Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 628

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lillstölla2010-04-30 21:08
Antal inlägg: 23831

Ramsay, du gör ju verkligen skäl för ditt namn! Och så länge du är så arrogant och snorkig att du inte ens skriver mitt namn rätt, antagligen för att visa att du står över mig på nåt vis, vilket är mycket barnsligt så tänker jag inte bemöda mig med att svara dig i fortsättningen. Har inte lust att tjafsa med en sådan som du.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-30 21:10
Antal inlägg: 9204

lagförslag som berör gemenemans sedvänjor är alltid brännhett. frågan varför man ens skall diskutera frågor som går emot den allmänna seden... är obegriplig.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-30 21:12
Antal inlägg: 1682

Vid vilken ålder blev du bjuden på alkohol hemma hos dina föräldrar Lillstölla?

ramsay - Ej medlem längre2010-04-30 21:16

men L.. trodde du ville diskutera lagen och ev lagförslag. vilket är mitt område och intresserar mig. får jag inte ställa relevanta frågor i din tråd?

om du vill hacka på mig får du kanske starta ny tråd. och ditt namn har jag uppfattat som jag skrivit, ser det fortfarande så men vet att jag kan ha fel.

Lillstölla2010-04-30 21:20

BS Jag var 16 då. Och har jämfört med andra kompisar som inte introducerades för alkohol i hemmet utan istället snodde sprit för sina föräldrar eller fick någon att köpa ut åt dom så har jag varit den lugna och mogna när det gäller att hantera alkohol. De andra jag umgicks med började festa varje helg, och ganska snabbt fortsatte över till droger av alla del slag.
Självklart är ju detta bara vad jag erfarit. Det finns ju lika många versioner av hur det går till som det finns människor i Beta:P

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-30 21:24

Ja, jag dömmer ingen, alla gör på olika sätt. Själv skulle jag inte bjuda min barn på alkohol hemma innan 18 års ålder. Men däremot är jag öppen för att mina barn dricker innan 18 så jag kanske ljuger för mej själv:-)

stefanf2010-04-30 21:29
Antal inlägg: 1744

Jag tycker det är bra om lagar är tydliga och det finns ingen anledning att lagen tillåter någon att bjuda minderåriga på alkohol. Som Bulll sa tidigare så är det helt klart att ungdomar dricker mer och oftare om de bjudits på alkohol hemma.
Att vara rak och tydlig - nej, ingen alkohol före myndig ålder - är den bästa hjälp vi kan ge våra barn. Då är det bra att även ha lagen i ryggen, den kan ev. ge "svaga" föräldrar ett bra argument för att låta bli.

Kan mycket väl tänka mig att en okunnig/tveksam förälder skulle kunna resonera ungefär som så: "Om lagen säger att det är ok att bjuda sina barn på alkohol - varför skulle jag då låta bli...?".

Lillstölla2010-04-30 21:32

BS ja det är ju ingen lätt sits som förälder eller närstående gällande sånt här för alkohol kan ju orsaka så mycket sorg. Men återigen så ser jag inte hur lagstiftning kommer göra någon skillnad. I slutändan är det ju ändå föräldrarna som avgör om de ska bjuda sina barn på alkohol eller inte.

Men du skulle vara okej med att dina barn får alkohol på annat håll med du vill inte ge dom något själv?
Hur gamla är barnen?

ramsay - Ej medlem längre2010-04-30 21:34

eftersom du själv noterar att "Självklart är ju detta bara vad jag erfarit. Det finns ju lika många versioner av hur det går till som det finns människor"

så måste jag fråga. varför motsätter du dig att saken/lagförslaget diskuteras? pga statestiken och forskningen som säger att unga alkoholmissbrukare bjuds på alkohol hemma i större utsträckning brukar mer alkohol än de som inte bjuds?

sen är ju frågan om resultaten inte visar mer på tendenserna av att föräldrar i utsatta miljöer i högre utsträckning väljer att bjuda sina ungdomar på alkohol. det är en annan fråga där det finns än mer forskning.

personligen tycker jag dock att det är en svår fråga utan egentliga svar. utom på frågan om den är värd att disskuteras!

bulll2010-04-30 21:38
Antal inlägg: 365

Nu har jag en lite yngre dotter, men jag tycker absolut att det är bättre att hon får tag på alkoholen någon annanstans än hemifrån. Då har i alla fall jag varit tydlig med min inställning och tagit det vuxenansvar som jag tycker att alla ska. Tycker inte att föräldrar ska förse unga med någon alkohol alls. Sen är det så att många ungdomar ändå kommer att tänja på alkoholgränsen och komma hem fulla nån gång - och då får man deala med det då.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-30 21:38

Jag har två barn på 21 och 17. Jag har inte velat bjuda dom hemma innan 18 och inte velat att de ska dricka på annat håll heller. Men däremot så har jag förstått att detta sker och sagt till framförallt den yngsta som det har förekommit med att jag föredrar att hon berättar när hon tänkt att dricka och vad hon tänkt att dricka.
Jag har aldrig köpt ut innan 18 års ålder..

Ikväll vet jag t.ex. att min dotter tänkt dricka några cider ( hon är 17) och jag uppskattar att hon berättar det för mej. Sist hon drack alkohol var nyåret, så hon dricker inte särskilt ofta.

Min son är 21 och dricker också några öl ikväll men han har ju all rätt till det utan att berätta för mej men han gör det ändå.

bulll2010-04-30 21:39

Det som också är värt att beakta är att de ungdomar som börjar tidigt även som vuxna statistiskt sett dricker mycket mer alkohol än de som haft en senare alkoholdebut. Detta ökar förstås risken för alkoholrelaterade skador. Inget jag vill bidra till för min dotters del!

Lillstölla2010-04-30 21:44

BS Ja men så länge man har en öppen dialog med sina föräldrar om vad de dricker så är ju det jättebra. Jag hade själv en öppen dialog med mina föräldrar, är ju bra att veta att man kan ringa hem om det skulle vara nåt, att man till exempel druckit för mycket.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-30 21:45

ja bull, så ser det ut. sen att statestiken är knepig är en anan sak.

bulll2010-04-30 21:48

Ramsay: tänker du på att det kan finnas andra faktorer såsom social status etc som inte syns? Tror isf att detta beaktas i denna statistik, men har lite tunt på fötterna i frågan.

bulll2010-04-30 21:50

Och Lillstölla, jag tror inte att tillåtande attityd är ett måste för att man ska kunna ha en öppen dialog. Jag tror att man kan vara oerhört tydlig med gränser och vad familjen accepterar och inte - och att barnen ändå vågar erkänna när något blivit galet.

Lillstölla2010-04-30 21:56

Bulll: Jag var nog inte så tydlig i det jag sa, menar ju inte att det bara ska vara en öppen dialog gällande alkohol utan allt. Var bara att jag var inne på just detta med alkohol just nu så då blev det så. My bad!

ramsay - Ej medlem längre2010-04-30 21:58

bull, ja det menar jag.

summan av statestiken i ämnet visar dock entydigt på samma resultat (tidig intoduktion e tc).

ramsay - Ej medlem längre2010-04-30 22:00

vad menar du då lill...? eller ska jag be bull att fråga om det är värt att disskutera denna fråga? jag är oerhört nyfiken! intressant ämne.

bulll2010-04-30 22:01

Nu pratar de om detta på tv4-news!

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?