Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Linders - Ej medlem längre2010-03-29 11:31
Antal inlägg: 1943

Men det här är ju ett lättlöst problem, bara alla investerar sina kosingar i kinafonder! Aktiebolagen i Kina gör vinst, och vi kvittar ut pengarna! :D

bj-olle2010-03-29 12:02
Antal inlägg: 3350

hmmm... för fem år sen när jag hade en tio spänn kvar på kontot tänkte jag att jag skulle invstera i en fond. japanfonden var billig att köpa in sig i, så jag tänkte köpa en andel och se hur det gick för den. nästa dag utbröt kravallerna mot japanska konsulatet i shanghai, så jag tog det som ett tecken...
sen hade jag tänkt att när räntorna vände uppåt efter finanskrisen skulle jag starta olles bank, som skulle låna ut pengar mot ränta/timme, och sen ha billiga skådisar som bara står i bankkön och tar skitlång tid på sig. och ha en hedgefond som investerar i framtidskontrakt i elvis-memorabilia. kunde ha blankat saab och försäkrat lånet med elvis-singlar (mer stabil bransch än bostadsrätter, antar jag). det hade varit coolt, men hyfsat omoraliskt antar jag. inget vidare entrepenörskap här..

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-03-29 12:31
Antal inlägg: 5809

Volvo har i utlandet sett som en säker och bra bil i många år. Den myten kommer ju att försvinna för gott nu.

HumbleBug2010-03-29 12:35
Antal inlägg: 1836

"Volvo har i utlandet sett som en säker och bra bil i många år. Den myten kommer ju att försvinna för gott nu."

1. det är ingen myt.
2. kineserna gör inte saker sämre, bara billigare. Om de har tekniken och vill behålla varumärket kan Volvo mycket väl fortsätta att vara lika säker.

"Men det här är ju ett lättlöst problem, bara alla investerar sina kosingar i kinafonder! Aktiebolagen i Kina gör vinst, och vi kvittar ut pengarna! :D"

Finns det inge jobb här har folk inte råd att satsa pengar på Kina-fonder. Jobben måste alltid gå i första hand.

waliop2010-03-29 12:49
Antal inlägg: 203

Idag vet vi att utbildning, produktutveckling osv har sitt högsäte i kina och indien. Tänk om kineserna faktiskt vill snygga till sitt rykte? Dessutom tror jag att billiga arbetskraften försvinner allteftersom ett land utvecklas dvs kanske sierra leon är nästa billiga arbetskraft, massproduktions land?

Att volvo ÄR ett så pass starkt varumärke att kina får en skjuss i goodwill?

HumbleBug2010-03-29 13:10

"Idag vet vi att utbildning, produktutveckling osv har sitt högsäte i kina och indien. Tänk om kineserna faktiskt vill snygga till sitt rykte? Dessutom tror jag att billiga arbetskraften försvinner allteftersom ett land utvecklas dvs kanske sierra leon är nästa billiga arbetskraft, massproduktions land? "

USA ligger på Kina för att förändra Kina från låglöneland. Säkert handlar det om politik, eftersom de har lånat enormt mycket pengar av Kina och befinner sig nu i ett rätt märkligt beroenbdeförhållande.

Men tro inte att kineserna vill förlora företag och därigenom sina viktigaste inkomster. Kina har dessutom många problem att ta hand om innan landet kan förändras. Jag tänker då mest på infrastruktur, växande klassklyftor, att stora delar av Kina saknar tillräckligt med vatten m.m. Kina är ett stort land med många problem helt enkelt.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-03-29 13:23

Det handlar ju inte om att de lyckas leverera en produkt som är lika bra. Det handlar om att köparen blir försiktig och avvaktande. En svensk har ett rykte om att göra säkra och hållbara produkter. Det har inte kineserna.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-03-29 13:25

Ja, Kina HAR många problem de måste lösa först . . . DÄRFÖR kan de inte göra samma produkt som vi gjorde.

HumbleBug2010-03-29 13:31

"Det handlar ju inte om att de lyckas leverera en produkt som är lika bra. Det handlar om att köparen blir försiktig och avvaktande. En svensk har ett rykte om att göra säkra och hållbara produkter. Det har inte kineserna."

Vad har allmänna rykten och dina egna fördomar att göra med den reella produkten? De importerar tekniken och kunskapen. Materialet har de redan.

"Ja, Kina HAR många problem de måste lösa först . . . DÄRFÖR kan de inte göra samma produkt som vi gjorde."

Jag förstår inte riktigt logiken i detta resonemang....

psilvin2010-03-29 13:40
Antal inlägg: 9

Jag tycker det här är fantastiskt bra, om Kineserna flyttar volvo så blir en drös svenskar och några européer arga. Vilket förhoppningsvis skapar en ovilja att göra affärer med Kina, som för övrigt alla länder borde sluta med.

Dessutom så slipper vi Volvo som bilmärke, och de svenska konsumenterna kan fokusera på att köpa bilar baserat på hjärna istället för hjärta. Volvo är en okej bil, men med den prislappen så borde första handsvalet ligga på något annat märke för de flesta..

Så helt enkelt är det här en Win win situation

Dyslekso2010-03-30 23:21
Antal inlägg: 8945

www.ladda-upp.com/bi...42 /tji-che

chuchford2010-03-30 23:42
Antal inlägg: 80

psilvin: Flyttar Volvo nu sin produktion till Kina så lär mitt kära Floby bli en spökstad! Det blir loose loose för mig det.
En massa fina människor skulle få sparken och en era skulle gå i graven. För att inte tänka på alla som jobbar med Volvo här i regionen, transportörer, underleverantörer o.s.v. Falköpings kommun är en håla redan nu och försvinner Volvo så lär vi ha färre jobb här än i Bengtsfors.

HumbleBug2010-03-31 01:04

"www.ladda-upp.com/bi...4 2 /tji-che"

Det är japanerna som inte kan skilja mellan R och L. Reta inte kineserna för japanernas tillkortakommanden.

Dyslekso2010-03-31 11:12

HumbleBug, det borde ha stått "Woerwo" istället för "Vorvo", antar jag, men de uttalar det fortfarande med "R".

HumbleBug2010-03-31 11:39

Nej, det gör dom inte. *insert roll eyes smiley here*

Dyslekso2010-03-31 11:57

Är du go eller? Har du sett tecknen för Volvo?

Dyslekso2010-03-31 12:08

Du kanske ska upplysa oss alla om hur mittentecknet uttalas?
www.chinesenames.org...vo lvo.html

HumbleBug2010-03-31 12:11

Aha, du menade uttal från kinesiska tecken. Ok, då är jag med. Trodde du menade att de inte kunde skilja mellan R och L.

Dyslekso2010-03-31 12:15

Aha. Hur säger de "Stockholm"?

HumbleBug2010-03-31 12:17

Du länkade ursprungligen inte till uttal på tecknen. Du länkade till "Vorvo - värdens bästa bir", vilket bara är dumt. Det finns faktiskt en rätt stor skillnad där - om de inte kan uttala Volvo, eller andra ord med R och L, korrekt. Eller hur de själva stavar.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?