Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 712 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2010-04-10 07:42 | |
![]() | Jag skulle def köpa det foder som kermis pratar om här uppe - och ställ ut skålar med vatten på andra ställen än vid maten, katter tenderar att dricka mer om man inte envist ska ha vattenskålarna vid maten. Gör inte som jag gjorde och körde vidare, vår hankatt fick njursten och blev så illa däran att vi var tvungna att avliva honom till slut :(. Vår veterinär sa att hankatter, innekatter och långhåriga har en ökad risk att få skiten, vår var alla tre dessutom. Jag har fortfarande svårt att förlåta mig för att jag inte tog tag i det tidigare med så snälla, byt foder på direkten. | |
| kvaturglon - Ej medlem längre | 2010-04-10 08:37 | |
![]() | lite kåvepenin i köttfärsen sen är det klart | |
| Mamik | 2010-04-10 10:18 | |
![]() | Kåvepeninet var ett skämt, hoppas jag. Antibiotika biter inte på urinsten. Följ veterinärens ordination, är min rekommendation. | |
| _Rebella_ - Ej medlem längre | 2010-04-10 10:55 | |
![]() | Man ska ge katter dyrt och bra foder så slipper de sånna problem som TS skriver om | |
| Sotfinger | 2010-04-10 13:40 | |
![]() | _Rebella_ Tyvärr är det inte så enkelt. Denna katt har fått ett "dyrt och bra" foder hela livet, ett torrfoder enligt uppfödarens anvisningar. | |
| Sotfinger | 2010-04-10 13:46 | |
![]() | kermis: tack för ditt utförliga svar. Jag tittade på veterinärens kvitto och där står det "struvitstenar/grus". Ändå har hon ordinerat proteinfattig kost, vilket enligt dig då skulle kunna förvärra tillståndet. Är det konstigt att man blir brydd! Jag jämförde också proteininnehållet i s/d-torrfodret (31,9 %) med kattens ordinarie torrfoder (34,5 %) - ingen dramatisk skillnad precis. | |
| apbur | 2010-04-10 14:13 | |
![]() | Du kanske inte ska hänga upp dig så mycket på att det är mindre mängd protein i specialfodret, det har väl i sig egentligen ingenting med pH-värdet att göra. Tror inte en veterinär är så dåligt insatt och påläst att de ger helt fel foder. Din katt har ju inte direkt ett ovanligt problem. Måste vara rutin för veterinärer. | |
| Ordfobi | 2010-04-10 14:28 | |
![]() | För många år sedan fick jag rådet av en distriktsveterinär att sluta ge min katt torrfoder. Den blev faktiskt bra, eftersom den förmodligen inte drack tillräckligt. Min nuvarande katt fick samma problem. Denna gång ville veterinären pracka på mig svindyrt torrfoder, som bara säljs av just veterinären (sånt gör mig vääääldigt misstänksam eftersom incitamentet att rekommendera det fodret blir lite för stort). så jag struntade blankt i det rådet och fotsatte att utfodra katten som förut. Hon blev bra! Mitt förslag är att du ska prova dig fram och lyssna till kattens signaler och din egen intuition. | |
| Mamik | 2010-04-10 14:29 | |
![]() | Den största anledningen till, och jag antar att det spelar in även vid behandlingen av, urinsten är magnesiumhalten i fodret. Det är iaf vad jag har fått lära mig. | |
| Sotfinger | 2010-04-10 16:55 | |
![]() | Jag läste på dietfoderfabrikantens hemsida om detta foders egenskaper, och där står att det dels sänker pH-värdet, dels passar både för struvitstens- och oxalatstensbekämpning. Jag kör med den blötmaten fast den är svindyr, undrar om man törs blanda ut den lite och i så fall med vad. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-10 17:21 | |
![]() | Något som inte påpekas så ofta är att man kan försöka påverka kattens urineringsfrekvens. Dels genom att få i den mer vätska såklart men också genom att hålla noga koll på att lådan alltid är ren (en extra låda kanske kan vara bra). Sen är motion inte dumt. Här är en ganska bra sida där man i alla fall får klart för sig hur komplicerat det är. Många faktorer som spelar in. www.katt.nu/urinsten.htm | |
| Sotfinger | 2010-04-10 17:51 | |
![]() | Tack för tipset om sidan, Larvbrud. Vi har försökt ge katten extra vatten, dels genom att ställa ut skålar lite varstans, dels genom att erbjuda den vatten direkt framför nosen, men vi har också gett den vatten med hjälp av sprutan som den får sin medicin med. Och ren låda är förstås jätteviktigt. Motion är ett problem eftersom han inte är ute, men vi springer runt i huset med ett snöre efter och det tycker han är jättekul.... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:12 | |
![]() | Läste på Hill's sida att vissa katter tycker att det är obehagligt att dricka ur små vattenskålar för att morrhåren tar i kanterna. Har aldrig hört det förut... | |
| Whiteface | 2010-04-10 18:23 | |
![]() | Intressant. Jag vet många katter som föredrar stora skålar men jag har inte tänkt på varför. En faktor som bidrar till kristallbildning är stress. En annan är vatten. En tredje är dåligt foder. En fjärde är smala uringångar. Sen finns det ett gäng olika kristaller som kan bildas och vid olika pH för att krångla till det. Torrfoder är helt okej så länge det är bra kvalitet på det (köp i djuraffär eller hos vet.) och djuret för övrigt är friskt. Skulle dock råda till att lyssna på veterinären, det finns förmodligen en anledning till att du fått de råd du fått... Lycka till! | |
| Tyllestar | 2010-04-10 18:27 | |
![]() | testa att ha katten ute i koppel? (med en ganska lång lina, kanske när det har regnat, den kanske helt enkelt vill vara lite mera 'katt'? eller bara i behov av en avmaskning mot bandmask? svårt att säga när man inte sett djuret? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:29 | |
![]() | "Jag vet många katter som föredrar stora skålar men jag har inte tänkt på varför." Just det, det stod också något om att katten kan lockas dricka om den fastnar för sin egen spegelbild och därför kunde man prova att fylla upp en skål ända upp till kanten med vatten :) Mina katter älskar att dricka ur stora hinkar som används av större djur som hästar. Jag tror att de mest tycker det är roligt. Har visserligen märkt att deras egna vattenskålar snabbt får hår på hela ytan och det kanske kan göra dem ovilliga att dricka. Får byta ut det vattnet ofta. | |
| Sotfinger | 2010-04-10 18:58 | |
![]() | Vår katt verkar då inte ha problem med morrhår mot kanter, han dricker helst ur ett rostfritt decilitermått som han trär in nosen i .... så det är nog individuellt! | |