Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2010-02-09 17:08 | |
![]() | "Gamla hundar kan visst lära sig att trivas med nya människor." Håller med Gnupp i det. Sirius - Nej, det ser jag inte alls som en ökning av den chansen. Att man HAR x antal tusen att kunna punga ut snabbt är väl ingen som helst garanti för omvårdnad. Varför skulle det vara det? Finns väl massor av människor som skulle passa ypperligt som hundägare utan den pengabufferten att ta till. Försäkringar/mat och annat en hund behöver kan man portionera ut så att det inte blir så kännbart för ekonomin, så sådana argument som att "då har man inte heller råd att ha hund" är lika mycket skitsnack det, enligt mig. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-02-09 17:11 | |
![]() | Tror du missuppfattade mej Satyra. Jag menar givetvis inte att ett hem är bättre för att man har pengar, att de skulle kunna ta hand om hunden eller ge den mer kärlek en nån annan.. Själv är jag urfattig och har en katt som jag ger allt:-) Det jag menar att man sållar bort folk som inte är ute efter ett husdjur utan kanske vill sälja det vidare och tjäna pengar på den eller använda i värsta fall till andra skumraskaffärer som vi såg nyligen när ett marsvin blev till mat tex. | |
| apbur | 2010-02-09 17:13 | |
![]() | En "hyperallergi" som kommer i vuxen ålder är väldigt ovanligt om man i övrigt är en frisk person. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-02-09 17:15 | |
![]() | Jag tänkte mer på "att få allergi". Nu uteslöt jag ålder och sånt. | |
| apbur | 2010-02-09 17:22 | |
![]() | Jag antar att TS redan utrett sin allergi och konstaterat allergin mot hundar. Allergiker kan tåla vissa strävhåriga raser, fast det verkar inte rimligt om man är så svårt allergisk. | |
| Summer Wine - Ej medlem längre | 2010-02-09 17:44 | |
![]() | Jag saknar min blandras tik, som gick bort förra sommaren. Om jag var säker på att den rasen går bra ihop med mina katter, så kunde jag ge ett bra hem till din hund. Mina katter gick jättebra ihop med min tik, men inte alltid med min sons hund som kommer på besök ibland,. Den ena katten är god vän med denna hund, men den andra katten håller sig borta hemifrån så länge min sons hund är hos oss. | |
| Satyra | 2010-02-09 18:38 | |
![]() | BrokenString - Nej förvisso, jag förstår din synvinkel, men jag menar istället att det säkert finns en hel del superseriösa, kärleksfulla, tidsinnehavande människor utan tusenlappa-pengabuffert som då inte KAN ta hand om hundar/djur, som i det här fallet som behöver omplacering fort, bara pga det. Det är det som stör mig, för jag tror inte att risken ändå är så stor att folk köper hundar för att sälja vidare och på så vis tjäna pengar på dem. Tror risken är större att man missar en massa kärleksfulla människor och hem genom att lägga för stor vikt på priset på hunden. | |
| Charleymar | 2010-02-09 18:47 | |
![]() | Kolla med uppfödaren till 2-åringen om de kan tänka sig att ta tillbaka honom. Kolla oxå om det kan finnas fodervärdar i stället för att sälja. | |
| andromas | 2010-02-09 18:55 | |
![]() | Min syster har tagit över en hund för ett halvår sedan ungefär. 1:a ägaren talade med syrran i telefon flera gånger innan hon bestämde sig och hon lämnade själv av hunden så hon kunde se hur han skulle få det. De skrev avtal om att hunden inte får säljas eller lämnas vidare utan att 1:a ägaren informeras och får möjlighet att ta tillbaka hunden. Det påminner ju lite om fodervärdskap. Min syster hade nog inte haft råd att betala någon större summa .. Hunden har det emellertid kanonbra! Kolla med uppfödaren som chareymar skriver är nog också en bra idé. Lycka till! | |
| molusken - Ej medlem längre | 2010-02-09 21:27 | |
![]() | Charleymar: Uppfödaren till en blandras som tar tillbaka den??? Tillåt mig småle. | |
| wildcard | 2010-02-09 22:40 | |
![]() | molusken: Hur menar du nu? Förtydliga dig gärna... TS: Tråkigt med dina hundar och din allergi. Jag har en kompis som tog över en hund som var två år. Det har gått jättebra, hon (hunden alltså) var lite nervös i början men är nu världens gotjej som förstår "allt" som husse säger. Hon är SvenskDansk Gårdshund/Husky/Stövare och Schäfer(?) och den klokaste hund jag vet. Där hade det inte varit ett problem att lämna tillbaka till uppfödaren, det var bara så att min kompis och hunden blev intresserade av varandra och bestämde sig att prova ett tag, som tur var! Lycka till! Annonsera på blocket och i tidningar, träffa de tilltänkta ägarna flera gånger i olika situationer. Om de är intresserade och kloka så låter de dig vara ganska "besvärlig". | |
| molusken - Ej medlem längre | 2010-02-09 22:49 | |
![]() | En människa som föder upp blandrasvalpar brukar inte vara så seriös att den tar tillbaka en tvåårig hund!! Om det varit en riktig registrerad kennel så hade jag inte tvekat att ge det rådet eftersom många har livslång "service" till hundköparna, men att "blandrasuppfödare" har det tvivlar jag skarpt på. | |
| wildcard | 2010-02-09 22:53 | |
![]() | OK! Då förstår jag hur du menar men jag håller inte med dig om att alla blandraskennlar är oseriösa, dessa kan många gånger vara precis lika seriösa som "inavlarna" förlåt, linjeavlarna är. MEN det är OT, tyvärr inte denna tråden! | |
| mattieh - Ej medlem längre | 2010-02-09 22:59 | |
![]() | Kan man inte punga ut några tusen för att köpa en hund så är ju frågan om man öht. kommer ha råd med lämpligt foder för hunden på en månadsbasis plus pengar till försäkring/ev. olyckor eller sjukdomar. Blandrasuppfödare är i regel mindre seriösa, men det betyder inte att det finns undantag, det är värt att höra av sig iaf. Är det en blandras längre bort än andra generationens så kan du med största sannolikhet glömma ALLT som har med seriositet att göra dock. | |
| molusken - Ej medlem längre | 2010-02-09 23:04 | |
![]() | Sen beror det lite på var den är köpt också. Säljare på sidor som blocket är väl inte de seriösaste uppfödarna direkt, vare sig det gäller renras eller blandraser. | |
| Saltnarv | 2010-02-09 23:08 | |
![]() | Blandras eller inte blandras. Tänk om folk skulle vägra ge råd till mulatter?????? Nääääe. | |
| cokki | 2010-02-09 23:41 | |
![]() | Finns de som har *kennel* och är hur oseriösa som helst. Bara avlar och avlar på dessa stackars hundar. En skaffar honan kompisen skaffar hanen..hur oseriöst är inte det. Den enda annonseringen som finns just nu är blocket...Och där finns många seriösa uppfödare. Man måste ju träffa uppfödaren och titta på sin hund innan man köper den. Har själv en hund från blocket blandras t.o.m och seriösare finns nog inte. Hon vill höra hur det går mellan varven och ska fixa valp träff i sommar. Nä blocket behöver inte alls vara dåligt...har bara fått ett dåligt rykte. | |
| LisaLong | 2010-02-10 09:33 | |
![]() | Vänd dig till en kennel eller SKK, du ska absolut INTE avliva den stackars hunden bara för du är allergisk anser jag. Det finns faktiskt också effektiva mediciner mot allergi. Vem har sagt att en 2 årig hund ej kan byta hem? Det är m a o skitsnack. Hoppas du gör det rätta för hunden och hittar den ett hem | |
| La bruja | 2010-02-10 09:42 | |
![]() | Vänd dig till ett hundstall eller liknande. Dom kan ha en bra lösning. | |
| Minta | 2010-02-10 09:54 | |
![]() | Är du säker på att du är allergisk mot hund? Det är ovanligt att vara allergisk mot hund även om det förekommer. Det är ebtydeligt vanligare att vara allergisk mot katt och häst. Kor har också päls, men det finns ingen som är allergisk mot kor. | |