Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 783 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2010-01-26 18:00 | |
![]() | Nu är det tydligen klart, presskonferens 19.30. | |
| YamahaJet | 2010-01-26 18:06 | |
![]() | Spyker bekräftar köp. Det är helt omöjligt, måste vara rykten igen. Regression förklarade redan för ett år sedan att det inte finns något privat kapital alls som attraheras av Saab eftersom varumärket är värdelöst då det endast medför förlust. Ungefär som att Spykers aktie rusar på förvärvsspekulationer, även det måste vara en illusion. Rimligtvis bör en aktie rasa om det bakomliggande bolaget slängt investeringskapital i det svarta hålet som Saab är. Nä, Saab tillverkar bilar som ingen vill ha. I samma segment som Audi, Mercedes, BMW och andra olönsamma bilbolag. | |
| y not | 2010-01-26 18:43 | |
![]() | Intressant "Enligt nyhetsbyrån AFP har GM gått med på att sälja Saab till holländska Spyker Cars. GM uppger att de har gått med på att sälja Saab till Spyker enligt tv-kanalen CNBC. En talesperson från Spyker vill dock inte bekräfta uppgiften till AFP. " www.svd.se/naringsli...15 4895.svd | |
| Nassin | 2010-01-26 18:52 | |
![]() | Vi får väl hoppas att det här är en nyhet som inte dras tillbaka igen då... | |
| kajix | 2010-01-26 19:07 | |
![]() | Vad säger Collin? | |
| Malla13 | 2010-01-26 19:48 | |
![]() | Äntligen är det klart att spyker köper saab...Helt underbart...så saab kan leva vidare så vi saab älskare kan fortsätta köpa dessa bilar!! | |
| Skörbjugg | 2010-01-26 19:52 | |
![]() | SAAB, snart i en Polsk fabrik, inte nära dig. | |
| y not | 2010-01-26 20:23 | |
![]() | Eller varför inte Mexiko. Äntligen kan SAAB lansera den nya miljöbilen 9-4 ;) precis rätt i tid. "På kort och medellång sikt innebär affären att Saab lanserar sina färdigutvecklade modeller under 2010: nya 9-5 och 9-4x. Den sistnämnda är en stadsjeep som i praktiken tillverkas av GM i Mexiko som Saab får betala styckvis för." www.svd.se/naringsli...15 6183.svd | |
| mrperfect | 2010-01-26 20:44 | |
![]() | Collin är en värdig representant för Aftonbladet eftersom han är helt okunnig | |
| regression | 2010-01-26 21:52 | |
![]() | Yamahayet, på tal om prognoser och framtidsutfästelser så skummade jag igenom vår lilla diskussion från februari förra året. Den 24/2 2009 skrev jag följande: ''Antingen har ni rätt, att Saab är sjödugligt och kommer att gå med vinst 2011. Om detta är en rationell förväntning så kommer säkert någon sydkoreansk biltillverkare gå in som ägare under året. Ingen skulle uppskatta detta mer än jag (och ingen skulle uppskatta detta mindre än Robert Collin, haha, ser verkligen fram emot en ny halvrasistisk och asienfientlig krönika från honom när detta händer). Men om detta är fallet finns det ingen anledning för mig som skatteägare att äga en bilfabrik.'' Jag får nu ge dig rätt (kanske, det känns som det är femtioelfte gången vi gör bokslut i den här frågan) och degradera mig själv till förste Robert Collin-bevakare. Hur känns det? | |
| kermis | 2010-01-26 22:49 | |
![]() | Mest av nyfikenhet, eftersom jag är noll insatt men.... Är det klart att Spyker behåller produktionen i sverige? Så länge det inte står i nåt kontrakt att de måste göra det så tvivlar jag en stund till på att några jobb är räddade... Med våra skatter och arbetsgivaravgifter skulle jag själv välja i princip vilket annat land som helst om jag hade så många anställda som Saab har i Sverige. | |
| regression | 2010-01-26 22:52 | |
![]() | ''Är det klart att Spyker behåller produktionen i sverige?'' Nej. Jag tror folk jublar för att det ser ett självändamål med att det finns ett bilmärke som heter Saab. Lite som i varg-tråden. | |
| YamahaJet | 2010-01-27 06:32 | |
![]() | Nja, förutsättningen för att Riksgäldens lånegaranti ska gälla får ju antas vara att produktionen behålls i Sverige. Därtill är Sverige Saabs största marknad, och en produktionsflytt skulle således lämna ett stort avtryck i försäljningssiffrorna. Därmed inte uteslutet att en flytt sker längre framöver - man kanske gör det stegvis i smyg som Volvo PV - men jag vågar ändå hoppas att det inte är en risk inom det närmsta årtiondet. För övrigt tror jag att Maud Olofsson är världens sämsta människa. När finanskrisen bröt ut deklarerade hon att inga bilproducenter skulle tillåtas gå omkull. Då blev det istället uppenbart att svenskarna inte ville ha någon exportindustri eftersom vi tror att vi kan blogga oss till tillväxt istället, och regeringen tvärvände i frågan. Plötsligt skulle inte Saab ha "en enda av skattebetalarnas kronor" vilket däremot riskkapitalister i Kauphting och Carnegie fick, samt utländska investerare genom svenskt lån till Island så de ska klara sina åtaganden gentemot internationella fordringsägare. En årslång smutskastning av Saab påbörjades där Maud tillsammans med Regression anförde bristen på köpare som argument för att Saab inte bör existera, redan innan GM deklarerat att varumärket är till salu. En vecka senare fanns sisådär tio intressenter. Smutskastningen fortsatte dock och Maud tillsammans med Reinfeldt ägnade sig åt att förklara hur Saab tillverkade bilar som ingen vill ha. De drog för mycket bensin. Hon menade att något annat än personbilar ska tillverkas i Trollhättan och menade istället att vindkraftsindustrin var på frammarsch och något som regeringen skulle kunna tänkas stödja - man ville istället finansiera vindkraftverk som ingen ville ha. Saabs bokslutssiffror användes även flitigt som argument och man kan konstatera att det inställsamma svenska folket blev experter på företagsekonomi lika hastigt som klimatförändringar. Även motorjournalister, Regression och diverse politiker kände sig så fruktansvärt slipade när de i krönikor redovisade Saabs förlustsiffror och menade att Saabs nedläggning var det bästa som kunde hända Sverige eftersom vi nu hade mer tid att ägna oss åt innovationer inom IT och miljöteknik. Detta helt orkritiskt utan att granska hur övriga utlandsägda storbolag redovisar siffror i Sverige - ungefär likadant som Saab Automobile AB. Efter att aktivt under ett års tid ha förstört Saabs varumärken och försäljningssiffror, så tvärvänder regeringen än en gång och försöker samtidigt plocka poäng även hos Saab-anhängarna genom att faktiskt ställa 4 miljarder i lånegarantier. Det gick även så långt att Maud igår berömde Saab för att vara i framkant när det gäller miljö och säkerhet, medan det dittills hette att Saab tillverkade omoderna bränsleslukande miljöbovar som ingen ville ha. | |
| Ftang - Ej medlem längre | 2010-01-27 07:07 | |
![]() | Den sjunkande skorven SAAB hålls flytande ännu en kort tid. Sen går SAAB i konkurs, lånen ska betalas och vi skattebetalar får betala notan på ca 4 miljarder. Vinnarre är Spyker ägare förstås som ser till att plocka undan miljarderna innan konkursens. Förlorare är alla svenska skattebetalare! Fyy faan, för korkade och naiva politiker! | |
| skogstorparn | 2010-01-27 07:19 | |
![]() | "Spyker rapporterade sin första och enda årsvinst 2006. Men då anklagade holländska finansinspektionen bolaget för att ha friserat siffrorna – och det Spyker visade sig ha gått med förlust då också. I början av 2007 uttryckte revisorerna Ernst & Young öppet tvivel om Spyker överhuvudtaget skulle överleva utan nytt kapital. Uttalandet fick investerare att oroas över Spykers framtid. Senare samma år fick Victor Muller avgå som vd. Ett drygt år senare återkom han." låter ju tryggt,eller hur..men, men kan väl bli bra kanske..hoppas | |
| YamahaJet | 2010-01-27 08:30 | |
![]() | Den som skrev ovanstående artikel bör snarast bli av med sitt journalistkörkort. Den holländska högsta domstolen har förklarat Spykers bokslut från 2006 vara fullt korrekt, och resultatrapporten från perioden har återställts till sitt ursprungliga skick. "Zeewolde, The Netherlands, 24 April 2009 - Today, the Dutch Supreme Court ruled in AFM's challenge of Spyker Cars N.V.'s 2006 Annual Accounts. The Dutch Supreme Court rejected the appeal lodged by the Autoriteit Financiële Markten (AFM) [..] In this ruling, the Enterprise Section of the Court of Appeal rejected every single objection that the AFM had raised against Spyker's 2006 Annual Accounts." www.spykercars.nl/do...Sp yker.pdf Bokslutet www.spykercars.nl/do...s_ 2006.pdf | |
| regression | 2010-01-27 09:23 | |
![]() | Jag får då och då känslan av att Yamaha har en oplockad gås med mig. ''En årslång smutskastning av Saab påbörjades där Maud tillsammans med Regression anförde bristen på köpare som argument för att Saab inte bör existera'' Det ÄR ju ett argument för att Saab inte bör existera? Jag skulle till och med säga att bristen på ägare definitionsmässigt är kriteriet för att ett företag inte existerar. Likaså är Spykeraffären ett argument att varumärket bör existera -- om de bara hade haft ett eget kapital i ryggen. Det har de nu inte, utan det behövs statliga lånegarantier via EIB. Min utfästelse för ett år sedan att privat kapital inte attraheras av Saab (eller speciellt många andra bilmärken) är ju naturligtvis fortfarande giltig. Det är fortfarande oklart varför staten skall tillhandahålla garantier till en specifik affär och inte till hela banksystemet -- om det nu rör sig om en skadeskjuten kapitalmarknad. Att Reinfeldt och Maud (och jag?) skulle ligga bakom devalveringen av Saabs varumärke tar jag med en nypa salt. Däremot är Mauds inkonsekvens tecken på ett svagt politiskt beteende (stödet till nästan-banken Carnegie var också ganska omotiverat, det har jag skrivit förut, och det är en helt annan diskussion). Att nu tillhandahålla lånegarantier kan tolkas som att Spyker faktiskt haft lite mer kreativa planer för Saab än GM, som regeringen säger, men det tror jag inte på (och säkert inte du heller). Det är snarare en valårseffekt. Detta gör mig genuint orolig. När det sedan gäller tolkningen av de negativa siffrorna så känns ämnet ganska tröttsamt. Det är möjligt att GM friserar siffrorna. Inget av de motiv som du eller någon annan anfört verkar dock stämma (Sverige har lägre vinstskatt än både tyskarna och jänkarna, till exempel). Det är emellertid ganska ointressant. En ''slipad'' förhandlare torde inse Saabs värde om det hade funnits något, i alla fall när alla dokument lagts på bordet. ''Tio intressenter'' är knappast en rättvis beskrivning av läget. Det sista halmstrået låg i en mycket apart riskkapitalist, den enda som följde med till slutet. Uppbackad av svenska staten, förstås. | |
| YamahaJet | 2010-01-27 10:36 | |
![]() | Ja, men både du och Maud använde finns-inga-köpare-argumen tet innan GM ens deklarerat att Saab är till salu för att därmed påvisa hur fruktansvärt dåligt detta bolag är. Det är detta jag stör mig på. Saab har attraherat privat kapital såtillvida att investerare ändå riskerar stora summor affären. Saab attraherar därmed privat kapital. Volvo PV är ett annat varumärke som inte heller attraherade privat kapital då köpet finansieras av kinesiska staten via Geely. Volvo PV har heller typ aldrig visat vinst i Sverige, men har trots dessa likheter inte allmänhetens och politikernas förakt. Jag har för övrigt aldrig anfört vinstskattargument som förklarning till Saabs bokslutshistorik. Jag har istället menat att vinster bokförs i de länder där ägarna är börsnoterade och således har aktieägaransvar - inte någon procentenhets skillnad i vinstskatt. Både GM och Ford har för övrigt dragits med förluster och negativt kassaflöde i åratal - att redovisa någon större vinst alls i dotterverksamheter och skatta på välbehövligt kapital hade varit vanskligt. Med det inte sagt att Saab egentligen varit en kassako. Om Sverige har en lägre vinstskatt än Tyskland, och man endast flyttar vinster beroende av skattesats, varför envisas DHL med att redovisa sina miljardvinster i Tyskland medan den svenska verksamheten visar nollresultat år efter år? | |
| eriksarehag - Ej medlem längre | 2010-03-30 23:31 | |
![]() | www.youtube.com/watc...p; index=51 Jag säger bara SAAB | |