Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-02-03 17:41 | |
![]() | ArgsintEva, är det inte du som köper möss för att ge till dina ormar? De får ju inte dö av ålderdom. Och bli mat. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-02-03 17:42 | |
![]() | Håller med apbur. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 17:44 | |
![]() | Går det inte att skriva avtal där köparen förbinder sig till vissa villkor? | |
| leftyson - Ej medlem längre | 2010-02-03 17:44 | |
![]() | tss, vem ska kolla det? lägenhetspolisen? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 17:49 | |
![]() | De som köper smådjur ofta kan förr eller senare bli uppmärksammade för det. Hörde om en som köpt en kattunge häromkring och någon tid efter varit i samma område igen och velat köpa en kattunge. Någon kände igen honom och undrade vad som hände med den första katten. Då stack han tror jag och polisen kopplades in. Visade sig att kattungarna blev ormmat. (källa: byskvaller) | |
| lill-katja | 2010-02-03 17:50 | |
![]() | Man kan väl vara ärlig om varför man köper djuret åtminstone... För vissa är det kanske ok att höra att ens lilla älskling ska serveras som tilltugg. För andra inte. Sedan är väl anledningen till att folk blir upprörda ganska självklar. Här i Sverige är marsvinen våra små polare, som man myser med och har som sällskap. Vi käkar dem inte här, som man gör på andra ställen. Orka bli sned över att folk blir upprörda. Det är väl bra om man engagerar sig lite vetja. | |
| socionom | 2010-02-03 17:51 | |
![]() | "-Det var lite taskigt, säger Mariella, dotter i den peruanska familjen i programmet. " AAGHAGAHAHAHHAHA | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-02-03 17:54 | |
![]() | Nödvändigt att döda ett marsvin för att äta det, hur mycket kött är det ens på det? | |
| micro113 | 2010-02-03 17:56 | |
![]() | lill-katja Vi har kaniner som polare också -- likafullt äter vi kaniner i Sverige, så jag har svårt att se att just marsvin skulle vara så upprörande. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-02-03 17:56 | |
![]() | man får väl se detta fall som vägledande, och att man framledes när man säljer ett husdjur får se till att noggrant skriva in vad man förväntar sig av köparen, t.ex. "marsvinet får ej användas för matlagning" eller "kaninen får ej tvingas hoppa över hinder". Det här är uppenbarligen ett inte tidigare uppmärksammat problem, men jag misstänker att det inte är första gången latinamerikanska personer har köpt marsvin för att tillaga dem på blocket. | |
| Baphomet_ - Ej medlem längre | 2010-02-03 17:57 | |
![]() | inte mycket, men ska du äta det så måste du nog döda det först.. | |
| micro113 | 2010-02-03 17:58 | |
![]() | Larvbrud Nej, sådana avtal är inte bindande. Djur är egendom, ungefär som bilar eller skor eller vad som helst. När man ingår köp kan man inte stipulera en massa om vad som skall hända i fortsättningen, inte ens förköpsrätt är bindande i avtal om djur -- utan ses endast som önskemål. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-02-03 18:00 | |
![]() | Djur och civilrätt känns helt klart som ett underutforskat område, åtminstone för mig. | |
| hojjo | 2010-02-03 18:00 | |
![]() | Jag har lite svårt för att bry mig om sånt här. Om dom köper ett marsvin får dom väl göra ungefär vad dom vill med det? Nyhetsvärde? | |
| micro113 | 2010-02-03 18:01 | |
![]() | kafountine Du har missförstått betydelsen av ordet husdjur, husdjur betyder tamdjur och inte keldjur. Vi äter alltså normalt husdjur. Husdjur eller fä kallas djur som människan tämjt och/eller domesticerat, och utnyttjat för att bland annat få mat och hjälp med tyngre arbeten. Exempel på husdjur är ko, får, get, kanin, hund, katt, gris och häst. sv.wikipedia.org/wiki/Hus djur | |
| apbur | 2010-02-03 18:05 | |
![]() | Det var ett liknande fall för ett tag sen som togs upp i media. Tydligen en person som utgav sig för att vara en hästköpare som ville ha sällskap åt sin andra häst. Det var några hästägare som sålde sina hästar för en billig penning till personen för att de trodde hästarna skulle bli sällskapshästar. Tror de var otjänliga som ridhästar. Hästarna gick till slakt och de förra ägarna blev mycket upprörda. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 18:06 | |
![]() | micro: Ja jag vet inte... Vet bara att det finns färdiga blanketter /avtal att hämta om man t ex ska vara fodervärd på en häst. Jag har också för mig att jag känner folk som påstått att de har sålt djur under förutsättningarna att köparen ska höra av sig om de planerar att sälja djuret vidare. Har till och med för mig att vi köpt en hund där det fanns diverse villkor. Men detta kanske inte gäller ändå. | |
| apbur | 2010-02-03 18:07 | |
![]() | Jag är också osäker på om inte avtal är gällande om man har flera vittnen osv. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-02-03 18:07 | |
![]() | micro113 . . . jaja . . . men du fattade ju vad jag menade . . . dessutom komma med wikipedia där vem som helst kan skriva vad som helst . . . nä nä . . | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-02-03 18:08 | |
![]() | Jag snackar om moral . . . inte om några lagar. | |