Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 578 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2010-04-23 17:59 | |
![]() | Jag blev framledd av min far och kände mig inte ett smack förnedrad av det, tvärtom, tyckte det var fint. :-) Även vår präst sa att det var amerikans sed och så även vårt val att båda ha dubbla ringar, (vigselringarna och förlovningsringarna kvar på), men det är väl inget att bry sig om - man gör som man själv känner är rätt. Dessutom hade vi tydligen även i Sverige dessa seder för läääänge, länge sedan, enligt samma präst. Tror att det blivit mer vanligt även här att bli framförd av sin far OCH att båda har dubbla ringar, tycker jag mig märka. Jag gifte mig 1990 så det är ju ett tag sedan nu. | |
| Midna79 | 2010-04-23 18:10 | |
![]() | Själv skulle jag absolut välja att gå fram tillsammans med mannen jag ska gifta mig med, men folk får väl göra hur de vill. Om man är intresserad av kvinnans rättigheter i samhället finns det - som jag ser det - betydligt viktigare saker att titta på. | |
| Krollspell - Ej medlem längre | 2010-04-23 18:13 | |
![]() | Varför leds inga män fram av sina mammor? Varför ska tjejen ledas fram av sin far? Klarar sig inte tjej utan en man som tar hand om henne? Är alla tjejer livegna? | |
| ingson | 2010-04-23 18:30 | |
![]() | Vissa tycks tro att Svenska Kyrkan och dess företrädare är en beställningscentral utan egen ideologi och egna åsikter som gör som den blir tillsagd. Så är det väl inte? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-23 18:31 | |
![]() | Säger som jag sa i någon annan tråd här. Bröllopet är ämnat för de två som gifter sig. Vill din blivande fru bli framledd av sin far så varför inte? Ni ska enbart göra som ni själva vill. Det är eran dag, fest och oförglömliga minne, då ska det vara ni som styr reglerna. All lycka till er:-) | |
| Sweetlime | 2010-04-23 18:32 | |
![]() | Jag tycker att du ska ledas fram till altaret av din mamma. | |
| skogstorparn | 2010-04-23 18:42 | |
![]() | på dom bröllop jag vart på har bruden kunnat ta sig för egen maskin till altarat,men däremot ofta behövt ledas hem fram på småtimmarna,så då kan ju farsgubben vara behjälplig.. | |
| wildcard | 2010-04-23 18:47 | |
![]() | Jag skulle inte vilja ha en man som blir "framledd" av någon av sina föräldrar och jag hoppas att han också skulle vilja ha en självgående brud. skogstorparn: Det har jag också sett, att bruden skulle behöva ledas efter festen, ja brudgummen också... | |
| morsans syrr | 2010-04-23 19:14 | |
![]() | Prästerna lever ju oxå i 2010..... Här man önskemål inom rimliga gränser så får nog prästen acceptera. Hela samhället förändras ju. Bara gilla läget o hänga på!! Klart Viccan ska få va med pappa in i det sista om hon så vill! | |
| karoshi | 2010-04-23 21:41 | |
![]() | Kungahuset som institution är efterblivet, så det passar väl jättebra! | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-04-23 21:49 | |
![]() | Hoppas Victoria inte tar åt sig för allt skit som skrivs. Det är deras bröllop och vill hon bli framförd så ska hon själv få bestämma det. Jag tycker själv att det är en väldigt fin tradition. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-04-23 21:50 | |
![]() | Men Ts, jag har varit på bröllop för bara några år sedan, då bruden blev framförd av sin far. Men trist om ni inte kan de fast ni skulle vela.. | |
| freeride | 2010-04-23 21:58 | |
![]() | Tänk på att det är ni själva som bestämmer hur ni vill ha det, det är eran dag. Det spelar ingen roll vad kyrkoherden/prästen säger så länge man inte gör något som inte är tillåtet. Att bruden går fram med sin far är helt okey, finns inget som talar emot det. | |
| Zmrzlina | 2010-04-23 22:10 | |
![]() | För att bygga vidare på karoshis kommentar känns det väl alldeles perfekt att en efterbliven kvarleva från vårat stolta diktatoriska arv ser till att blåsa liv i en efterbliven kvarleva från andra sidan atlanten. Allt är alltså frid och fröjd. | |
| witchgame | 2010-04-24 16:16 | |
![]() | Bara för att få lägga mig i lite.....seden att framföra bruden till altaret av sin far eller annan manlig familjemedlem är en anglo-saxisk sed från början och har inget med usa att göra egentligen, det är i så fall dom som tagit efter den europeiska traditionen.Jag gifte mig för ett och etthalvt år sen och blev framförd av min morbror som såg det som en stor ära att få delta med den uppgiften,(ingen av mina föräldrar är i livet) Och förnedrande eller ej, jag tycker det är vad man gör det till, vi är väl moderna männinskor ändå. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-04-24 16:16 | |
![]() | Den som är minst berusad. | |
| lirarhank | 2010-04-24 16:25 | |
![]() | Man får väl göra som man vill, men tydligen inte då. . | |
| Evelinaw - Ej medlem längre | 2010-04-24 16:26 | |
![]() | Min pappa skulle få förra fram mig vare sig det är tradition eller inte.. Även saker där mannen frågar svärfar om dotters hand, så skulle det kännas bra med att pappa överlämnade mig. | |
| malgomaj | 2010-04-24 16:30 | |
![]() | "föra fram", "bli framförd av"??????????? Vilket århundrade lever ni i? Vanligtvis gifter sig en kvinna i vuxen ålder och vad jag förstår kan de flesta gå själv vid det laget! | |
| magnusito | 2010-04-24 16:38 | |
![]() | Jag tycker det är vacker att fadern lämnar över sin dotter till den blivande mannen, något sentimentalt griper tag i mig. Sedan går det ändå emot mina värderingar. Tänk så komplext det kan vara här i världen och inom oss. | |