Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
saZmer2010-04-12 22:39
Antal inlägg: 42

Jag gillar inte högskoleprovet av några anledningar:

Det är fruktansvärt orättvist mot invandrare: så mycket som 40 av 120 poäng är ren ordkunskap. Att förstå ord som ockra (substantivet) och sarong känns som en dålig utslagsfaktor inför högskolan..

Det är inget bra medel för att avgöra vem som är bäst lämpad för en linje - ex läkarlinjen. Många har stora kunskaper inom biologi och kemi samt stor motivation att lära sig. Är de dock dåliga på svensk läsförståelse och ord så spelar det ingen roll hur mycket de anstränger sig i skolan, de kommer behöva mycket tur för att komma in ändå.

Högskoleprovet har sina ljuspunkter men i den utsträckning det används nu duger det inte..

Liftactiv2010-04-12 22:41
Antal inlägg: 783

Så fungerar _skolan_ i Sverige, saZmer....

Cybertron2010-04-12 22:43
Antal inlägg: 254

men så ska den inte behöva fungera...och faktum är att provet inte ens prövar de kvaliteter som universiteten efterfrågar

regression2010-04-12 23:01
Antal inlägg: 1563

saZmer

Din vurm för ''invandrarna'' ligger i tiden, och det är intressant att du tar upp just ord-delen. Den utökades nämligen från 30 till 40 poäng 1996 för att göra det mer rättvist för kvinnor (som presterade sämre på alla andra delar). 1991 hade man tagit bort den så kallade AO-delen (allmänbildning) av samma anledning -- män presterade bättre. Den engelska läsförståelsedelen ELF infördes även den med förhoppningen att det skulle gynna kvinnorna, men det visade sig senare vara kontraproduktivt. Även där går invandrarna bet.

Faktum är att högskoleprovet traditionellt syftat till att motverka snedrekryteringen. När det infördes på sjuttiotalet så var det klassperspektivet som gällde: man skulle genom de så kallade 25:4-reglerna (minst 25 år samt minst 4 års arbetslivserfarenhet) få in fler arbetare på universitetet. Universitetet har dock aldrig haft problem att attrahera kvinnor, så förändringarna på nittiotalet syftade mest till att motverka normbildningen kring myten att kvinnor är dumma, snarare än någon snedrekrytering.

Nu är det kanske dags för invandrarna. LÄS-delen kanske torde vara på persiska eller arabiska? Svårt att motivera det under rubriken ''studieförberedande''. Jag spår att om tjugo år så kommer högskoleprovet vara helt HBT(q)-anpassat. Högsta normerad poäng 2.0 ges enbart till de som medelst ungerskt teckenspråk lyckas gestalta en klimatsmart genustrumpet i ett pantomimspel.

Dyslekso2010-04-12 23:07
Antal inlägg: 8945

Nu garvar jag.

Dyslekso2010-04-12 23:08
Antal inlägg: 8945

Passar på att lite ot så här tipsa regression om en artikel:
www.nationalpost.com...id =2758198

regression2010-04-12 23:14

Mmm... vi lever i fascinerande tider, dyslekso.

saZmer2010-04-12 23:53

Okej, intressant om historian bakom!

Även utan "invandrarfrågan" tycker jag att högskoleprovet inte räcker till som mätinstrument. Kunskapstest fungerar i många andra länder - jag tycker det låter som en bättre idé..

De förmågor som testas på HP beror mest på vad man fått med sig hemifrån som barn (läsning och hjälp från föräldrar) och mäter inte vilka ambitioner man har nu.
Ett kunskapstest har baksidan att det går väldigt fort att ta igen kunskapen man ligger efter medan man pluggar på linjen om man är motiverad men å andra sidan kan man ju ta igen den före om man nu är motiverad (jag tänker mig någon som inte varit motiverad på gymnasiet men sedan bestämt sig för att bli ex läkare och nu är beredd att kämpa för det)..

regression2010-04-12 23:58

För den intresserade finns historien här:

www8.umu.se/edmeas/p...16 9sec.pdf

Och frågan om man skall vikta provdelarna vid antagningen till olika utbildningar har diskuterats flitigt. Här finns en rapport om detta:

www8.umu.se/edmeas/p...r% 2019.pdf

Cybertron2010-04-13 10:26

Regression, allt sedan 90-talet har ju kvinnor kommit att utgöra majoritet på många universitetsutbildningar. ..så jag förstår inte riktigt "Universiteten har alltid haft svårt att attrahera kvinnor".

Och det som jag ställer mig skeptisk till är fortfarande: vad mäter testet? Under mina 5,5 år på Universitetet har jag aldrig stött på något som ens liknar hp, jag skulle ha klarat min utbildning minst lika bra utan det...och om jag hade skrivit 2,0 på det skulle jag ändå kunnat ha flunkat varenda jäkla tenta inom humanistiska ämnen...hp är ingen garanti för att det kommer gå bra... i alla fall inte inom humaniora (med det sagt, mattedelen är kanske jättebra om man vill bli ingenjör eller liknande)

Cybertron2010-04-13 10:30

och nu läste jag fel regression...du pratar 70-tal...my bad. Det verkar ju i alla fall som att insatserna burit frukt

regression2010-04-13 14:22

Cybertron, dessutom skriver jag att ''universitetet har dock aldrig haft problem att attrahera kvinnor'', inte motsatsen...

Bennechi2010-04-13 15:11
Antal inlägg: 81

Högskoleprovet ska ju självklart mäta hur lämpad man är för att lära sig, alltså hur intelligent man är. Inte hur stora kunskaper man har inom vissa ämnen. Får man bra resultat på hp, är man väl lämpad för högskola. Klart!

Tanten M - Ej medlem längre2010-04-13 15:57
Antal inlägg: 5126

Nu när högskoleprovet är klart, finns det ute på nätet så man kan testa sina kunskaper?
Hur lång tid har man på sig?

saZmer2010-04-13 16:03

Varför har man då inte ett riktigt intelligenstest Bennechi? Ordkunskap och svensk läsförståelse brukar inte ta upp halva intelligenstestet bland "riktiga" iq-test.

Jag tycker inte att intelligens är den enda viktiga faktorn för högskolestudier. Förkunskaper, motivation, personlig mognad är några kriterier som jag också skulle kunna tänka mig som viktiga.

Varför tycker du att det du säger är så självklart Bennechi? "Högskoleprovet ska ju självklart..."

saZmer2010-04-13 16:05

Tanten M:
www.studera.nu/stude.../3 694.html
Där kan du hitta delprov och facit. Jag tror att det är typ 50 minuter till varje del utom engelska som är 35 och ord som är 15. Kan minnas fel dock..

Cybertron2010-04-13 19:52

hur mäter man ens intelligens, det är faktiskt ett ganska omdiskuterat forskningsområdet...inte "så är det bara"-forskning, och regression...åter igen, jag ber om ursäkt för min slarviga läsning

everthorns2010-04-14 02:31
Antal inlägg: 74

Enligt vad jag har hört har det visat sig att folk som kommit in på en utbildning via högskoleprov faktiskt varit mer benägna att hoppa av / konta ut sig än de övriga.

Sedan anser jag personligen att det är fullkomligt befogat att mäta svensk läsförståelse och ordkunskap då vi trots allt pratar om ansökningar till den svenska högskolan. Visst, om en invandrare vill studera i Sverige och söka via högskoleprov måste han/hon nu lära sig svenska före provet, men har han/hon motivation nog till att ta sig an en utbildning på svenska (och behöver därmed lära sig svenska) så kan han/hon väl finna motivation att lära sig språket lite på förkant och därmed prestera bra på högskoleprovet? Nej, det vore inte enkelt, men högskoleprovet är inte enkelt ens för (många av) oss svenskar...

ANDERStG2010-04-14 07:49
Antal inlägg: 7560

evert: Jag misstänker att läsförståelsen inte är till för att sålla ut analfabeterna. (Särskrivarna däremot...)

Cybertron2010-04-14 08:10

evert pratar väl inte om analfabeter, utan människor med ett annat modersmål än svenska? bara för att man inte kan svenska, är man väl inte helt illiterat, I guess

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?