Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 411 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildcard | 2010-04-12 12:40 | |
![]() | ...jag tror också att Björn Ferry har tillgång till all världens dietister och kostrådgivare och han åker 8 mil skatinglopp på denna kost, ja han inte bara åker det utan han vinner det. MEN: du har en poäng Broken: om man vräker i sig kopiösa mängder fett, så kommer till slut kurvan att vända och man börjar gå upp i vikt igen om man inte rör sig i motsvarande mängd. För mig är det dock inte det som är det "vikt"-iga, jag struntar i vikten, äter gott, rör på mig en hel del och mår skitbra. Jag hade läskiga blodsockerfall tidigare, jag mådde pyton av dem både fysiskt (svimfärdig) och psykiskt (skitförbannad vid hunger). Dessa finns inte idag och det är det som är den stora vinsten för mig OCH framför allt min familj! | |
| Engla Mark | 2010-04-12 12:49 | |
![]() | Broken String; Ja, jag förutsatte att du är naturligt normalviktig. Av den enkla anledningen att den typ av kommentar jag triggade som mest på i ditt inlägg brukar komma från just den kategorin. Det var en förutfattad mening och högg jag i sten ber jag om ursäkt. Jag delar wildcards erfarenheter och åsikter... | |
| pawis | 2010-04-12 12:52 | |
![]() | Jag äter enligt LCHF! Det gör jag för att jag tror på den dieten. Vi stoppar i oss alltför mycket socker och kolhydrater, som i stora mängder kan vara skadliga för vår kropp. Kroppen behöver inte producera eget insulin bl.a. - vi är så duktiga på att stoppa i oss för att det ska vara så. Hur "rent" är margarin t.ex.? Eller det omtalade Becel? En massa kemikalier som ska göra det mjukt och se fint ut!! LCHF handlar inte bara om att gå ner i vikt, utan att kroppen ska blir "normal" utan kemikalier och tillsatser som vi egentligen inte mår bra av! Sen finns det de som är extrema i sin kosthållning, och vill de vara de så är det upp till var och en. Jag äter "ren" mat, inga tillsatser av E-nummer och minimerar kemiska tillsatser så gott det går. Ägg från frigående höns, ovanjordgrönsaker, naturell yoghurt, bär som jag plockat själv etc. etc. Det här har medfört att min mage mår mycket bättre, mina allergiutslag är så gott som borta och jag behöver inte de starka medicinerna längre för dessa. Jag är piggare, mer allert och känner ett lugn inombords som jag aldrig känt förut! Den som tror att LCHF är skräp och nått som def. inte är bra för våra kroppar - den är nog inte såååå insatt i vad LCHF egentligen handlar om!!! | |
| Lillstölla | 2010-04-12 12:54 | |
![]() | Broken String Men jisses, inte fasen går LCHF ut på att vräka i sig kopiösa mängder fett!! Tror nog att det är baserat på dina egna fördomar mer än vetenskapliga fakta det där. Faktum är att mina föräldrar faktikst äter mindre mängd mat nu på LCHF än de gjorde när de åt vanligt eftersom bröd till exempel inte ger någon långvarig mättnadskänsla. | |
| Aerodynamic | 2010-04-12 13:03 | |
![]() | Jag kan bara säga utefter mina personliga erfarenheter att LCHF verkligen inte fungerade för mig. Höll på 2 månader, men jag gick snarare upp i vikt (1-2 kilo), och blev mkt hängig, magen blev hemsk, mådde illa, fick svårt att koncentrera mig osv.. Och då följde jag inte dieten extremt heller. Jag som tidigare brukade promenera 1h/dagen fick verkligen kämpa för att orka ens en halvtimme. Jag tror i alla fall att jag mår bra av bröd (grovt) och andra kolhydrater för att fungera, givetvis är långsamma kolh. att föredra. Sen undviker jag alltid socker, godis och snacks oavsett övriga matvanor. Men de personer som LCHF-dieten/livsstilen funkar på är det bara att säga grattis till. :) Nu har mår jag bra och äter lite allt möjligt, men i lagom mängder + motion. Undviker dock pasta, ljust bröd, läsk och sånt. | |
| pawis | 2010-04-12 13:05 | |
![]() | Bra Lillstölla!! Du har fattat det här... Det står överallt att man kan äta hur mycket som helst, bara det är så fett som det går att få. Men precis som du säger, "äkta" mat och den mat våra kroppen är byggda för att äta - gör att man inte äter så mycket, man äter tills man är mätt helt enkelt. Och oftast klara man sej bra på det utan några mellanmål etc. Man är mätt länge och kroppen mår bra!! | |
| wildcard | 2010-04-12 13:14 | |
![]() | Aerodynamic: Jag kände mig också hängig i början, inte lika länge som du, dock, kanske ett par veckor... det beror (något förenklat) på att kroppen ställer om sig från sockerförbränning till fettförbränning. Det låter som om du kör LCHF nu (möjligen undantaget mörkt bröd, då?), vad är skillnaden menar du? Håller i övrigt med Lillstölla och pawis, jag äter inte heller kopiösa mängder fett, jag vet inte var folk får det i från att vi skulle sitta och skeda i oss smör och grädde hela tiden? | |
| Anieschka | 2010-04-12 13:19 | |
![]() | Människans kropp är inte gjord för alla dessa helfabrikat och snabb-pasta snabb-ris, som bara ger kroppen tomma kolhydrater. Eskimåerna tex äter nästan bara lchf-baserad kost. De har inte de sjukdomar som finns i alla andra länder. Tallriksmodellen aka/socialstyrelsen som rekomenderar oss alla att äta 8 skivor bröd om dagen är sponsrade av alla stora livsmedelkedjor. Tyvärr är vi alla indoktrinerade av att allt som socialstyrelsen säger är lag. Vi får lära oss detta i tidig ålder tex från hemkunskapen i högstadiet. Annika Dahlqvist, som är den som är mest känd och förknippad med LCHF, blev stämd av alla andra läkare samt socialstyrelsen, men blev friad i domstolen då hon hjälpt 97 procent av hennes patienter att blir friska. | |
| Cherry___ - Ej medlem längre | 2010-04-12 13:22 | |
![]() | Jag är helt övertygad om att man går ner i vikt av LCHF-dieten. Det är nämligen i huvudsak i kolhydrater man finner kalorier och det är kalorier som ger viktökning. Minskade kalorier=viktminskning. Så ja, det finns självklart hälsovinster med dieten. Och att du behöver mindre insulin som diabetiker och anhängare av denna kost är av precis samma anledning. MEN!, den höga andel fett som du äter i LCHF innehåller inte bara det så kallade "bra" fettet, fleromättade fettsyror som omega 3,6, 9. Det innehåller också det fullkomligt förkastliga mättade fettet, som lagras in i blodkärlen och leder till hjärt- och kärlsjukdomar såsom kärlkramp, hjärtinfarkt och stroke. Det mättade fettet kan också leda till metabolt syndrom som påverkar kroppen på olika sätt. Så, vill man gå ner i vikt - använd denna diet. Men var väl medveten om vad du utsätter kroppen för! Är riskerna värda hälsovinsten? | |
| wildcard | 2010-04-12 13:35 | |
![]() | "den höga andel fett som du äter i LCHF" Hur hög är den, tror du? Kan det vara olika för olika människor eller finns det en mängd fett som man automatiskt får i sig bara man utesluter mjölmat? | |
| Anieschka | 2010-04-12 13:38 | |
![]() | Hahahaha... jag håller med Wildcard... varför ska fettmängden bli större när man äter lchf... ? hur mycket fett är det då inte i bröd, och andra vego-rätter?? | |
| Aerodynamic | 2010-04-12 13:41 | |
![]() | Wildcard: Jag kanske var lite vag i min beskrivning- men jag menar att jag äter det mesta andra kolhydrater nuförtiden (alltså inte LCHF) förutom just pasta (som jag av någon anledning mår illa av) och snacks, och undviker för mkt fett (äter dock mkt makrill, lax och avokado, så jag är inte fettskrämd). Jag är medveten om hur kroppen ställer om sig till fettförbränning, eventuellt även hamnar i "ketos", men jag tkr två månaders trötthet/andra problem var en indikation att min kropp inte mådde bra av det. Cherry__: Du säger att: "Det är nämligen i huvudsak i kolhydrater man finner kalorier och det är kalorier som ger viktökning. Minskade kalorier=viktminskning. " Jag tror absolut att viktminskning till största del har att göra med +/- balans när det gäller kalorier, dvs att man måste har mindre intag av dem än vad man gör av med. Dock förstår jag inte vad du menar med att man i huvudsak finner kalorierna i kolhydrater, när det i själva verket är 9kcal/gram fett, men endast 4kcal/g kolh. och protein. Såklart kolhydraterna omvandlas till fett om man äter för mkt, men fett är ändå mer kaloririkt. | |
| Aerodynamic | 2010-04-12 13:44 | |
![]() | Okej, den där sista raden jag skrev lät skum, ignorera den. :P Ni kanske fattar vad jag menar ändå. | |
| wildcard | 2010-04-12 13:45 | |
![]() | Att det är mycker fett i olika färdigrätter stämmer bra. En del tillverkare har nu uppmärksammat att inte alla vill ha palmolja i sin mat, utan använder istället andra (troligen nyttigare) fetter. En annan tråkig sak tycker jag är att det är så mycket socker tillsatt i nästan all färdig mat och t.ex. rökta pålägg. | |
| wildcard | 2010-04-12 13:52 | |
![]() | Aero: Aha, det lät som om du uteslutit det mesta... ...minskad mängd är nog inte skadligt för dig heller... men det har du ju förstått. Jag känner ingen som håller sig till LCHF som äter "mycket mer" fett nu än innan, bara i annan form. De som jag känner har fått ett ökat medvetande om mat och kosthållning öht och passar sig mer för (som någon skrev tidigare) E-tillsatser, socker och dåliga fetter, de flesta äter gärna mer ekologiskt än förut. | |
| Aerodynamic | 2010-04-12 13:57 | |
![]() | Vet inte om ni har tagit upp det här redan, är bara lite nyfiken: Om man äter LCHF en längre tid/ så att man kommit in i vanan så att säga, och sedan direkt slår direkt om till fettsnålt, mycket kolhydrater (speciellt snabba) hur reagerar kroppen? Går man upp den vikt man tappat då? Eller ligger man stabilt? Det är förmodligen olika från person till person, men man kanske samlar på sig lite mer vätsketyngd iaf, eftersom kolh. har en benägenhet att göra en lite plufsig runt midjan. | |
| wildcard | 2010-04-12 14:04 | |
![]() | Jag har ingen aning... ...någon annan, kanske? Jag skulle inte vilja hålla på och experimentera på det sättet, eftersom jag troligen skulle bli en arg kvinna igen, mellan målen, och må dåligt. | |
| Aerodynamic | 2010-04-12 14:06 | |
![]() | Njae, inget jag skulle vilka prova på direkt. Är bara lite intresserad av hur jojobantning och livsstilbyten påverkar kroppen, men jag uppmuntrar ingen till att bli försöksperson.. :P | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-12 14:47 | |
![]() | Är det här en diet som ni kan fortsätta att leva på resten av era liv eller är det en tillfällig diet för att minska i vikt? | |
| laddare - Ej medlem längre | 2010-04-12 14:53 | |
![]() | jag har levt på skorpor och kaffe i 2 år jag är varken sjuk eller död | |