Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 895 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mouche - Administratör | 2010-04-16 21:46 | |
![]() | Ett bra och helt osvikligt sätt vid eventuell utfrågning under spel är att ignorera det hela totalt. Vill någon veta betydelsen för ett ord så är det upp till den personen att ta sig tid att kolla saken. Om man däremot känner för att chatta lite under spelet så är det ju bara trevligt men, det ska alltså alltid vara frivilligt och inte pga att någon försöker med dumheter. Mouche | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-16 21:48 | |
![]() | Om jag vore du, skulle jag säga att jag är grov dyslektiker och bara slänger in bokstäverna på måfå. | |
-Torskmacka | 2010-04-16 21:50 | |
![]() | jag har som standardsvar, när jag får frågan "jaha... och vad betyder det då"... alltid samma svar från mig, när jag inte svaret: "det är en sorts fisk". funkar alltid. | |
Scarpetta - Ej medlem längre | 2010-04-16 21:52 | |
![]() | Varför måste man veta vad alla ord man lägger betyder? Ingen är väl ett levande lexikon? Som någon skrev, vill man veta, kan man ju bara googla på ordet. Vad konstigt det skulle bli om man enbart fick lägga ord man vet vad det är. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-16 21:58 | |
![]() | rullningen serbens (ja i grisen) fick en person att anklaga mig för att manipulera betapetservern en gång, det var lite kul:) | |
LaCrüll | 2010-04-17 00:14 | |
![]() | Eller säga att, det man inte vet har man inte ont av :) | |
Zizzi | 2010-04-17 00:53 | |
![]() | Jag irriterar mig sällan på den frågan, för jag ser den oftast inte som en fuskanklagelse. Jag brukar bara svara att jag inte vet, sen så är det inget mer med det. Eller så kan jag tillägga att jag vet att det ordet fungerar för att jag sett någon annan lägga det i någon match. Om någon lägger ett (för mig) obekant ord, så brukar jag skriva :"Det var ett nytt ord för mig." Då lämnar jag öppet för motspelaren att förklara eller strunta i att förklara ordet för mig. Men egentligen så spelar det ingen roll för mig vad ordet betyder...jag är inte ute efter en lektion i svenska här, utan mest efter att få ut mina bokstäver. | |
Thyrel | 2010-04-17 00:58 | |
![]() | 100% sympati till TS.. spela panik så hinner de inte börja skriva strunt i chatten | |
ANDERStG | 2010-04-17 06:30 | |
![]() | zelot/selot ligger mer mot 'fanatisk' anhängare än 'hysterisk'. Det kan förstås överlappa. Betydelserna fastnar inte så ofta (vad är snås? snes?) men visst har flera ord tagit sig in i den passiva vokabulären genom spelandet. | |
hallbacka | 2010-04-17 06:35 | |
![]() | jag har en kompis som heter Zeiloth i efternamn, annars hade jag inte heller någon aning om vad zelot är, inte cif heller, däremot är jag fortfarande upprörd över att ordet "bananbåt" inte godkändes....bananbåtar har kommit till västkusten i alla år ända sedan kriget, vakna upp svenska akademien...! | |
TomasLeonard | 2010-04-17 07:38 | |
![]() | Bananbåt är långsökt, det är göteborgskt slang. Bananbåten heter eg. fartyg eller skepp och är alltså egentligen ingen båt alls. | |
nystan1 | 2010-04-17 08:25 | |
![]() | Jag brukar också fråga, av den anldeningen att jag vill lära mig nya ord. Har aldrig ens funderat på att nån motspelare skulle ha fuskat. Chansar också iblan och får till ord jag inte visste fanns, och kollar då upp dem i efterhand. Finns väl inget som säger att man måste kunna alla ord man lägger..? | |
Drutten_N | 2010-04-17 10:49 | |
![]() | Jag brukar också fråga, om det kommer ett ord jag inte sett förut. Och det gör jag för jag ska komma ihåg ordet, det gör jag bättre om jag vet vad det betyder. Tror ju heller inte att motspelaren fuskar. | |
Satyra | 2010-04-17 11:03 | |
![]() | "Jag brukar ibland fråga vad ord betyder, inte för att jag vill testa motspelaren utan för att jag blir så nyfiken på ordet och för att min simultankapacitet är så dålig så jag inte hinner googla samtidigt :=) Har aldrig tänkt på att nån skulle uppfatta det som ett test, men nu får jag börja göra det :=)(" Ovanstående stämmer bra in på mig också! Har dock en gång fått "GOOGLA" som svar på min nyfikna undran över vad ett ord betydde, vilket fick mig att förstå att i alla fall den personen uppfattade min fråga som ett påhopp/ifrågasättande, mer eller mindre. Trist, eftersom jag faktiskt aldrig frågat i det syftet utan som sagt enbart av nyfikenhet/vetgirighet. | |
123 hopp - Ej medlem längre | 2010-04-17 11:22 | |
![]() | Hur sjutton kan man fuska när man spelar betapet?? | |
Midna79 | 2010-04-17 11:26 | |
![]() | Förklara bara på et vänligt sätt att du är lite mer beläst ;) | |
tydal | 2010-04-17 12:14 | |
![]() | Jag tycker bara det är kul om motståndaren frågar vad ett ord betyder. Jag berättar gärna. Är språkintresserad, så jag tar ju snabbt reda på betydelsen när jag upptäcker nya ord för att lära mig dem. CIF är en förkortning för cost, insurance, freight och är en av flera förkortningar som har att göra med vilken del av transporten som säljaren ansvarar för och vilken som köparen ansvarar för. CIF innebär att säljaren ansvarar för varan fram till dess att varan har lämnat fartyget i ankomsthamnen. FOB (Free On Board) är att säljaren ansvarar till dess att varan lastats på fartyget i avgångshamnen, och där tar då säljaren över och måste alltså stå för försäkringen för hela sjöfärden. Sen finns det väl ungefär ett dussin till, men vilka som går att lägga i Betapet har jag ingen aning om. Jag blev förvånad första gången jag såg någon lägga CIF. Jag visste ju vad det betydde men hade aldrig trott att det skulle vara ett godkänt ord. | |
mrperfect | 2010-04-17 12:23 | |
![]() | Jag har en helkt annan inställnking är trådskaparen, till att börja med är jag en skrytsam jäkel som tycker om att briljera med mina oerhörda kunskaper, Sherlock Holmes är min favorit för han kunde svara på allt. Sedan är det så att om jag "mot förmodan" skulle stöta på et ord jag inte vet vad det betyder så frågar jag eller slår upp det. | |
mrperfect | 2010-04-17 12:24 | |
![]() | jag trodde CIF var civilingengörsförbundet först :) dessutom finns inte det förbundsnamnet kvar... | |
elgen5 | 2010-04-17 12:45 | |
![]() | ZELOT=en tro-fanatiker Det är väll bara säga att man inte vet vad ordet betyder. varför hymla med att man inte vet. jag har själv frågat efter ord för att jag e vetgirig. | |