Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 626

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stefanpbb2010-04-14 12:48
Antal inlägg: 565

Som så ofta kommer förakt med okunskap .Vilket ateisterna med sina inlägg visat

kajix2010-04-14 12:53
Antal inlägg: 7767

jag har kunskap. och förakt.

Zizzi2010-04-14 12:53
Antal inlägg: 866

Religionen har ju använts som ett maktmedel för att skrämma människor och styra dem.
Många tolkare av bibeln framställer Gud som en härskarlysten, sträng makt som enbart vill styra människorna.
Men så finns det också religiösa människor som inte låter sig styras, utan kan tänka själva, och som ser framför sig en kärleksfull Gud och känner sinnesro inför tanken på att Gud finns.
Låt då dessa människor ha sin tro ifred. Låt de leva sina liv med sin tro. Ingen av oss kan säga ifall Gud existerar eller inte.
Om en religiös människa inte skadar andra med sin tro så tycker jag att de inte ska förlöjligas.

Jag dömer inte andra för vad de tror på, men jag sätter inte likhetstecken mellan religion och andlighet.
Jag säger inte att jag är religiös. Dels för att det låter så gammaldags, dels för att jag inte ställer mig bakom alla olika tolkningar av bibeln.
Jag är andlig, jag tror på reinkarnation. Om det får folk att tycka att jag är korkad, så kan jag bjuda på det :-), för jag har i och med min andlighet funnit en inre ro.

ylven722010-04-14 13:00
Antal inlägg: 60

Tänk va många problem vi skulle slippa utan alla dessa gudar m.m.
Men många finns det som måste ha något och tro på för att inte gå under. Har funderar ett tag på dessa självmordsbombare som föreste borde myta namn till massmordsbombare. Men vad får kvinnorna??
Männen skall ju få sina oskulderm.m

Maad Max2010-04-14 13:05
Antal inlägg: 1123

Vad det gäller om det finns en gud eller inte har ingen någon absolut vetskap om. Men det finns bevis på att den gud som det predikas om i kristna kyrkor runt om i världen är allt annat än sann.
Framför allt vad det gäller hans påstådda sons mänskliga vs. gudomlighet.

Jag syftar på den oerhörde tendenn som finns i texterna i bibeln, samt alla de texter som man har bestämt inte ska få vara med, t.ex. i Nicaea 325 e.v.t.

Det står också klart om förhandlingar man har gjort när man "kristnat" länder, vilka seder som har bytts ut för att processen ska gå lättare till, Jesus föddes ju som bekant inte alls i Juletider.

Kyrkan är en politisk instution, den har avpolitiserats i Sverige i mångt och mycket, men det var inte längesedan den var till för mycket annar än snälla jesus-sagor.
T.ex. användes den under det 30-åriga kriget för att rättfärdiga att man sände 16-åriga söner ner till kriget.

Det finns 1000-tals exempel på hur kyrkan motbevisar sin realitet.

Men, om det finns en gud låter jag vara osagt!

Lillstölla2010-04-14 13:05
Antal inlägg: 23831

Inte undra på att det är krig i världen baserat på religösa motsättningar när folk inte kan få svara på om de tror på gud eller inte utan att det blir personangrepp!

Personligen tillhör jag skaran som inte tror på gud men respekterar de som gör. I alla fall så länge som de inte försöker pracka på mig sin tro. Jag menar jag går ju inte och knackar på hemma hos folk och försöker få dom att sluta tro på vad de nu tror på!

Springpojke2010-04-14 13:17
Antal inlägg: 29

"Grown ups with imaginary friends are retarded" -läste jag nånstans, det tycker jag var rätt roligt. Jag tror att de flesta som "tror på gud" inte ens definierat för sig själva vad de menar med det och att många bara följer familje- och samhällstraditioner med sitt påstådda troende. Att tro på något andligt eller någon form av reinkarnation är ju en sak...men att tro att det finns ett väsen (ett och samma för alla som går i samma kyrka) som griper in med eller emot din vilja när det behövs och som skapat vår planet på sex dagar...då är man i min värld djupt efterbliven.

Emellertid2010-04-14 13:19
Antal inlägg: 154

Vad sägs om lite fenomenologi? Eftersom det inte finns några som helst tecken på att det finns någon gud så kan man väl leva sitt liv utan ett sånt onödigt antagande. För övrigt kan man respektera religioner utan att respektera alla som är religiösa...

dracena2010-04-14 14:29
Antal inlägg: 459

Varför respektera religioner och hur då? Genom att inte kritisera dem?
Glöm det, kritisera religioner men respektera alla människors rätt till liv och frihet. Bad ideas exist to be destroyed. Om en religiös person blir förolämpad av att hennnes religion kritiseras - svårt att beskriva exakt hur mycket jag skiter i det.

saZmer2010-04-14 14:52
Antal inlägg: 42

Dracena:
Jag tror inte att det syftades på kritik mot religionerna - för min del tar jag inte illa vid mig om någon kritiserar min tro. Kallar man mig efterbliven blir jag naturligtvis ledsen och sårad däremot.

Emellertid:
Jag tror inte att Guds existens kan bevisas genom saker vi ser i vår värld - däremot finns det mycket som stärker min tro i den här världen, förutom de andliga upplevelserna i den andliga världen. Att vi finns är ett exempel på det, och att universum finns.

Maad Max:
Jag förstår inte riktigt ditt argument, på vilket sätt visar kyrkans frånfälle från Jesu lära att han inte var Guds son?
Varför utgör mötet i Nicea ett bevis mot texternas trovärdighet?
Kyrkan har gjort mycket ont - eller ivf människor i kyrkans namn. Jag tror att det som Jesus menade skulle vara hans församling/kyrka inte är menat att göra saker för egen vinning utan finns till för att visa på hans storhet genom att älska Gud och älska sina medmänniskor.

Ylven72:
Vi skulle absolut slippa massor av problem utan alla dessa gudar. Det räcker med en.
Att man inte vill tro på något avgör inte om det finns eller inte - min dators existens beror inte på om jag tror på den eller inte.

dracena2010-04-14 15:00
Antal inlägg: 459

saZmer, jag syftade på Emellertids inlägg som direkt föregick mitt.

clullanc2010-04-14 15:18
Antal inlägg: 180

Tror på möjligheten men tror inte på något bestämt. Att människan är guds avbild och allt det där är dock inget jag tror på.

Maad Max2010-04-14 15:22
Antal inlägg: 1123

Jag säger inte att man frånfallit att predika "Jesu lära" men jag säger att man ändrade bilden av Jesus i just mötet i Nicaea.

Innan detta mötet var det många som ansåg att Jesus var en vanlig människa och inte mer Guds son än du och jag.
Men man valde att endast ta med de böcker som framställde honom som biologiskt släkt till Gud (halvtaskig formulering, jag vet. men du förstår nog vad jag menar)

Och, nej, jag har inte Da Vinci koden som källa!

wildcard2010-04-14 15:26
Antal inlägg: 1966

Gud är ett påfund av överheten för att vi små människor ska ha någon att vända oss till då det går dåligt och be om bättring. Om vi då är troende så kommer vi att tolka allt som att det är ett steg i rätt riktning eller åtminstone få en förklaring till att livet är så j**ligt ibland.

För att svara på din fråga:
Gud finns inte på riktigt, jag är faktiskt mer benägen att tro på tomten, för honom har jag i alla fall sett, det är jag nästan säker på...
...jag tror på mig själv, jag är fantastisk och kan nästan allt jag vill!

wildcard2010-04-14 15:28

Lillstölla:
Det var en ovanlig och uppfriskande idé!

"Hej, jag kommer från dem som aldrig trott på Gud! Har du tid en stund så kan vi diskutera varför du har fel i din tro...?"

=)

Bao2010-04-14 15:31
Antal inlägg: 382

"Alla får ju leva i sin egen lilla låtsasvärld "

Ja visst. Och det gör nog de flesta på ett eller annat sätt, troende eller icke. Att påstå att ateister och gudsförnekare generellt sätt skulle vara mer verklightesnära eller smartare på något sätt håller jag inte för särskilt troligt. Bra människor och dåliga människor finns överallt, liksom smarta och korkade.

Om religion, andlighet m.m. ger en människa ett livsvärde som hon känner berikar hennes liv - då skulle jag säga = Go for it!

Även om "Gud" bara skulle vara ett sätt att lura sig själv och bli gladare, så varför inte? De flesta går omkring och lurar sig själva varje dag: "Jag kommer att vinna på lotto", "Jag kommer att hitta drömjobbet någon dag", "Jag är bra i sängen", "Storleken räknas inte", "Jag finner fortfarande min fru attraktiv trots att hon väger tjugo kilo mer än då jag träffade henne."

Wtf, vi lever ju kanske bara en gång och då måste vi hitta på ett sätt att göra det bästa av det, oavsett hur vi personligen tampas med vår egen förgänglighet.

wildcard2010-04-14 15:34

Bao:
Du verkar ha det jobbigt med frun, storleken, jobbet, pengarna... det är nog bara att hoppas att Gud finns, för din del.

Jag lever mer förankrat i verkligheten än så, hoppas jag, oavsett vad jag tror om gudarna!

LisaLong2010-04-14 15:37
Antal inlägg: 2725

Jag tror det finns någonting djupare som vi människor inte vet nåt om. Nåt större. Om man vill kalla det för Gud är en annan sak.En del som tror på Gud säger ofta att Gud är kärleken, och kärleken tror jag på.

Bao2010-04-14 15:39
Antal inlägg: 382

Wildcard, Ha ha. Du är roligt du. Jag lever ett alldeles utmärkt liv och sysslar med exakt det jag vill göra. Vill du se storleken, så... tja, då måste jag nog fråga frun först... :)

Bra för dig då, att du känner att du lever verklighetsförankrat.

wildcard2010-04-14 15:41

Bao:
Roligt för dig att du har det bra!

Jag vill inte se storleken, det var du som drog upp den, sas...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?