Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 588

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lillstölla2010-04-26 12:33
Antal inlägg: 23831

Jag har läst både tyska, spanska och franska. Spanska och franska i gymnasiet dock, men kan ju lätt säga att hade jag haft valet mellan tyska och spanska i högstadiet så hade jag valt spanska alla gånger.

Anser att spanskan är lättare grammatiskt, mer logiskt än tyska. Men sen hänger det väl på vad hon själv föredrar:)

Megaherz2010-04-26 12:40
Antal inlägg: 3304

Om hon inte planerar att forsätta med språket och bara läsa det under högstadie/gymnasietiden är spanska troligen lättare, eftersom man inte hinner komma speciellt långt. Saken är att spanska har sjukt svår grammatik när det blir avancerat och många pallar inte med det längre..

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-26 12:40
Antal inlägg: 1682

Båda mina barn har läst spanska och vårat resonemang kring valet var att i de länder där man har användning av tyskan kan man oftast engelska. Då kan man lika gärna använda sig av engelskan.
Men i de länder där man talar spanska har man ofta dåliga kunskaper i engelska. Sen är det ett stort antal länder utanför europa också som spanskan kommer väl till användning.

Megaherz2010-04-26 12:41
Antal inlägg: 3304

och appropå inget så är Sverige populärt i Tyskland och jag har träffat förvånansvärt många här som lär sig svenska! : ) Och det i södraste sydtyskland :)

sanlin2010-04-26 16:06
Antal inlägg: 1462

Tack för alla svar! =)

Lutar nog åt att hon vill välja spanska dock men det är inte så lätt att välja när man "bara" är 13! Svårt att säga om hon kommer fortsätta med språket sedan efter högstadiet eller efter det t om. Men som sagt förut så verkar hon ha lätt för att lära sig språk så det ska nog gå bra. :)

Men fortsätt gärna komma med mer åsikter. :)

annienilsson2010-04-26 16:39
Antal inlägg: 291

Jag läste spanska i högstadiet och personligen tycker jag att det är ett väldigt härligt och roligt språk. På somrarna jobbar jag och träffar tyskar dagligen, och trots att jag inte kan ett ord tyska är det enkelt att kommunicera med dem ändå. De kan oftast engelska och en del förstår även svenska. Så jag tror inte att tyska är mer användbart på så sätt. Sen kan hon väl byta språk om hon känner att hon valt helt fel efter några lektioner? :)

ramsay - Ej medlem längre2010-04-26 16:44
Antal inlägg: 9204

tüschka. för att det är världens vackraste språk.

Jonisen2010-04-26 16:51
Antal inlägg: 1338

Jag läser tyska just nu.

användbarheten: Tyska talas mycket i Europa. Ska man jobba där kan nog Tyskan vara bra och kunna. Ska man däremot jobba i andra delar av världen är spanska användbart.

Lära sig: Tyska är likt Svenskan och lätt att förstå. Så tyska är relativt lätt att lära sig. Däremot är grammatiken rätt så svår. Spanska skiljer sig helt från spanskan och många jag känner säger att den är svår att lära sig. Medans andra lär sig den lättare

Det finns inget språk som man kan säga är bästa att välja. MAn får välja det man tror passar sig själv

- Vad vill jag läsa till på gymnasiet?
- Har jag lätt för att lära mig språk
- Vilket språk kommer jag använda mest?
- Har jag släktingar som talar något av språken?
- Ev: Vilket språk kan mina föräldrar(hjälp hemma)
- Vilket språk verkar roligtast att lära sig

Tänk över lite och välj sen det som känns bäst. I värsta fall kan man byta om det inte känns bra

Jonisen2010-04-26 16:53

Dock ska man inte läsa ett språk bara för att det är användbart. Utan man måste vilja det också Annars blir det bara tråkigt

Jonisen2010-04-26 17:00

Spanskan skiljer sig helt från Svenskan* ska det vara såklart

Vrooom2010-04-26 17:11
Antal inlägg: 87

Oavsett vilket språk man väljer, så måste man faktiskt plugga en hel del för att lära sig det. Det gäller även de som har lätt för att lära sig engelska, eftersom man inte "utsätts" för spanska/franska/tyska i det dagliga livet, jämfört med engelskan som finns på ett helt annat sätt i ungdomars vardag nu för tiden.
Det är vanligt att man på mellanstadiet har sk prova-på-veckor i de olika språken, vilket jag tror är en fördel.
Jag tror det viktigaste är att man VILL lära sig ett språk till, och att man inser att det kräver mer tid än engelskan.
Vilket språk som är bäst att välja, är ju helt beroende på vad man vill jobba med i framtiden, och hur många vet det när de är 12 år…

ramsay - Ej medlem längre2010-04-26 17:33

om man med sina studier strävar efter att studera vidare är nog tyskan att föredra då mkt kurslitteratur och viktiga avhandlingar är skrivna på tyska. hur spanskan ligger till där känner jag inte till. har bara aldrig stött på något men det kan ju bero på valda studier så klart.

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-26 19:48
Antal inlägg: 3325

Jag läste tyska på högstadiet. Var mycket svår grammatik tyckte jag, men jag tyckte om språket, tycker det är ett av de vackraste språk vi har.. Det enda jag ångrar idag är att jag inte tog det på mer allvar..ja ni vet, läste igenom glosorna 5 min innan lektionen började typ..jag skulle vela kunna flytande tyska nu.. fast det är väl aldrig försent. :)

sanlin2010-04-26 21:17

Tack för alla svar! =)

sanlin2010-04-27 11:08

Inga fler åsikter? :)

mackz_2010-04-27 11:38
Antal inlägg: 900

helt klart spanska!
tyskan som snackas i ett par-tre länder (möjligtvis nåra i centrala afrika också) är väl inte något att rekommendera...

då har spanskan större vidd och är dessutom fina =)
sen är ju spanskan besläktad både med franskan och italienskan så om man i framtiden vill lära sig det är det en klar fördel att ha läst spanska innan...

sanlin2010-04-27 13:41

Tack för det mackz_ :)

Hapu2010-04-27 13:51
Antal inlägg: 51

Tyska är inte bara europas största språk utan även ett akademiskt språk och vill man göra karriär inom forskningen är det betydligt viktigare med tyska än med spanska som mer är böndernas språk. Spanska är inte up and coming som affärsspråk och tyskan kommer inte att förlora den statusen inom de närmsta 100 åren.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-27 14:28

jag tycker också att det är lite märkligt att grunda studieval på var man talar språket och var man kan komma att tala med folk då. spanska för att klara sig i landet eller i arbetet kirrar man på en treveckors språkkurs på plats om det skulle vara så.

sanlin2010-04-27 20:30

Det är ju inte lätt att vara snart 13 och veta vad man ska göra när man blir stor. :) Hon vet ju inte alls vad hon vill jobba med ännu så det är inte lätt att välja rätt men det blir säkert bra vad hon än väljer (med ganska stor sannolikhet väljer hon spanska som hon känner det nu).

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?