Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 717 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:41 | |
![]() | Det kanske t.om är så att hon inte ens vill bjuda familjen. En del vill ju bara dela upplevelsen med den som han eller hon skall gifta sig med. Men nu kanske din vän känner sig tvungen att bjuda närmaste släkten för att dom ska gifta sig i hennes hemstad. Det är ju så i detta fall att verkligen INGEN förutom närmsta släkten ( mamma, pappa syskon osv) ska komma. Du får nog inte ta detta så personligt helt enkelt | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:42 | |
![]() | du är nog bara ledsen och besviken. Det kommer gå över !!! :) | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:43 | |
![]() | När jag gifte mej så hade vi enbart de närmaste som barn och föräldrar. Min bästa vän ville så gärna vara med så hon köpte in sig på kuvert där vi skulle äta och det blev hennes bröllopsgåva till mej. Det var en fin gest tyckte jag. För vi hade valt att inte bjuda kompisar och börjar man bjuda en så blir det fler som känner sig utanför så hur man än vänder sig så sårar man någon i så fall. Att den vännen som man bjuder skulle vara mer värd en andra vänner osv. Det kan lätt bli fel så därför tar man alla eller ingen. | |
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:43 | |
![]() | Ja, alla säger att jag ska prata med henne. Sist jag försökte prata med henne om obalansen i vår relation, gick hon in i psykos och blev inlagd. Det handlar om silkesvantar här. Och jag är livrädd att säga något som rubbar hennes balans nu och äventyrar hela planeringen för hennes bröllop. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:47 | |
![]() | Men, syntax-fe. Detta är nog ingen obalans i er relation. Tror du det själv? Du vet bäst själv hur din vän fungerar. | |
| Maximerat - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:47 | |
![]() | Jag håller helt och hållet med om att vänner ska acceptera vad brudparet vill bjuda för gäster. Likaså att vänner inte står i skuld till varandra. Men om man har gått igenom stora svårigheter med stor stöttning av en vän som man dessutom kallar "syster" (och jag utgår från att det just syftar på närheten och inte bara används på ett "kul" sätt) så tycker jag att det är en helt annan sak. Jag säger inte "Jag älskar dig" utan att verkligen mena det, och på samma sätt skulle jag inte utnämna en vän till "min bror" om jag verkligen inte menade att han står mig så nära! | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:47 | |
![]() | Om det är så illa syntax att hon är så skör så skulle jag ta mej en tankeställare om jag orkade med att vara hennes vän mer, du får ju inte ätas upp av henne om hon inte orkar vara en vän tillbaka. Hon låter ju mer som en energislukare i så fall. I så fall ska du känna att du gjort ett toppjobb som orkat med att vara vän på de promisserna. | |
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:49 | |
![]() | Tack för alla era synpunkter - nu måste jag gå och lägga mig. Är tacksam för olika synvinklar på det här, verkligen. | |
| Maximerat - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:49 | |
![]() | Ett råd i all välmening. Jag antar att bilden föreställer dig! Tänk på att det kan finnas personer här som vet vem den omtalade är. För nu tycker jag att hon lämnas ut för mycket. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:51 | |
![]() | Tycker det känns som denna frågare går djupare än att inte bli bjuden på bröllop. På nåt vis känns det som att du helt enkelt känner att du ej fått något tillbaka efter alla år av att ha ställt upp, och att du känner dig mindre värd och inte så uppskattad som du borde. Du betyder nog mkt för din kompis, om det nu är så att du ställt upp för henne så mkt som du har gjort ska du se! Känn dig inte obehövd :) | |
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:55 | |
![]() | Tack maximerat - har lagt in en ny bild men den är inte godkänd än. natti natti på er allihopa! | |
| le-lou | 2010-04-13 02:37 | |
![]() | bröllop är för de två som gifter sig, inte för anhöriga och vänner. Vi har inte ens skridit till altaret ännu, men redan fått veta från högt och lågt hur vi ska ha det... tydligen. "klart ni ha ska sommarbröllop" , "men ni ska väl bjuda den och den??" Vi börjar fundera på om vi inte bara ska smita iväg och gifta oss själva i hemlighet, för det är gifta vi vill bli, själva bröllopsfest och hela spektaklet runt omkring känns sekundärt och nu börjar man tänka på om det är till för oss verkligen eller för våra gäster. Känns lite som att de som kommer har högre förväntningar än vad vi har. Och vad gäller det ekonomiska - det är svindyrt ja och jag kan förstå din väninna. Hon kanske väljer enbart närmaste familjen för att slippa förklara för resten av kompiskretsen varför hon bjöd dig men ingen annan av dem. Jag tycker du ska ta och prata med henne och fråga rätt ut om du undrar, än ni vänner så ger hon dig säkert ett ärligt svar. | |
| Cybertron | 2010-04-13 10:41 | |
![]() | jag förstår dig...jag skulle nog också känna mig försmådd. men sen skulle jag tänka efter och glädja mig åt min kompis och inse att jag är bara en av flera som inte är bjuden | |
| Cybertron | 2010-04-13 10:46 | |
![]() | och sen...för att dra en anekdot om riktigt illa beteende (i alla fall enligt mig). Jag hade en kompis som gifte sig i all enkelhet. Jag var inte bjuden på bröllopet, men jag brydde mig inte så värst för vi var inte jättenära vänner. Ändå hade den här personen mage att bli stött över att jag inte hade skickat en jättefin bröllopspresent. Argumentet "jag var inte bjuden" gick inte riktigt in, och mina muntliga gratulationer i efterhand verkade inte heller räcka. | |
| Lillstölla | 2010-04-13 20:24 | |
![]() | Tycker inte någon av er är ego och har full förståelse för er båda. Hon pratar på om det för det är något hon ser fram mot, och i längden så är det klart att det blir tjatigt, men kanske det blivit även om du varit bjuden?! Sen är det klart att det blir extra tråkigt i längden att lyssna på någon prata om något skoj som man vet att man själv inte kommer få vara med på. Cybertron: Det var en väldigt märklig reaktion från din vän. Inte fasen ger man någon en bröllopspresent om man inte är bjuden på bröllopet! | |
| Cybertron | 2010-04-13 20:27 | |
![]() | nej, det var lite det jag kände också :) | |
| Gilena | 2010-04-13 21:06 | |
![]() | Vad är det som är värst med att inte vara bjuden? För egen del tänker jag att om min bästa kompis skulle gifta sej, och inte jag eller några andra kompisar var bjudna så - fine - då har de valt att ha det så. Inte så konstigt, jag tycker att brudparet bestämmer själva. (Sedan finns det också aspekter beroende på vem som betalar bröllopet, alla har inte råd att bjuda jättemånga.) Oavsett om de har råd eller inte, så är det inte någon annan som "äger frågan" om vilka som ska bjudas och inte, bröllop är en högst personlig sak. Om jag nu tycker att det mest ledsamma med att inte bli bjuden är att jag inte kan närvara vid vigseln i kyrkan (om det är ett traditionellt kyrkbröllop), så minns att det är helt OK att skåda brud för den som vill. Till kyrkan behövs ingen inbjudan. I ditt ställe skulle jag fråga väninnan om hon skulle tycka att det vore OK att du närvarade endast i kyrkan men inte på middagen/bröllopsfesten efteråt. Jag hade tagit det som en lillsemester, passat på att göra andra stopp på vägen, kanske åkt tillsammans med en annan kompis/min partner. Givetvis funkar detta bara bara bara om man inte är bitter över att inte bli bjuden, utan mest ledsen över att inte få vara med just när de gifter sej. Ville bara ge en ny infallsvinkel :-) | |
| Qfish - Ej medlem längre | 2010-04-13 21:23 | |
![]() | Jag kan tänka mig in i Din situation och jag förstår att Du är rejält besviken... | |
| Sweetlime | 2010-04-13 21:29 | |
![]() | När min bästa barndomsvän skulle gifta sig blev vi (tre vänner) bjudna till kyrkan, men inte till middagen efteråt som bara var till för släkten. Om det är en släkt på kanske 30-talet personer och man inte har råd eller lust att bjuda in tre vänner tycker jag ändå att man tänkt lite fel. Jag skulle vilja rekommendera brudpar att budgetera för de närmaste vännerna, då kan man tillsammans minnas. Det är väl vad vänskap är till för, dela roliga tillfällen? Alla har råd att bjuda, det är bara omständigheterna som måste anpassas. Jag blev bjuden på bröllop på landsbygden och såg hur grannarna ställde upp för varandras barn med matlagning, servering och så vidare. Tror att vi behöver omvärdera vad som är viktigt. Klart att du borde bli medbjuden Syntax-Fe. För mig låter det som om du ska ägna ditt krut åt vänner som har förmågan att ge tillbaka, vi är alla olika där. Dina behov och hennes behov synkar inte. Det är alltid ett brudpar som bestämmer vilka som ska bjudas, uppenbarligen tycker hon inte att vännerna är viktiga på bröllopet. Där är vi olika. Jag hade inte sörjt utan byggt upp andra vänskapsband. Du har mycket att ge och bör få något tillbaka. Inget konstigt med det. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-04-13 21:33 | |
![]() | Jag blev inte bjuden på min väninnas bröllop..för hon ville inte ha konkurrens. Hon trodde att jag skulle stjäla föreställningen. så kan det vara. | |