Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 829

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nypa - Ej medlem längre2010-03-17 15:44
Antal inlägg: 17

Man passar sig för vaccin...

skrabban2010-03-17 15:47
Antal inlägg: 1031

Jag tog sprutan och mådde inte dåligt ett dugg förutom lite svullnad och ömhet på stickstället. Är man normalt inte sjuk så är svininfluensan inte farlig. Oftast är det de som har andra bakomliggande sjukdomar som drabbas svårt av svininfluensan. Är man fullt frisk tror jag inte man behöver vara rädd. Ska även ta den andra sprutan när det blir auktuellt och om den behövs.

Risotto - Ej medlem längre2010-03-18 01:02
Antal inlägg: 3069

Nypa, precis min nställning också, det är dumt att peta i kroppen en massa onödigt skit om det inte är på allvar.
Skrabban, eftersom att jag uppfattar dig som en person i en riskgrupp efter vad du skriver så är jag glad för att du har fått möjlighet till att ta vaccinet, jag hoppas du slipper influensan med hjälp av det.

allida2010-03-18 01:08
Antal inlägg: 296

nope och ingen jag vet blev sjuk

Eldbiten2010-03-18 01:09
Antal inlägg: 38

Tillhör högriskgrupp. Ingen spruta. Jag smet undan argumentationerna med den bekväma ursäkten "Är äggallergiker.". Hade inte tagit sprutan om annars heller, riskgrupp eller ej.

Ässät2010-03-18 01:10
Antal inlägg: 4824

Jag tog inte sprutan och jag är sällan sjuk så.. ja jag klarar mig nog.

CrazyQ2010-03-18 02:47
Antal inlägg: 602

www.betapet.se/forum...-0 #1172769

CrazyQ2010-03-18 03:06
Antal inlägg: 602

Dessutom har jag varit frisk ca 2 veckor från början på nov till slutet på jan. Skitkul vinter! Jag har hostat hela vinter i princip. Utvecklat astma, måste ta Pumicort 2 ggr dag och Bricanyl.

Så jag rekomenderar verkligen till vaccination!

bj-olle2010-03-18 04:17
Antal inlägg: 3350

en av mina bröder och hans fru är sjuksköterskor i norge. dom hade nåt skitintressant att säga om svininfluensan. synd att jag inte kan komma ihåg vad det var...

bj-olle2010-03-18 04:20
Antal inlägg: 3350

eldbiten, har du nyss skaffat bild eller är jag bara ouppmärksam?

janne1212122010-03-18 07:13
Antal inlägg: 4722

Tog sprutan och märkte inte ens av dem. En av anledningarna till att så många av er som inte tog den klarade er, var att vi andra tog vårt ansvar. Hade självklart blivit en annan smittspridning annars. Sen har det självklart varit av betydelse att allmänhygienen blivit så mycket bättre p g a hysterin.

Risotto - Ej medlem längre2010-03-18 07:32
Antal inlägg: 3069

Jag tror att det är rent bullshit att det beror på er "godhjärtade/lättlurade" som tog sprutan att vi som inte gjorde det inte blev sjuka. Ni är lika lurade i den frågan som ni blev då ni lät er påverkas till att ta sprutan i första läget. Jag blir rent ut sagt förbannad på ett sånt korkat uttalande vilket försöker göra oss olurade till någon form av utav bättre vetande människor räddade stackare. Det är befängt!
Troligt är snarare folks goda immunförsvar, ökad hygieniskt ansvar (egoistiskt men ändå) och att denna ifluensa inte var värre än vanlig influensa för andra än de i riskzonerna. Så lägg ner det där tugged om att de som tog skiten i armen "räddade" oss andra.
Jag kan sannerligen inte förstå varför det ska skjutas in ett främmande virus i kroppen då antikroppar mot det antingen inte behövs eller kan produceras av den egna kroppen? vaccin och läkemedel ska man vara försiktig med och inte spruta in i kroppen hej vilt bara för att Regeringen har sponsrat en läkemedelsproducent och sen måste spilla ut allt på befolkningen.

Nej lägg ner det där tugget och låt mig bestämma själv över vad som ska in i min kropp och inte!!
Käka mögelost istället och få i er penicilin på det sättet, det är dessutom trevligare.

ingson2010-03-18 08:43
Antal inlägg: 4285

Öh, nu tror jag inte att mögelost eller penicillin hjälper mot ett virus.

Det ska ju göras en utvärdering mellan de länder som valde massvaccinering och de länder som valde riskgrupper och de länder som valde bort vaccinering helt och hållet.
Ska bli intressant att se om det kan dras några långtgående slutsatser. Jag tvivlar..

janne1212122010-03-18 08:47
Antal inlägg: 4722

Risotto du verkar vara mer än lovligt okunning när det gäller vaccination. Att du lever idag beror troligen på att du när du var liten blev vaccinerad mot ett antal olika dödliga sjukdomar. Klart att du själv ska få bestämma hur du vill ha det, men om du hade vetat vilka följdsjukdomar som kan komma ur en vanlig influensa hade du kanske varit mer ödmjuk. Vaccinationer och penicillin är två saker som gjort att medellivslängden ökat så dramatiskt framför allt i I-länderna.
Ät du din mögelost och tro att du får i dig penicillin på det sättet (förresten penicillin hjälper inte mot virus som orsakade svininfluensan, men det känner du väl inte till).

-Nephelia-2010-03-18 08:49
Antal inlägg: 1217

Aha, vi är två läger nu, de lurade och de olurade.

Själv tog jag inte sprutan, jag väntade på att de som inte tillhörde någon riskgrupp skulle få signal för 'fritt fram att ta sprutan' men jag upplevde inte att den signalen någonsin kom. Ville inte trängas före dem som tillhörde riskgrupperna. Och sedan tystnade allt kring svininfluensan.

Nu ska vi inte glömma att vaccinering av vissa sjukdomar lett till att de nästan utrotats och många har sluppit dö eller bli allvarligt sjuka i onödan.

Jag väntar också med stort intresse på utvärderingar...och slutsatser.

mc haakon2010-03-18 09:07
Antal inlägg: 34

Grejen är väl att man kunde stoppa spridningen ganska bra tack vare att så många faktiskt vaccinerade sig. Sen chaussade ju såklart media upp hela grejen och skrämde skiten ur folk. Men jag tror iaf att man har kunnat begränsa smittan just tack vare vaccineringen av så pass många människor.

ankabarn2010-03-18 09:33
Antal inlägg: 174

själv tog jag vaccinet pga min tidigare sjukdom, sen låg jag tvårsjuk i 9 dagar. hurra för det vaccient......

mc haakon2010-03-18 09:46
Antal inlägg: 34

Det är ju sånt som kan hända med alla vaccineringar. Tråkigt att du blev sjuk men det kan ju har varit så att du skulle blivit ännu sjukare om du hade åkt på influensan.

ArgsintEva2010-03-18 09:52
Antal inlägg: 248

Vår familj tog den , vi är 5 personer ....INGEN fick nån biverkning....
Min sambo har Diabetes och jag Astma...sen barnen är ju barn...
Undra vad det är som gör att vissa får biverkningar och vissa inte ???

Pialina2010-03-18 09:54
Antal inlägg: 665

Jag tog vaccinet, men först för en dryg vecka sen (blev först sent möjligt för vuxna utanför riskgrupper i Finland och sen var jag sjuk, hade för viktiga saker framför mig för att riskera att bli sjuk av vaccinet, glömde bort det osv.)

Jag hade absolut tagit vaccinet mycket tidigare om det varit möjligt. Var inte speciellt skoj när en dryg tredjedel av eleverna låg sjuka på en gång, i vissa klasser långt över hälften. Många vuxna i skolan också (jag var i skolan endast första veckan det var så, annars hade jag kanske inte klarat mig undan.)

Mamma berättade om en bekant som är insatt i såna här saker (inte läkare, utan forskning kring gener etc) och att han för en vecka sen sade att han är övertygad om att det kommer en andra våg och att den blir kraftig och att han tyckgte att man absolut skulle låta vaccinera sig om man inte gjort det. Förhoppningsvis har han ju fel, men...

Känns också bra att ha tagit den med tanke på andra. Tex har jag en väninna som riskerar att bli oerhört sjuk om hon får svininfluensan och visserligen är hon nu vaccinerad, men det ger ju inte skydd till 100%.

Fram till sista mars kan man bli vaccinerad (det gäller på några orter vet jag, vet inte om det är så överallt).

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?