Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 628

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2010-04-30 16:13
Antal inlägg: 2239

Då får man väl göra som så att man tar något annat jobb tills man hittar ett man är utbildad till. Det är inte skattebetalarnas skyldighet att tillsvidarefinansiera ens uppehälle i Ytterhogdal tills ett filosofjobb dyker upp på orten.

Det är ju helt sinnessjukt vad folk vant sig vid bidrag i Sverige. Om jag skulle berätta för någon i hemlandet att man här gratis kan utbilda sig till alla möjliga låtsasjobb som inte efterfrågas, och sedan få betalt för att INTE arbeta med det, så skulle folk tro att jag ljög.

Minta2010-04-30 16:18
Antal inlägg: 20042

Du kan väl inte få a-kassa särskilt länge för att inte arbeta med ett jobb du utbildat dig till och aldrig arbetat med?

LinXen2010-04-30 16:25
Antal inlägg: 21

YamahaJet, det naivt att tro att det är så enkelt att man bara "tar ett jobb". Om du inte märkt det är arbetsmarknaden inte helt lätt där ute.

Om man utbildar sig för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden, och arbetsutsikterna förändras under tiden man utbildas så ser jag inte hur man ska klandras för det. Som jag själv som utbildat mig till lärare för det var ett framtidsyrke när jag började plugga men sen förändrades under tiden jag gick igenom utbildning till att bli ett yrke där det är svårt att få jobb. Jag är inte orolig jag har redan jobb på gång men jag vet att alla inte är lika lycksamma som jag.

Borde det då inte rimligtvis vara staten som uppmuntrar oss att studera som också hjälper oss när arbetsmarknaden ser ut som den gör?

Och dessa mysakademiker du pratar om är endast ett fåtal, väldigt få jag träffar som studerar på universitet pluggar bara för pluggandets skull.

YamahaJet2010-04-30 16:34

Du skrev något om att politikerna inte håller sina löften om jobb. Att det inte finns jobb helt enkelt, och det är politikernas fel.

Vilka åtgärder tycker du att politiker kan vidtaga för att skapa fler jobb? Hur skapas jobb?

LinXen2010-04-30 16:41

För att ta ett exempel som ligger mig nära om hjärtat. När jag valde att studera vidare tittade jag på vilka jobb som hade goda framtidsutsikter. De prognoser som Staten och Arbetsförmedlingen visade då var att lärarutbildningen var ett tämligen säkert val för att få jobb efter sagda utbildning. Denna prognos var fel och nu står massor av utbildade lärare och slåss om jobben.

För att ta ett exempel på åtgärd så skulle staten kunna begränsa utbildningsplatser i de jobb som inte har framtidsutsikter.

Sen är det givetvis så att det finns åtgärder politikerna kan göra för att skapa jobb. Öka den kommunala sektorn tex, satsa på infrastruktur och utbildning så personal måste skjutas till på de områdena.

Du och jag kan dock göra mycket lite för att påverka arbetsmarknaden. Och då måste det finnas ett bra skyddsnät.

Minta2010-04-30 16:42

En väg att gå är att sänka lönerna,och skatterna och anställningsskydd och anställningstrygghet, då får företagen mer pengar som de genast använder till att skapa mer jobb och anställa fler för låga löner och dåliga arbetsförhållanden och som de kan sparka när de vill. På så vis växer höger med pengar för samtliga i samhället.

YamahaJet2010-04-30 16:44

"Sen är det givetvis så att det finns åtgärder politikerna kan göra för att skapa jobb. Öka den kommunala sektorn tex, satsa på infrastruktur och utbildning så personal måste skjutas till på de områdena."

Helt fel svar. Säg aldrig, aldrig någonsin till någon annan att den ska "tänka ett steg längre" för du har precis misslyckats kapitalt i att göra det själv. Du är mycket mindre smart än du tror.

LinXen2010-04-30 16:51

Jag har aldrig påstått att jag är smart. Och att du tillgriper personangrepp istället för motargument visar på att du själv kanske inte har alla hästar hemma. Om du eftersöker sandlådenivå på den här diskussion tackar jag för mig.

Historien visar att dessa åtgärder fungerar i kristider så jag skulle gärna se dina motargument för det om du har några. Om du tänker fortsätta vara otrevlig så kan du behålla din åssikt för dig själv.

Midna792010-04-30 16:54
Antal inlägg: 1117

När man väljer utbildning får man såklart ha i åtanke att om man väljer en utbildning till något som det inte råder efterfrågan på så får man kanske arbeta med något annat ett tag. Det finns ganska många akademiker som arbetar med helt andra saker än vad de en gång utbildade sig till.

Minta2010-04-30 17:02

Man kan inte längre få A-kassa efter avslutad utbildning, det togs bort 2007 något TCO och de flesta studenter är kritiska till:

En av tio studenter har sökt jobb som ligger under deras utbildningsnivå. Av studenter i slutet av sin utbildning är antalet hela två av tio. Självklart skall högskoleutbildade inte särbehandlas men studenter måste liksom andra arbetssökande få möjlighet att hitta ett arbete som ligger i linje med deras utbildning. Tvingas studenten direkt efter avslutade studier att söka jobb under sin utbildningsnivå kan det leda till att utbildningen helt går till spillo. Det kan göra det svårare att senare ta sig vidare till jobb som ligger i linje med den utbildning studenten investerat mycket tid och pengar i.
Hälften av studenterna som är i slutet av sin utbildning känner en ökad oro inför framtiden på grund av det slopade studerandevillkoret. Studenter som nu avslutar sina studier samtidigt som vi befinner oss i en djup lågkonjunktur får inte det stöd som de borde ha.

Minta2010-04-30 17:02

Källa: TCO.

Midna792010-04-30 17:07

Jag tycker absolut man bör se över systemet, men samtidigt tycker jag att det är viktigt att man tar ett eget ansvar och inte förväntar sig att man inte ska behöva ta ett annat jobb än det man är utbildad till. Om 10-20 procent inte får jobb inom området de utbildat sig till kanske vi utbildar för många inom vissa områden.

LinXen2010-04-30 17:10

Och just därför statens prognoser är viktiga. Problemet är när de slår fel och för många utbildas till vissa yrken men för få till andra.

Universiteten har möjlighet att styra detta, men istället så vill de få så många studenter som möjligt och ser därför till att platser som borde dras in finns kvar.

Midna792010-04-30 17:11

Verkar korkat. De som är så välutbildade och allt.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-30 17:11
Antal inlägg: 9204

hmm, jag tycker inte att det är helt etiskt riktigt att studera bara för att uppbära bidrag. 7-11 jobb tills drömjobbet dyker upp kanske?

Minta2010-04-30 17:12

Meningen är väl inte att man ska kunna få a-kassa i evighet utan att den nyuteaxaminerade ska få en rimlig tid på sig att kunna hitta ett arbete i nivå med det han/hon utbildat sig till. Det låter rimligt tycker jag.

Minta2010-04-30 17:13

ramsay, men det är väl inte a-kassa under studietiden det gäller utan efter avslutad utbildning och en examen?

LinXen2010-04-30 17:22

"Verkar korkat. De som är så välutbildade och allt. "

Tjaa välutbildad betyder inte smart :)

Som vanligt är det pengar som styr. Ju fler studenter till universiteten desto mer pengar får universiteten från staten. Sen är det givetvis en svår balansgång. Förändringar i arbetsmarknaden kan vara svåra att förutspå. Och just därför behövs ett skyddsnät.

Vent Solaire - Ej medlem längre2010-04-30 17:30
Antal inlägg: 78

Under studietiden kan man jobba under julledighet och på sommarlov och få grund att bli med i A-kassa. Så, när man har tagit sin examen kan man börja stämpla medan man söker jobb. Han man fått in sin fot på en arbetsplats redan under studietiden, så är det alltid lite lättare att få en anställning. Bra referenser från arbetsgivare väger ibland mer än betyg.

Kanske inte så klok att leva enbart på studielån- och bidrag. En dag tar det slut och man får börja betala tillbaka.

Midna792010-04-30 17:31

LinXen - nej, jag vet. Studierna bet inte på mig ;)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?