Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade48
Mobilspel
Pågående18 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lillakia2010-04-15 17:58
Antal inlägg: 849

Oj förlåt Gunilla_ missade en replik innan där ;). Ja, det fanns vittnen till detta. Men de flesta var ju "bara" barn... Skiten rörde sig om ett gäng på 7 barn som kastade sten på en nerlagd gammal fabriksbyggnad. någon ringde polisen som skickad 2 bilar innehållande 4 poliser naturligtvis, med BLÅLJUS!!! en fredagskväll.....DET fanns det resurser till....och ett flertal hörde detta...

uffe6y2010-04-15 18:12
Antal inlägg: 267

Jag jobbar med 11-12åringa som på sin fritid kastar sten på polisbilar medan polisen sitter i och ser på....Ja de är verkligen rädda för polisen....Självklart är inte alla barn på det viset men de du snackar om gör nog inte om det igen iaf och då är syftet bra av polisen.

Anna09202010-04-15 18:14
Antal inlägg: 13

Polisen har faktiskt laglig rätt (rättegångsbalken 23:6) att förhöra alla som kan tillföra något till en utredning, dvs även barn under 15. Polisen kan till och med ta med dessa barn till polisstationen för att hålla förhöret där (23:8), och det sägs bara att vid förhör med barn under 15 år "bör" vårdnadshavare vara med, om det inte är till men för utredningen (23:10). Det finns med anda ord inget absolut krav på att de måste närvara.

lailala2010-04-15 18:14
Antal inlägg: 236

Alla klagar på att "då finns det resurser".Är det inte bra det då,att de åkte dit?Blåljusen var kanske för att det skulle vara lite avskräckande.Jag skulle tycka det var bra om polisen skrämde upp min unge lite om han var ute och kastade sten.Nu kanske inte alla 7 kastade,men då vet de till nästa gång att gå hem om nån börjar göra dumheter.Det finns ett misstankeregister som man kan hamna i om man umgås med suspekta personer.

Vent Solaire - Ej medlem längre2010-04-15 18:23
Antal inlägg: 78

Varför kastade de sten på farbriksbyggnaden? Det är klart att man polisen måste ta reda på om de gjorde det eftersom de hade fått en anmälan av brottet. Lika bra att de förstår på en gång att de har betett sig på ett icke önskvärt sätt. Man inte får kasta sten på andras egendom.

Visste inte föräldrarna var deras barn var och vad de gjorde?

Skärpning, föräldrar! Ni skall ha öga på era 12- åringar. Poliser har mycket annat att göra också!

ramsay - Ej medlem längre2010-04-15 18:44
Antal inlägg: 9204

ja dom får fråga. vid gripande för förhör kallas vårdnadshavare alt. företrädare in.

Maximerat - Ej medlem längre2010-04-15 18:55
Antal inlägg: 40

Polisen ska inte säga "Om du inte erkänner så händer det och det".

Och när det gäller förhör så var jag själv med om en händelse, där det gällde betydligt grövre brottslighet, häromdagen. Tjejens kille är misstänkt för människorov med mera. Till saken hör att han greps efter att ha varit på flykt. Nu ville polisen höra hans tjej och hon sa då att det var okej men att hon då vill ha en advokat.."Det behövs inte", svarade polisen. Hon stod på sig och polisen sa att "Vad ska det vara bra för? Det behövs ju inte, varför krångla till det?". Detta sa han alltså direkt till HENNE.

Men när hon hade gått så vände han sig till andra och då framkom att polisen också misstänker henne för brott. Så ruttet.

lillakia2010-04-15 19:24

Naturligtvis var det på sitt vis bra att de kom dit. De kommer aldrig att gå dit mera - DET kan jag ju tala om. Men Vent Solarie.....om nu polisen har så mycket "annat att göra" - varför skickar de ut TVÅ bilar på pojkstreck då?? Och vadå "har koll på"? Det klart att man har, men ibland gör väl alla barn sina utsvävningar? framförallt i den åldern!
Denna sönderslagna gamla fabriksbygnad har stått så i åratal och vi föräldrar har haft mycket att göra med de ansvariga för att det drar till sig nyfikna barn. det är bara så. Och om du tror att dina barn alltid är där de påstår sig vara så har du fel...!

-Niskanen- - Ej medlem längre2010-04-15 19:24
Antal inlägg: 263

Fråga till poliser, här vet ingen om det, eller nån här som jobbar som polis kan väl svara på frågorna/fråga..

lillakia2010-04-15 19:25

Och Ramsay:
Är det en fråga att kräva ett erkännande?

ramsay - Ej medlem längre2010-04-15 19:32

erkänn annars får du åka med till stationen..."

kan ses som en information om konsekvens. utan erkännande hade de fått plocka in honom för förhör helt enkelt.

lillakia2010-04-15 19:41

han talade om sin del av det, han hade inte gjort något.(Har även intygats senare av vittnen) Då provocerar polismannen fram ett erkännande för ngt han inte hade gjort så att han i ren skräck sa att han hade haft sönder ett fönster som han inte haft sönder. Tycker nog att de kan vara lite lugnare för min del. Annars e det väl bra att de kom-det är ju inte det (samtidigt som jag hade skrämt iväg dem personligen utan att ringa polisen...Man har faktiskt ett ansvar även gentemot andras barn trots allt....) Och RÄDD - DET blev han ;-D

ramsay - Ej medlem längre2010-04-15 20:06

jag tycker du istället ska lägga energi på att förklara för din son att är man inblandad i sådana saker så är det polisärende och poliser har och skall ha befogenheter.

att han blev rädd betyder inte att poliserna har gjort fel.

lailala2010-04-15 20:34

Tänk att det tycker jag också.

micro1132010-04-15 20:48
Antal inlägg: 17540

Minderåriga som tas in till förhör misstänkta för brott

Vårdnadshavare skall omedelbart underrättas

Vårdnadshavare eller socialtjänst skall vara med vid förhör -- samt skall advokat kunna medvara - om vårdnadshavaren så kräver, eller brottet kan leda till åtal --

För en person under 15 år skall ovillkorligen förälder eller socialjour tillkallas omedelbart -- allt annat är mot reglerna.

micro1132010-04-15 20:52

Din son togs dock inte in till förhör - och delgavs inte misstanke om brott.

Han tillfrågades på platsen, och det kallas lite snyggt att man "hör upplysningsvis" -- vilket inte fyller formen för ett förhör.

Rent formellt skulle han ha kunnat vända och gå därifrån -- i samma stund de kvarhåller honom skall socialtjänst eller förälder tillkallas eftersom man inte får gripa så unga personer hur som helst.

lailala2010-04-15 20:58

Ring den aktuelle polismannen och fråga hur det gick till om du känner att din son blev rädd,kränkt eller orättvvist behandlad.Jag tror inte han tog skada av en brysk polis.Snarare blev han något klokare.

Maximerat - Ej medlem längre2010-04-15 21:00

Dessvärre är det inte första gången det där händer! Och hur poliserna beter sig är väldigt olika.

Och visst säger polisen att "de bara hör någon upplysningsvis" om det är till en VUXEN person. Jag undrar om de säger så till barn och om de gör det, om barnet förstår vad det betyder.

Den som hörs upplysningsvis kan direkt efter dessutom delges, direkt efter det där förhördet, att den nu utifrån det som sagts är misstänkt. Så ett upplysningsförhör är inte så BARA som en del vill få det att låta som.

Få barn vet ju att de får ljuga hur mycket jag vill för polisen respektive att de inte behöver svara på frågorna. Om poliserna säger att barnet annars får följa med till stationen så är ju inte det som "vi sitter och väntar på stationen i stället" utan klart det för barnet framstår som ett hot.

micro1132010-04-15 21:29

Maximerat
Helt klart - därför är beteendet gentemot ett misstänkt barn helt klart något som bör ifrågasättas.

Å andra sidan är frågan om vad påföljden blev, handlade det bara om att skrämma upp ungen lite genom att vara sträng polis, och det inte blir någon annan påföljd än - stick hem och gör inte om det här -- då tycker jag att hela grejen är larvig att bråka om.

Det är ju trots allt bra att polisen kommer och reagerar innan ungarna har mördat någon annan -- brott skall stävjas i tid.

Och det blir dyrt om socialtjänsten skall kopplas in för varenda stenkastande unge -- som förälder måste man ju också ha lite proportion på vad som sker

Maximerat - Ej medlem längre2010-04-15 21:53

Att stoppa vidare kriminalitet ja, men inte att säga att någon att erkänna för annars händer det och det. Om polisen hade SETT med egna ögon vem som kastade stenarna hade det varit en sak.

Men att på dethär sättet agera tycker jag är fel!

Och det är inte ovanligt att det är just de allra yngsta som faller till föga och antingen tar på sig mer än det de gjort och också berättar om vad de andra gjort. "Svagaste länken brister".

Så jag tycker polisens beteende är oerhört viktigt att diskutera och agera mot -- oavsett påföljd eller inte. Visst det kan hindra barnet från att begå vidare brott (om det gjort det) men det kan ju få andra följder också som inte heller är positiva (stämpling, polishat, rädsla som i kommande situationer kanske är obefogad men präglas av det här).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?