Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 518

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LisaLong2010-01-24 18:57
Antal inlägg: 2725

Nej det har du rätt i:) Jag önskar dig lycka till och hoppas ni kommer iväg, som du själv sa kan fjällen inte ens mäta sig med djurrikedomen i Alaska:)

YamahaJet2010-01-24 19:07
Antal inlägg: 2239

Fanster, den svenska fjällvärlden ska inte underskattas. Det enda som Alaska kan bjuda på som du inte kan se här är glaciärer och valar i fjordrarna. Men det kan du snabbt åka över till Norge om du intresserar dig för det.

I övrigt, vad gäller berg, fiske och allt annat så finns samma möjligheter här. Jämför exempelvis Sarek med bilderna från Lisas länk

www.outsideonline.se.../s arek.jpg

Här var vi
lissento.blogg.se/im...04 6040.jpg

Du säger vidare att det skulle bli en tvåveckorsresa. Att resa så långt som till Alaska för att stanna kortare tid är förstås vanskligt, problemet är då att ni

1. Om ni ska campa på egen hand kommer ni inte kunna avverka särskilt stor yta. Detta eftersom proviant för 2 veckor väger för mycket för att man ska kunna komma nånstans. Tänk bara på hur mycket toalettpapper det behövs och hur mycket plats det tar i väskan. Dessutom är två veckor för mycket för renodlad camping, det övergår från en naturupplevelse till ren utmattning. Du är kall, blöt, trött, hungrig efter en veckas vandring, det regnar och blåser men du har tagit dig sju mil från närmaste civilisation och bara tanken på att gå tillbaka den sträckan i det skick du är i får dig att vilja ta livet av dig. Det låter överkomligt när du läser detta varmt och mätt framför datorn, men detta ska inte underskattas.

2. Du föredrar att vara varm och mätt men måste då vara nära civilisation hela tiden, campa på samma plats i två veckor i princip. Skittråkigt

3. Du går på diverse guidade gruppresor med båt, flyg eller whatever. Resan består mest av transporter, pensionärer och ett tråkigt schema att följa. Du har inte friheten att göra det du tänkte.

Nu hade jag förvisso själv inte tvekat en sekund att redan imorgon åka på resan Lisa länkade till, om jag hade nån att göra det med, men jag hade ändock föredragit en resa till våra fjäll om det var camping jag var ute efter. Man har mycket större kontroll och möjligheter att göra vad man vill, i vilket tempo man vill. Om du inte har campingerfarenhet bör du prova med en mindre omständig resa till att börja med. Vi hade ungefär liknande visioner om camping men kom att bli helt utmattade, kalla och förstörda efter 24 timmar. Vi hade inte överlevt två veckor.

YamahaJet2010-01-24 19:13
Antal inlägg: 2239

Vad gäller björnfaran så ska den inte underskattas heller. Jag har ingen direkt erfarenhet men som jag förstått det är grizzlybjörnarna extremt mycket mer benägna att attackera människor än andra björnar. Därför flanerar alaska-borna i både bygd och vildmark med gevär, medan det är ovanligt i Sverige.

Jag hade personligen inte campat på egen hand två veckor i Alaska, enkom på grund av björnfaran.

ray jones 4e - Ej medlem längre2010-01-24 21:06
Antal inlägg: 24

Ok LisaLong, så du menar att bara för att det redan finns flertalet dåliga trådar på forumet, så kan man lika gärna starta en till?
Jag ser ingen logik i det.

LisaLong2010-01-25 10:18
Antal inlägg: 2725

ray jones 4e men du vet att man inte MÅSTE skriva i trådar man tycker är dåliga.
Yamaha Jet jag tror inte någon underskattar fjällen alls, men det finns ett rikare djurliv i Alaska. Och är man sen sugen på ett visst ställe så är det ju dit man vill:)

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-25 10:26
Antal inlägg: 1821

Jag har aldrig kampat i alaska, men hikat en del på the Appalachian trail som bitvis är björnrikt.

Problemet är mat och dofter. Ni riskerar att attrahera björnar i och med att ni har mat, helt enkelt. Bear Repellant (spray) är att rekommendera. Lokalbefolkningen har antagligen bössor med sig, men det är ju inget alternativ för er. Björnar kan vara ert minsta problem, vädret skiftar minst lika snabbt (och iblant extremare) än i svenska fjällen.

Ronny2010-01-25 11:44
Antal inlägg: 518

har sett den filmen och den var hemskt tragisk i slutet, riktigt hemskt. men väldigt bra och jag rekommenderar den verkligen.

jag tror att risken är väldigt liten för att bli uppäten av en björn. han levde ju som sagt väldigt nära björnarna.

monew12010-01-25 11:47
Antal inlägg: 231

man får se till att ha några liter blåbär med sig, man kan ju hälla ut dem lite strategiskt på marken, så det tar tid för dem att plocka upp!

Risotto - Ej medlem längre2010-01-25 17:09
Antal inlägg: 3069

Jag skulle inte ge mig ut i de trakterna obeväpnad och då menar jag inte att man är beväpnad om man har kniv i sidan.

monew12010-01-25 17:33
Antal inlägg: 231

beväpnad med blåbär menar du

fansterbanan2010-01-25 17:51
Antal inlägg: 265

jo man ska val hanga upp maten i ett trad en bit bort fick jag reda pa. men det ar som de flesta sager, det finns utpekade campingomraden dar bjornar sallan vistas, och dar manga tydligen aker och spenderar sin semester.
men yamaha du har nog ratt i att tva veckor skulle kannas lite for mycket som en evighet. det ar bara han som ar sa galen i friluftsliv kan ju nastan tanka sig att bo ute i skogen. men vi far val kompromissa.

fansterbanan2010-01-25 17:53
Antal inlägg: 265

monew
men du spela inte dum, klart att bjornar inte ater blabar.....alla vet ju att dom bara ater honing

Risotto - Ej medlem längre2010-01-25 18:11
Antal inlägg: 3069

Yamma, vad är det för fjälltur du har varit på? jag kollade precis min turdagbok då jag var i fjällen med min lillasyster 2000 och vi gick från Nikkaloukta till Abisko på nio dagar men hade planerat för ett antal fler.
Med tanke på att min syster precis hade gått ut nian det året så hade jag det mesta av packningen och all mat, min rygga vägde 28 kg vid framkomsten till Abisko. Med det vill jag säga att proviant för två veckor inte borde vara något problem om man har erfoderlig friluftsvana vilket man givetvis bör ha om man planerar en tur som ovan angiven.
Om man är trött och blöt efter 24 h. så beror det enbart på undermålig utrustning och erfarenhet, gå istället på tur med t.ex. Friluftsfrämjandet för att få vana och kunskap.

Den svenska brunbjörnen är samma art av björn som den amerikansmka grizzlyn (ursus arctos) men grizzlyn är större. De är också nära besläktade med isbjörnen men den är en ren predator medans de andra är blandätare.
Svartbjörnen finns inte i Sverige men är vanlig i Kanada och USA.

Nej jag skulle inte beväpna mig med blåbär utan något med lite mera krut i.

Miss Yoco - Ej medlem längre2010-01-25 18:35
Antal inlägg: 2521

Låter som en härlig resa.
Alaskas vildmarker skulle jag också vilja uppleva på detdär viset - om jag bara vågade, för jag skulle verkligen också vara rädd för grizzlyn.

Går det inte att genomföra resan på lite andra villkor? På ett mer säkert sätt? Ha en (beväpnat) guide med? Eller bo i stugor - om det nu finns några...fast då finns ändå faran kvar att möta björnen under vandringen...

Hursom, vore intressant att få veta fortsättningen...Vad ni bestämde er för... Om ni kom iväg. Hur resan blev osv...

Ja, jag såg filmen - eller var det kanske filmerna?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?