Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 776

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sarvid2010-03-30 19:18
Antal inlägg: 3

Kul sida! Jag undrar hur många bilder man egentligen får skicka in för anmälningsavgiften 50 kr? På startsidan står det 10 men på sidan där man ska registrera sig står det 5.

Baronessan_2010-03-30 19:42
Antal inlägg: 44

Egentligen är det 5 bilder men det står på förstasidan att man får skicka 10 pga att vi vill fylla på bildbanken fort så att då bildköpare kommer bli mer intresserade om vi har många bilder.

De som anmält sig har dessutom fått ett mejl där vi berättar detta.

sarvid2010-03-31 09:50

Om jag får lägga in 10 bilder för 50 kr, så tycker jag det verkar lite dyrt med 30 kr per bild sen efter det. Bildbanken växer ju fortare om man kan lägga in fler bilder utan att det ska kosta så mycket, och det är ju bra för er också. :-) Har ni inga paketpriser eller nåt?

Baronessan_2010-03-31 10:30

Jag vet men det är svårt att veta så här i starten. Som jag sa förut så är det inte meningen att man bara ska kunna kasta över hela sin bildmapp till oss så något måste vi ju ta och det står också att man kan ringa oss så att vi kan komma överens om ett pris om det är många bilder. Det är ändå lite pyssel att få ut bilderna och numrera dom. Vad skulle vara rimligt?

L8872010-03-31 11:05
Antal inlägg: 57

Jag tycker det är dumt att allt ska kosta pengar. Hur betalar man? Till ett bankkonto eller med kort? Ska man ta upp sitt bankkort eller logga in på sin internetbank varje gång man vill lägga upp en bild eller vara med i tävlingen? Det känns dyrare om man måste betala ofta. Höj medlemspriset en aning i stället, eller egentligen tycker jag 50 kronor är lagom.
Ni tjänar ju pengar på att sälja andras bilder. När någon vill köpa en bild tar ni väl en viss procent av summan? och fotografen ska självklart också ha en viss procent.

Baronessan_2010-03-31 12:31

Man betalar antingen via Payson (kort) direkt på nätet eller via bankgiro (tar 3 bankdagar) precis som en räkning.

Medlemspriset är lågt för att alla ska kunna vara med.

Ja vi tjänar pengar om bilder blir sålda... 10%! Bildbanker har en förmåga att ta större delen av kakan vid såld bild, det ska inte vara så här hos oss.

Jag tror vi ligger i botten på skalan gällande hur mycket vi tar av fotograferna jämfört med andra. Egentligen är hela tanken med sidan att allt ska vara billigt för fotograferna och att våra inkomster ska komma från reklambannrar.

L8872010-03-31 13:06
Antal inlägg: 57

Jag är ingen expert, men på många bildbankssidor är det gratis att bli medlem. Det kanske kostar pengar att lägga upp bilder på vissa sidor, men själva medlemsskapet är gratis.

Baronessan_2010-03-31 13:11

Kolla omdet både är gratis och att man får skicka in hur många bilder som helst. För det är det jag inte tror annars kan man ju få miljoner bilder.

Baronessan_2010-03-31 15:21

Vad tror ni om tex 500:- för 50 bilder? Är det skäligt?
Vill ju helst inte att folk skickar varesig en bild eller tusentals så om en bild kostar 30 som nu men om man skickar 50 kostar det 500 och sen får vi fundera på om någon frågar om 1000 bilder.

sarvid2010-04-01 16:03

Ja, det låter väl vettigt tycker jag i alla fall.

Snurt2010-04-01 19:07
Antal inlägg: 1304

Tycker nog att det ska vara gratis att bli medlem och ladda upp tex 10 bilder, vill man ladda upp flera, kan man ju betala. Mostphotos tar 50% men är gratis, de har ett par miljarder bilder. Att sätta nummer på bilderna med makro tar ju ingen tid.

Baronessan_2010-04-01 21:46

Ja prissystemet är det svåraste så här i starten. Jag har gjort en fråga på startsida angående detta. Kan ni gå min och rösta/tycka till vore jag jättetacksam.

Baronessan_2010-04-01 21:50

Glömde länken
www.ivosfoto.se/

Wilmar2010-04-01 22:25
Antal inlägg: 30

Varför skulle nån vilja köpa amatörbilder när det finns massor av professionella fotografer och bildbyråer som säljer deras bilder. De senaste decennierna har det gått dåligt för fotobranschen för att amatörer och proffs lägger ut sina bilder gratis och fotografens hantverk underskattats.

Baronessan_2010-04-01 22:29

Om du tex gåt till nordicphoto så kostar deras bilder från 1.200kr och uppåt.

Men du som amatörfotograf kommer aldrig in i det bolaget, deras krav är för höga.

Baronessan_2010-04-02 09:39

Först vill jag tacka alla som mejlat till os med råd och önskemål!

Vi har lyssnat på er och gjort det möjligt att bli gratismedlem. Vad tror ni om detta upplägg?
www.ivosfoto.se/

ewokerna74 - Ej medlem längre2010-04-02 10:23
Antal inlägg: 323

Wilmar: För att det finns massor av duktiga "amatörer" där ute, som bara inte har fått sina bilder godkända av någon annan sida alt. inte tänkt på att försöka med det ens!
Sen, som fotograf, kanske det är lätt att ge upp när man kommer till en sida med 87000 foton, som kunder kan välja mellan. Hur ska man synas liksom?
Som kund kanske du letar efter ett billigare alternativ till de 1200:- som en redan etablerad firma tar för en bild, förutom att du kanske kan hitta en bild som ingen av konkurrenterna redan använt.

En del av "amatörerna" har kanske till och med tagit bättre bilder än vad ett proffs gör, just för att den personen kanske inte tänker bara på ljus, skärpa, andra inställningar osv osv utan tar rena ögonblicksbilder med känsla istället för bara teknik! Min morbror är en av dem och jag ska puscha honom att lägga ut bilder eftersom han tar helt underbara annorlunda bilder, inom de flesta kategorierna.

Baronessan_2010-04-02 13:03

Precis ewokerna74, det var det som fick oss att starta den här sidan. Man har ingen chans som ammatörfotograf. Vi försökte vid olika tillfällen men våra bilder höll inte tillräckligt "hög klass".

Sen räcker det ju med att titta på tex bilderna i ett korsord så förstår man att det inte behövs ett proffs till alla plåtningar. En bra idé eller ett annorlunda motiv kan vara gott nog.

kvaturglon - Ej medlem längre2010-04-02 13:04
Antal inlägg: 472

Ja, men vad ska man fota med nu för tiden.
Mörkrumstiderna är ju förbi :(

Baronessan_2010-04-03 10:26

En vanlig (inte alltför billig) digitalkamera duger.
Ca 6-7 megapixlar ska vara tillräckligt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?