Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 644 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-04-20 10:53 | |
![]() | Jag håller med TS om att man blir mörkrädd när man kommer i kontakt med arbetsförmedlingen och blir behandlad som en idiot. Men det är ju för att folk är idioter. Som icke-idiot så befattar jag mig inte med arbetsförmedlingen. Det är inte värt nån a-kassa i hela världen. Låt idioterna fortsätta stämpla och göra livet surt för sig själva. | |
| HumbleBug | 2010-04-20 11:09 | |
![]() | Apbur: somliga kan vara idioter, men de har jobb. Så smartare än både du och jag är dom ju faktiskt på den fronten... Jag kan faktiskt säga att jag har fått mycket och bra hjälp från AF. Jag har väl haft tur och stött på bra människor. Det finns såna där med faktiskt. ... Att hjälpa en clown kan ju inte vara det allra lättaste ... | |
| apbur | 2010-04-20 11:18 | |
![]() | Jag vet inte om jag utgår ifrån att man är smart bara för att man har ett arbete. Är man smart för att man förvärvsarbetar? Jag trodde man var smart om man fick det att gå runt utan att viga halva sitt liv åt arbete. Jag är varken arbetslös eller sysslolös och har inte varit på mycket länge. Hade dock hellre skjutit mig själv än jobbat heltid. | |
| wildcard | 2010-04-20 12:25 | |
![]() | Jag kan hålla med om att vid den första informationsträffen som alla går på, så känns det ibland som om de riktar sig till idioter MEN jag antar att de måste göra det. Om man inte vet vilken intelligensnivå som råder i rummet, så måste de se till att även den dummaste förstår informationen. Om man då ställer sina frågor som man förhoppningsvis har om vad de kan göra för just mig och visar att man inte ÄR en idiot, då anpassar de informationen till den grupp de har framför sig. Om man inte frågar något så lär man heller inte få veta det man behöver. Det går även att genomlida den allmänna informationen och sedan stanna kvar och ställa sina frågor efteråt om man tror att de frågor man ställer är för "dumma" för de andra i gruppen eller kanske för "intelligenta" för de andra i gruppen. Jag är faktiskt glad att det finns folk som är villiga att arbeta heltid eller deltid, betala skatt och ta hand om den service som jag förväntar mig av det samhälle jag lever i. | |
| Bitte - Administratör | 2010-04-20 12:26 | |
![]() | Som alla andra yrkesgrupper så gör det bara det som är deras uppdrag och för det finns det väl ingen anledning att "spy galla" på dom Bitte | |
| HumbleBug | 2010-04-20 15:02 | |
![]() | "Hade dock hellre skjutit mig själv än jobbat heltid." ??? Kan man få en kommentar? | |
| regression | 2010-04-20 15:09 | |
![]() | Jag hade skjutit mig själv om jag gick ned till 99.5%-tid. Här är det all in som gäller! | |
| apbur | 2010-04-20 15:22 | |
![]() | HumbleBug, det är inte svårare än att jag uppskattar min fritid. Hade mitt arbete varit så roligt att jag frivilligt jobbat på min fritid hade det ju sett annorlunda ut. Jag har ändå svårt att se att det någonsin skulle hända. | |
| lailala | 2010-04-20 15:35 | |
![]() | Om jag hade möjlighet skulle jag också jobba mycket mindre,tycker det är bra att ungdomar nuförtiden kan stå för att de vill ha mer fritid.Generationen före mig är ändå värre,de tvingar sig att jobba även om de har 40graders feber. | |
| apbur | 2010-04-20 15:37 | |
![]() | Blev jag precis kallad för ungdom? Nu kommer jag må bra hela veckan :) | |
| lailala | 2010-04-20 15:39 | |
![]() | Du ser väldigt ung ut:) Jag är betydligt äldre. | |
| YamahaJet | 2010-04-20 15:55 | |
![]() | Förlåt, men den svenska A-kassan är väl endast ett skämt såtillvida att den ger lika mycket som arbete? I exempelvis Tyskland eller USA är arbetslöshetsersättningar na ungefär hälften så höga, om jag förstått det rätt. Jag har aldrig begripit mig på den stora skara människor som menar att bidragen är otillräckliga i det här landet - det är ungefär som att påstå att skatten inte är tillräckligt hög i Sverige. Jag är arbetsgivare i en starkt konjunkturkänslig bransch och led under förra högkonjunkturen av rekryteringsproblem eftersom kvalificerad arbetskraft både var svår att få tag på och behålla. När hela vår bransch kraschade med massarbetslöshet som följd, trodde jag åtminstone att rekryteringsproblemet skulle lösas. Till min stora förvåning var det dock precis lika svårt att hitta arbetskraft, eftersom all ledig och kompetent personal satt och kvitterade ut A-kassa. Jag kunde inte garantera heltidssysselsättning utan ca 80%, och efter en kort period insåg de anställda att de tjänade lika mycket på att sitta hemma med A-kassa som att arbeta 4 dagar i veckan, varpå de slutade jobba och jag tvingades till kostsam nyrekrytering och upplärning av densamma. Jag erbjöd då en del av lönen svart så att både A-kassan och lön skulle behållas, eftersom jag inte lyckades hitta något annat arbetsincitament. Det slutade istället med att dom sjukskrev sig, vabbade och "behövde" ledigt mest hela tiden eftersom intäkterna var mer än tillräckliga ändå. Därtill känner jag många människor som såg sin uppsägning i samband med finanskrisen som en personlig befrielse. A-kassa i kombination med rekordlåga räntor har givit dem ett netto lika stort som när de fulltidsjobbade, och dessa har underlåtit att söka nytt jobb under hela bidragsperioden. Jag vet till och med folk som under hela sitt liv satt det i system att hoppa på diverse tidsbegränsade vikariat, tecka A-kassa och sedan leva på den när vikariatet är slut, varpå man hoppar på ett nytt vikariat. Generöst land som tillåter detta, tycker man. Ska man bo i Sverige så ska man definitivt vara på den tärande sidan av samhället. | |
| Snoosy | 2010-04-20 16:04 | |
![]() | Det är tråkigt då människan sänker sig så lågt och ser ner på andra :) | |
| foxy_1 | 2010-04-20 16:23 | |
![]() | Jag har verkligen inte valt att vara arbetslös. Men verkar som en del tror att folk inte vill jobba, inte ens deltid. ( Finns kanske några men tror de är få som inte vill ha jobb) Efter skatt har jag som arbetslös 9500 kr i månaden. Svälter gör jag inte men pengarna räcker inte ens till det mest nödvändiga varje månad. Självklart vill jag ha ett jobb. Och skulle gärna jobba deltid om inte det fanns bestämmelser som gör att det ekonomisk inte är bra. Skulle en som stämplar ta ett deltidsjobb under mer än 75 dagar och sen få sparken får de bara stämpla den tid de haft som deltidsarbetare. Alltså 80 % på den deltidslönen.Tror inte många skulle vilja leva på det lilla en arbetslös har. Man får heller ingen pension inbetald men det tänker ingen på. Men bara att bita ihop och hoppas att jobben kommer att hagla över oss arbetslösa när krisen är över. | |
| foxy_1 | 2010-04-20 16:28 | |
![]() | Som svar till TS. Jösses vilka stolpskott det finns på AF. Men det finns snälla och vänliga själar där oxå. Hoppas du får en handledare som är trevlig och mer sympatisk;) | |
| wildcard | 2010-04-20 20:38 | |
![]() | YJ:"Jag erbjöd då en del av lönen svart så att både A-kassan och lön skulle behållas, eftersom jag inte lyckades hitta något annat arbetsincitament. Det slutade istället med att dom sjukskrev sig, vabbade och "behövde" ledigt mest hela tiden eftersom intäkterna var mer än tillräckliga ändå." Är du medveten om att du begär att de arbetslösa ska begå ett brott? Det kallas skattesmitning eller säkert något finare, plus att du ber dem riskera att bli utkastade ur A-kassan!? Det kanske är obekant för dig att det dessutom är ett brott att kvittera ut A-kassa/sjukersättning samtidigt som man jobbar, det räknas som försäkringsbedrägeri och kan sluta med fängelse! Du begår ett brott om du anställer folk på de premisserna, förutom att du kräver att de då ska arbeta oförsäkrade, inte kunna "vabba", inte få pensionspoäng mm, mm! Var det du som var en av de som undrade varför facket finns? Jag vet, något OT. Kunde bara inte låta bli att svara... | |
| mrperfect | 2010-04-20 21:19 | |
![]() | YJ Anställ mej, jag vill inte ha A kassa utan ett riktigt jobb | |
| YamahaJet | 2010-04-20 22:04 | |
![]() | Wildcard, nu var det alltid arbetstagarna som föreslog det upplägget, eftersom jag inte har några svarta inkomster så tjänar jag heller inget på att ge svarta löner, men det är något jag tvingades till för att få folk att ens dyka upp på jobbet. Det är inte mitt fel att det lönar sig mer att ta bidrag än att jobba. Du får rikta din kritik mot någon annan. Förresten så jobbar alltid mina anställda oförsäkrade. Jag med för den delen. | |
| wildcard | 2010-04-21 11:04 | |
![]() | YJ: Du skrev att det var du som erbjöd en del av lönen svart. Skrev du fel, då? Det är inte ditt fel att det lönar sig mer att ta bidrag än att jobba. Inte mitt fel heller. Det är inte ens sant, isf betalar arbetsgivaren alldeles för låg lön om bidraget på 65% av ens tidigare lön är högre än den lön du betalar ut. Om du har hittat arbetslösa, erbjudit dem jobb med en lön som motsvarar deras kompetens osv och dessa arbetslösa vägrar att ta ditt erbjudna jobb, så tycker jag att det är din plikt som samhällsmedborgare och ansvarstagande arbetsgivare att anmäla den personen till AF så att de ser till att personen i fråga blir avstängd från sin a-kassa. Det är inte din plikt att se till att fusket fortsätter genom att erbjuda "skattefria löner"! Sedan KAN man ju diskutera hit och dit om vi ska ha a-kassa och sjuklön eller inte men det är väl en annan fråga? | |
| Bao | 2010-04-21 11:53 | |
![]() | YamahaJet, jag är nog en av dom som i regel brukar hålla med dig och stötta dina åsikter (även om jag inte skriver så mycket nu förtiden). Men nu tycker jag att du borde jämföra länder lite bättre. "I exempelvis Tyskland eller USA är arbetslöshetsersättningar na ungefär hälften så höga, om jag förstått det rätt. Jag har aldrig begripit mig på den stora skara människor som menar att bidragen är otillräckliga i det här landet - det är ungefär som att påstå att skatten inte är tillräckligt hög i Sverige. " I Tyskland, och även i Storbritannien, kostar det betydligt mer att sparka en anställd än i Sverige. Sverige är ett av de länder där Sverige har MINST anställningstrygghet. I Storbritannien får du minst en årslön om du blir friställd. I länder som Danmark har du A-kassa i (har för mig) 4 år. I USA har vi ett helt annat läge eftersom det är mycket lägre lön och du bekostar många utgifter själv. Här finns försäkringar som täcker upp i stället för bidragskostnader. Dessutom finns ytterligare skattelättningar för personer i olika situationer. Och så kan du ju alltid låna pengar, ha ha... Kom då inte och säg att Sverige är ett så bra bidragsland, för där är du lite ute och cyklar. Det stämmer helt enkelt inte. Vi har fallit långt ner på listan gällande trygghet, både i och utanför jobb. Det som vi kan tacka den nuvarande regeringen är dock att de satsar mycket pengar på det arbetslösa på ett sätt som inte handlar om bidrag, utan istället att ge arbetslösa kompetens och kontakter så att de lättare hittar arbete. Dessutom tror jag att du har fel i att folk är lata när de går arbetslösa. Vissa är det, men det finns också människor som har ambitioner och mål och vill jobba bra och mycket. Och då är det minst sagt frustrerande att inte få göra det. Jag har själv alltid hellre tagit riktiga "skitjobb" än att gå sysslolös under arbetslöshet. Och jag tror att många agerar på samma sätt, men att det syns dåligt i regeringens propagandastatistik. Och jag kan ju nämna att jag för närvarande själv jobbar mellan 125% till 150% för att kunna uppbringa en inkomst som motsvarar en något hyfsad "normal" lön. Mina val handlar om något så enkelt som stolthet och självrespekt, vilket jag tror att många har. | |