Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 571 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 14:36 | |
![]() | Ja, det tror jag med apbur. Efterssom man har det svårare att hantera vardag, stress, rutiner osv. | |
| Satyra | 2010-01-27 14:47 | |
![]() | Jag tror inte det har ökat, bara fått ett namn och mer uppmärksamhet, samt bättre behandlingsmöjligheter. (Precis som med olika ångestsyndrom). Däremot kan jag tänka mig att problemen för en person med t.ex adhd blir mer omfattande i och med den höga samhällstakten. Prestationskraven på alla möjliga områden är högre idag. På "min tid", när jag gick i grundskolan (1971-80) så fanns det Obs-klasser. Dvs. små klasser för elever som av en eller annan anledning inte kunde tillgodogöra sig traditionell inlärning och/eller fungerade i större grupper. Är rätt övertygad om att det var just elever med adhd, eller liknande diagnos. Tror/tycker att det var ett bra system med Obs-klasser. Både för de elever som fick gå där (och alltså fick mer uppmärksamhet/hjälp) och för oss andra elever. (Även om just namnet Obs-klass kanske klingar lite illa idag?!?...) | |
| nippertippan | 2010-01-27 14:55 | |
![]() | vad är socialt betingad adhd? Intressant tråd förresten | |
| hafferlaffen - Ej medlem längre | 2010-01-27 14:59 | |
![]() | mollee, du tycker inte att adhd har med autism att göra, men det ingår i vad som kallas autismspektrumstörning, detta begrepp kommer att bli allmänt inom sjukvården . det är dessutom vanligt att man har flera av dessa neuropsykiatriska "störningar". och naturligtvis finns det svårigheter i olika grad... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:01 | |
![]() | Ja, men man BEHÖVER inte ha autism för att ha diagnosen ADHD. Det kan vara sammakopplat, men det är absolut inte givet | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:02 | |
![]() | Det finns säkert inget som heter socialt betingat. Men det jag menar med det är att vissa barn som växer upp i ohälsosamma miljöer som missbrukande föräldrar löper större risk att uppvisa symtom som man kan ta för ADHD men som i själva verket beror på miljön. | |
| Minta | 2010-01-27 15:03 | |
![]() | ADHD och autism är inte samma sak men båda är neuropsykiatriska funktionshinder. Autism/aspergers syndrom faller inom autismspektrat. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:06 | |
![]() | Precis! | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:08 | |
![]() | Brokenstring: När man gör en adhd utredning märker man nog ganska snabbt ifall personen lider av adhd eller om personen är miljöskadad. Man får ingen diagnos eller medicin om det visar sig att personen inte lider av adhd eller annat neuropsykiatrisk funkionshinder. | |
| apbur | 2010-01-27 15:09 | |
![]() | Exakt Minta, jag undrar om det finns någon koppling alls mellan de olika tillstånden. Kan någon styrka detta? | |
| Snoosy | 2010-01-27 15:10 | |
![]() | ADHD finns med all säkerhet hos en stor del av befolkningen. I olika faser. Många av ''oss'' har nog inte fårr diagnosen. Alla har säkert någon eller flera i sin omgivning som aldrig kan ta det lugnt. Utan måste alltid ha ett fullspäckat schema. En del kan inte vara tysta, utan pratar i ett. En del skapar med sin sjukdom. På olika sätt. Vill nog påstå att 80% inom konstyrket. Människor som syns i media i överlag har adhd. Men det är inte negativt menat. Tror samhället behöver dessa människor för att gå framåt. | |
| RITAD | 2010-01-27 15:11 | |
![]() | Det finns en förening som heter Attention, där kan ni läsa en hel del. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:17 | |
![]() | Tyvärr så tror jag inte det stämmer mollee. Att utreda ADHD är inte det lättaste, det finns inget självklart prov som visar att det är ADHD. Det är tvärtom väldigt svårdiagnoserat. Enligt mina erfarenheter så har många barn med orolig hemmiljö samma problem som barn med ADHD och de kan oftast förväxlas. Jag har lång erfarenhet av arbete med dessa barn och har även suttit med vid många utredningar. | |
| s2visby | 2010-01-27 15:17 | |
![]() | Gränsen mellan att ha AD/HD och inte ha det är hårfin i dagens samhälle. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:18 | |
![]() | skriver som en kratta,,det ska givetvis stå ofta och inte oftast. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:19 | |
![]() | Grejen med adhd är att man har svårt att slappna av, koncentrera sig när de har många bollar i luften eller finner saker ointressant, hantera sinnesuttryck, sköta rutiner, hantera stress, kontrollera impulser osv. Därför är det svårt för personer med adhd att ta in allt för mycket information som dagens samhälle kräver. Jag tror att det är därför många med adhd blir arbetsnarkomaner, drömmande, insnöade i intressen osv, för det får dom att hålla sig sysselsatt med något som hjälper dom att glömma vardagen runt omkring sig för en stund.... | |
| Satyra | 2010-01-27 15:21 | |
![]() | Snoosy - att konstnärsyrken/kreativite tsbehov oftare ses hos människor med olika ångestsyndrom är ju välkänt, men att det skulle ses fler med adhd, eller liknande diagnoser just där har jag aldrig hört eller uppfattat det som. Och eftersom jag själv ingår i och alltid umgåtts med musiker/konstnärer kan jag i alla fall ur eget perspektiv säga att jag inte känner någon med adhd i den gruppen människor, eller ens någon med adhd-liknande diagnos/symptom. Däremot MÅNGA ångestdrabbade. Men det kanske bara är ur min egen lilla erfarenhetssyn på det hela - bland andra skapande människor kanske det är som du säger, vad vet jag. Har bara inte hört den kopplingen förut. | |
| spider_f | 2010-01-27 15:21 | |
![]() | Molle, det är nog snarare så här att när man gör en utredning om en person har adhd eller inte, så tar man endast hänsyn till om personen uppvisar de specifika särdrag som en adhd-person bör uppvisa exempelvis koncentrationssvårigheter . Om det sen har miljömässiga orsaker eller beror på biologiska anlag bryr man sig inte så mycket om faktiskt. Man utgår bara från symptomen. Adhd är bara ett namn man sätter på människor som är ovanligt bråkiga eller inte kan sitta still osv. så mycket mer komplicerat är det inte. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:22 | |
![]() | BS: Jag tror att man märker det efter x- antal samtal hos en psykolog eller klinik där de tar reda på olika faktorer som kan bidra till personens tillstånd. Sen får man göra olika test som mäter bland annat koncentrationsförmåga mm. Jag har själv gjort ett sådan test.... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:23 | |
![]() | spider: "Adhd är bara ett namn man sätter på människor som är ovanligt bråkiga eller inte kan sitta still osv. så mycket mer komplicerat är det inte." Ja, tyvärr är det den uppfattningen folk har om adhd. Tragiskt. | |