Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 492

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2010-01-29 07:57
Antal inlägg: 3557

Bitte-vad tänkte du att vi skulle lära av det? Vi vet väl alla att Norrland ärväldigt stort och självklart förstår väl även dom flesta att dialekten skiljer sig mellan dom olika delarna men om man kommer från tex Göteborg som jag själv gör och aldrig har varit Norr om Gävle och heller inte känner folk från olika delar av Norrland då är det svårt att höra skillnad. För mig är det Norrländska alltihop. Precis som Spanska för dom flesta människor låter som spanska oavsett om personen är från Argentina ,Spanien, Columbia eller tex Chile. För mig låter det väldigt olika och jag hör direkt vilket land en person kommer ifrån på uttalet. Jag kan dock inte skilja på dom olika dialekterna inom ett land.

TomasLeonard2010-01-29 08:28
Antal inlägg: 1563

Norrländska är bäst, folk som mår dåligt är alltid trevligast. ;=)

devilseye2010-01-29 09:14
Antal inlägg: 224

Man kan ju bryta ner dialekter till väldigt lokala "dialekter" om man vill. Som regel så behöver man ju någon anknytning för att skilja dessa åt. Exempelvis så skiljer sig skånskan i Helsingborg och Ängelholm där jag bor sig åt en hel del trots ett blygsamt avstånd på 3 mil. Och alla som varit i Piteå och Luleå vet ju attd et är en ganska radikal skillnad i norrländskan dessa städer emellan. Men det måste du ju varit på nära håll för att förstå. De felsta kan ju höra att det finns en skillnad mellan dessa om man ställer två personer bredvid varann samtidigt och jämför, men i alla andra fall kommer det stämplas som "skånska" respektive "norrländska". Så att kalla norrländska för norrländska är nog så man uppfattar det i resten av Sverige. Sen beror det ju naturligtvis på intresset också. Själv är jag väldigt intresserad av dialekter och då är det en annan sak. Beror antagligen på att jag flyttat runt och haft anknytning till flertalet delar av Sverige. Men många av mina andra vänner är hopplöst ointresserade och hör knappt skillnad på Skånska, Halländska, blekingska och delar av småländskan.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?