer osannolik. Att helt plötsligt i universum dyka upp några gudar som alla bestämmer sig för att Tellus är den planeten som man vill avla varelser på. Det finns miljarder planeter men alla gudarna väljer samma planet...troligt? | |
| fugi | 2010-01-20 18:45 | |
![]() | En gud eller något annat övernaturligt kan aldrig bli vetenskap då de inte är falsifierbara. | |